مقالات و آموزش‌ها

چطور یک فون عکاسی خوب بخرم؟

یک عکاس حرفه‌‌ای می‌داند که فون عکاسی چه تاثیری در نتیجه نهایی تصویر او خواهد داشت. اگر شما هم در دسته عکاسان پرتره، عکاسان صنعتی و تبلیغاتی هستید و یا این که در استودیو، سبک عکاسی منحصر به فرد خودتان را دنبال می‌کنید، به یک فون برای عکاسی نیاز خواهید داشت.

اما انتخاب و خرید فون آنقدرها هم ساده نیست. امروزه فون‌ها یا بک گراندهای عکاسی از جنس‌های مختلفی تهیه می‌شوند و تنوع آنها در بازار کم نیست. از کجا باید بفهمید کدام بک گراند همان چیزی است که برای سبک عکاسی خودتان دنبالش هستید؟! در این بخش همراه ما باشید تا شما را برای خرید فون عکاسی راهنمایی کنیم.

فون عکاسی چیست؟!

پیش از آن که به نکات مهم برای خرید فون و انواع فون عکاسی بپردازیم، ابتدا بیایید به این سوال پاسخ دهیم که فون عکاسی چیست و اصلاً چرا باید برای عکاسی در استودیو یک بک گراند داشته باشیم؟!

فون عکاسی، بک گراند عکاسی، بک دراپ و پرده عکاسی همه یک چیز هستند؛ پارچه یا کاغذی که در پشت سوژه خودتان قرار می‌دهید، تا سوژه شما جلوه برجسته‌تری داشته باشد. در واقع این تجهیزات به یک عکاس اجازه می‌دهند سبک عکاسی منحصر به خودش را طراحی کرده و خلاقیت خود را در زمان عکاسی بیشتر کند.

فرقی نمی‌کند بخواهید از کودکان با تم‌های مختلف عکاسی کنید، عکاسی دارک پرتره را بپسندید یا عکاس تبلیغاتی باشید؛ برای فعالیت عکاسی در استودیو به بک گراندی نیاز دارید که سوژه را با جلوه بهتری به نمایش بگذارد تا موجب حواس پرتی مخاطب عکس نشود.

از طرف دیگر اگر در دسته عکاسان خلاقی قرار دارید که می‌خواهید بعد از عکاسی از سوژه آن را در یک فضای خیالی یا طراحی شده توسط خودتان قرار دهید، استفاده از فون کروماکی برای شما ضروری است. بسیاری از عکاسان خلاق استودیو خودشان را به این بک گراندها مجهز کرده‌اند تا به واسطه آنها بتوانند تصاویر خلاقانه‌تری تولید کنند.

حالا که متوجه دلیل استفاده از فون عکاسی شدید، بیایید ببینیم چند نوع فون یا بک گراند در بازار وجود دارد و کدام یک از آنها برای چه سبکی از عکاسی انتخاب بهتری هستند.

آشنایی با انواع فون عکاسی یا بک گراند عکاسی

فون‌های عکاسی جنس‌های مختلفی دارند؛ اما به طور کلی می‌توان آنها را در دو دسته بک گراندهای کاغذی و بک گراندهای پارچه‌‌ای دسته بندی کرد. یکی از مهم‌ترین عواملی که روی قیمت فون عکاسی تاثیر می‌گذارد، جنس آن است.

پس برای این که انتخاب شما با توجه به بودجه‌‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید، هوشمندانه‌تر باشد، باید در انتخاب جنس فون بیشتر توجه کنید.

در ادامه رایج‌ترین انواع بک گراند عکاسی را معرفی می‌کنیم.

فون کاغذی عکاسی

پرده‌های عکاسی کاغذی یکی از معروف‌ترین انواع بک گراند هستند که به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌‌ای که دارند، مورد توجه بسیاری از عکاسان قرار می‌گیرند. فون‌های کاغذی به شکل یک رول کاغذی طراحی و تولید می‌شوند و شما می‌توانید با آویزان کردن آنها روی سه پایه، یک بک گراند محکم و زیبا داشته باشید.

البته جنس کاغذی که در این فون‌ها استفاده می‌شود، اهمیت زیادی دارد. چرا که اگر کاغذ مرغوب نباشد، تنظیم نور را برای شما دردسرساز می‌کند.

یکی از مزیت‌های دیگر این فون‌ها، تنوعی است که در رنگ و طرح آنها وجود دارد. شما می‌توانید فون کاغذی را با رنگ‌ها و طرح‌های دلخواه خودتان سفارش دهید و اگر بخشی از آن کثیف یا پاره شد، متراژ زیاد فون نجات‌تان می‌دهد.

البته باید در نظر داشته باشید که این فون‌ها آنقدرها هم ماندگاری ندارند و نمی‌توان برای هر نوع سبک عکاسی از آنها استفاده کرد. در عکاسی تبلیغاتی یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از این بک گراندهای کاغذی است.

 

فون شطرنجی عکاسی

یکی از پرکاربردترین فون‌ها یا بک گراندهای عکاسی، فون‌های شطرنجی هستند. از آنجایی که این فون‌ها بافت ریزی دارند به شطرنجی معروف شده‌اند. این فون‌ها نسبت به انواع کاغذی مقاوم‌تر بوده و در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند.

یکی از پرطرفدارترین فون‌های شطرنجی، فون عکاسی کروماکی یا پرده سبز است که امکان ویرایش خلاقانه تصاویر را به شما می‌دهد.

فون مخمل برای عکاسی

فون‌های مخمل یکی دیگر از بک گراندهای محبوب در میان عکاسان، به خصوص عکاسان تبلیغاتی و پرتره هستند. این فون‌ها را با نام Velvet هم می‌شناسند و روی آنها حالت کرک مانند دارد. البته این حالت کرکی دائمی نیست و ممکن است در اثر زمان از بین برود.

مزیت استفاده از این بک گراند، جلوه خاصی است که ایجاد می‌کند. از آنجایی که پارچه مخمل بافت مخصوص به خودش را دارد، می‌تواند بک گراند عکاسی شما را از حالت یکنواختی خارج کرده و رنگ و پویایی بیشتری به آن ببخشد.

 

انواع دیگر فون عکاسی

به جز این سه جنس پرطرفدار در دنیای بک گراندهای عکاسی، فون‌های دیگری هم هستند که به اندازه این پرده‌های عکاسی طرفدار ندارند. به عنوان مثال: برخی از پرده‌های عکاسی با پارچه بافته شده وجود دارند که به اصطلاح آنها را فابریک می‌نامند. این پارچه‌ها ممکن است از جنس کتان، کرباس، برزنت یا مواردی از این دست باشند که امکان رنگ آمیزی آنها هم وجود دارد.

یک نوع فون عکاسی با مقاومت بالا به نام وینیل وجود دارد که نور تابیده شده را منعکس نمی‌کند؛ با این حال قیمت آن واقعاً بالاست! فون‌های اکریلیک هم یکی دیگر از بک گراندهای محبوب در دنیای عکاسی هستند که روی بوم نقاشی و از جنس پارچه بوم‌ها تهیه می‌شوند. این فون‌ها معمولاً با طراحی‌ها و نقاشی‌های سفارشی به فروش می‌رسند و قیمت بالایی دارند.

 

5 نکته مهم برای خرید فون عکاسی مناسب

حالا که با انواع بک گراندها در دنیای عکاسی آشنا شدید، زمان خرید آنها فرا رسیده است. در این بخش 5 نکته مهم را به شما یادآوری می‌کنیم تا بک گراند مناسب سبک عکاسی خودتان را از میان تنوع بالای پرده‌های عکاسی موجود در بازار پیدا کنید.

یک: به رنگ توجه کنید

اول از همه رنگ فون عکاسی را در نظر بگیرید. رنگ فون باید با توجه به سوژه مورد نظر شما انتخاب شود. این رنگ باید پوست فرد یا لباس او را برجسته‌تر کند. در عکاسی تبلیغاتی هم به دنبال رنگی باشید که باعث شود محصول بیشتر به چشم بیاید.

یک قانون کلی می‌گوید که فون عکاسی نباید باعث انحراف توجه مخاطب به پس زمینه شود.

دو: تنظیمات نورپردازی را دقیق‌تر انجام دهید

حتی بهترین فون عکاسی هم در یک نورپردازی ضعیف، نمی‌تواند معجزه کند! چرا که اگر نور شما به خوبی تنظیم نشده باشد، ترکیب نور عکاسی به هم می‌ریزد. برای این که بک گراند عکاسی تبدیل به سوژه اصلی عکس شما نشود، بهتر است از نورهای نرم استفاده کنید.

سه: از خرید طرح‌های شلوغ صرف نظر کنید

معمولاً در زمان خرید فون عکاسی طرح‌هایی که رنگ و لعاب زیادی دارند، وسوسه کننده هستند؛ اما همین وسوسه می‌تواند نتیجه نهایی شما را از به سطح پایین‌تری سوق دهد.

یک بک گراند که طرح‌های زیادی در آن دیده می‌شود، سوژه شما را کنار می‌زند و به عنوان سوژه اصلی قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید عکاسی پرتره انجام دهید یا عکاسی با تم‌های مختلف را دنبال می‌کنید، حتماً حواستان به این مدل پرده‌های عکاسی باشد و برای این که اثر آنها را کمتر کنید، از جلوه‌های بوکه‌‌ای استفاده کنید.

چهار: حواستان به کیفیت پرده عکاسی باشد

از آنجایی که یک بک گراند عکاسی معمولاً برای مدت زمان زیادی استفاده می‌شود، کیفیت فون اهمیت زیادی دارد. شاید در ابتدا تصور کنید کیفیت چیز خیلی مهمی نیست و قرار است فقط چند عکس را برای شما پوشش دهد؛ اما اگر یک فون نامناسب و نامرغوب بخرید که نورپردازی شما را با مشکل مواجه می‌کند، متوجه اهمیت کیفیت می‌شوید.

پنج: با توجه به سبک عکاسی به سراغ جنس فون بروید

برای این که از بین فون‌های کاغذی و پارچه‌ای، انتخاب بهتری داشته باشید، باید سبک عکاسی و حتی سوژه خودتان را در نظر بگیرید. هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید فون کاغذی فقط برای سبک عکاسی X خوب است و فون