مقالات و آموزش‌ها

بررسی پیغام های خطا در دوربین های کانن EOS

در طی سه دهه اخیر دوربین های مدرن DSLR از دستگاه هایی صرفاً مکانیکی به محصولاتی پیچیده با عملکردی مشابه رایانه ها تبدیل شده اند. احتمالاً برای یک کاربر عادی، مسائلی غیر از وضعیت دکمه روشن خاموش و دکمه انتخاب حالات عکسبرداری مهم نباشند اما درون دوربین شبکه ای پیچیده از مدارات الکترونیک و قطعات ظریف مکانیکی وجود دارند که بایستی کاملاً هماهنگ با هم عمل نمایند. همانگونه که ممکن است یک رایانه دچار اختلال داخلی شود و عملکرد آن متوقف گردد این اتفاق می تواند برای یک دوربین عکاسی مدرن SDLR نیز رخ دهد. در این مطلب قصد داریم تعدادی از پیغام خطا در دوربین های کانن EOS را بررسی کنیم.

شرکت کانن مدتی است که تمهیداتی را برای نمایش کدهای خطا در سری دوربین های EOS خود در نظر گرفته است. تا همین اواخر، نمایش کد خطا محدود به یک یا چند پیغام بود اما امروزه دوربین های EOS طیف وسیع تری از پیغام های خطا را نمایش می دهند، در نتیجه کاربر می تواند حداقل اطلاعات دقیق تری راجع به اشکال بوجود آمده داشته و اقدامات منطقی را در جهت رفع اشکال انجام دهد.

در این نوشتار نگاهی به معنی و مفهوم پیغام خطا در دوربین های کانن خواهیم انداخت تا کاربر دوربین بتواند بدون نیاز به مراجعه به مراکر سرویس اقدامات لازم را در جهت برطرف نمودن خطا و اشکال دوربین انجام دهد.

در دوربین های جدید DSLR شرکت کانن، کدهای خطا گسترده شده و برخلاف مدل های قدیمی تر، نمایش این خطاها دیگر بصورت کلی نبوده و برای هر خطایی کد انحصاری نمایش داده می شود.

 

کدهای خطایی که تقریباً بین تمامی دوربین های عکاسی دیجیتال سری EOS کانن مشترک است بشرح زیر است :

 

Err 01 : خطا در اتصال لنز به دوربین

این اشکال که اولین پیغام خطا در دوربین های کانن است می تواند مربوط به لنز یا دوربین باشد یا در برخی موارد تمیز نبودن کنتاکت های لنز باعث نمایش این پیغام خطا می شود.

 

 

Err 02 : خطای کارت حافظه

این خطا از پیغام خطا در دوربین های کانن که Err 02 نام دارد، ناشی از اشکال در ارتباط کارت حافظه و دوربین است. بروز این خطا می تواند ناشی از خود دوربین یا کارت حافظه باشد.

 

 

 

Err 04 : عدم ظرفیت کارت حافظه

این اشکال می تواند بطور ساده ناشی از پر شدن کارت حافظه بوده یا مربوط به عدم شناسایی ظرفیت خالی کارت توسط دوربین باشد.

 

 

Err 05 : اختلال در عملکرد فلاش دوربین

اگر فلاش درونی دوربین نتواند بیرون بیاید یا مانعی بر سر راه بیرون آمدن باشد این کد خطا نمایش داده می شود. در این حالت دوربین هیچ عملکردی نداشته تا مانع برطرف گردد.

 

 

Err 06 : اختلال عملکرد سیستم تمیز کننده حسگر

اگر فرایند سیستم تمیز کننده حسگر که هنگام روشن یا خاموش شدن دوربین اتفاق می افتد با اختلال مواجه شده و کامل نگردد، این کد خطا نمایش داده می شود.

 

 

 


Error 99 : پیغام خطای عمومی و غیر مشخص

کاربران دوربین های سری EOS کانن که سال تولید آن ها قبل از سال 2007 می باشد با این پیغام خطا مواجه می شوند. در واقع کد خطای Error 99 نشاندهنده اختلال عمومی در عملکرد دوربین است و ارتباطی با کدهای 01 تا 06 ذکر شده ندارد. از آنجایی که این پیغام خطا بطور مشخص به ایراد خاصی اشاره نمی کند ممکن است در دو مدل دوربین یکسان نشاندهنده ایرادات متفاوتی باشد.

 

کدهای خطا در دوربین های جدید EOS

از سال 2007 دوربین های مثل EOS-1D MK II ، EOS-5D MK II و EOS-7D به سیستم اعلام خطای پیشرفته تری مجهز شدند. نخست اینکه این دوربین ها می توانند پیغام های خود را به همراه توضیح خطا و نحوه برطرف نمودن سریع آن را بر روی مانیتور دوربین نمایش دهند. ثانیاً بجای نمایش کد عمومی Error 99 ، کدهای خطای جدیدی علاوه بر کدهای 01 تا 06 اضافه شده اند تا کاربر را بطور دقیق تری به سمت علت بروز خطا راهنمایی کنند.

این کدهای خطا بشرح زیر هستند :

 

 


Err 10 : اختلال فایل

Err 10 از پیغام خطا در دوربین های کانن به این معنی است که، در نوشتن فایل بر روی کارت حافظه نوعی خطا رخ داده است.

 

 

Err 20 : اختلال مکانیکی

در قسمت آینه، شاتر یا مکانیسم دیافراگم نوعی اختلال، خطا یا قفل شدن رخ داده است. این پیغام خطا دقیقاً به محل اختلال اشاره نمی کند اما نشان می دهد که خطای رخ داده مربوط به قسمت های مکانیکی است.

 

 

Err 30 : اختلال شاتر

بر خلاف Err 20 این خطا دقیقاً به اشکالی در شاتر دوربین اشاره می کند. این اشکال می تواند یک اشکال مکانیکی یا اشکال در ارتباط الکترونیکی شاتر باشد.

 

Err 40 : اختلال در منبع تغذیه

این پیغام نشاندهنده اشکال داخلی در تامین انرژی از باتری به برخی قسمت های دوربین باشد. این خطا اغلب مربوط به ضعیف بودن باتری نیست هرچند احتمال خرابی باتری نیز وجود دارد.

Err 50 : اختلال در کنترل الکترونیک

برخلاف Err 20 که به اشکالات مکانیکی اشاره می کند، این پیغام خطا به کاربر نشان می دهد که اختلالی در قسمت های الکترونیکی ناشی از تداخل یا ارتباط ناصحیح بوجود آمده است اما مشخص نمی کند که دقیقاً منشاء بروز این خطا چیست.

Err 70 :

این پیغام خطا از پیغام خطا در دوربین های کانن  به اشکالی در رابطه با ثبت تصویر یا ذخیره سازی اشاره می کند. این خطا ممکن است یک ایراد ساده در کارت حافظه نباشد اما ایراد کارت حافظه را نباید نادیده گرفت.

 

Err 80 : اختلال الکترونیک یا اختلال تصویر

هنگام بروز پیغام خطا چکار کنیم ؟

نخست در نظر داشته باشید که ایراد بوجود آمده ممکن است ایرادی ساده و موقتی در روند عملکرد دوربین باشد. اگر باتری را به مدت چند ثانیه از دوربین خارج کرده و مجدداً درون دوربین قرار دهید در واقع عمل بوت ( راه اندازی مجدد ) را انجام داده اید. همانگونه که در رایانه ها با عمل بوت بسیاری از اشکالات برطرف می شوند، این امر در باره دوربین های DSLR هم می تواند صادق باشد. بنابر این بعنوان یک اقدام عمومی هنگام بروز پیغام های خطا این عمل را انجام دهید.

اما این کار ممکن است همیشه مشکل را بر طرف نکند. ممکن است پس از قرار دادن مجدد باتری پیغام خطا دوباره ظاهر شود یا پس از اقدام به عکسبرداری نمایش داده شود.

هنگامی که پیغام خطا پس از قرار دادن یا نصب وسیله دیگری بر روی دوربین ( مانند کارت حافظه یا لنز ) رخ می دهد، سعی کنید وسیله را از دوربین جدا نموده و مجدداً نصب کنید و عملکرد نرمال دوربین را بررسی نمایید. درصورت بروز مجدد خطا قطعات نصب شده را جدا نموده و با قطعات دیگر جایگزین کنید. در مورد لنز، اگر لنز مورد استفاده از برندی غیر از کانن باشد سعی کنید با لنز کانن عملکرد دوربین را بررسی کنید.

نکته مهم در مورد تمیز کردن کنتاکت های لنز و محل اتصال آن به دوربین، عدم استفاده از مواد و ابزارهای ساینده می باشد. اکیداً توصیه می شود کنتاکت ها را فقط با پارچه ای نرم و بدون پرز تمیز کنید تا اثر انگشت و چربی ناشی از آن بخوبی برطرف شود.

در مورد کارت حافظه سعی کنید از یک کارت دیگر استفاده نموده و آن را درون دوربین فرمت نمایید. چندین عکس با کارت جدید بگیرید و آن ها را در مانیتور دوربین مشاهده کنید. اگر عملکرد دوربین نرمال باشد اشکال از کارت حافظه قبلی تان است.

بطور کلی، اتصال دستگاه های جانبی می تواند باعث بروز خطاهای دوربین گردند.

اتصال از طریق کابل USB ، استفاده از تریگرهای رادیویی یا اتصال سیم سنکرونیزه فلاش می توانند باعث اختلال در عملکرد دوربین شوند. در این موارد سعی کنید اتصال دستگاه های جانبی را قطع کرده و عملکرد دوربین را بررسی کنید. اگر پیغام های خطا برطرف شدند می توانید مطمئن شوید که اشکال از دستگاه های جانبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *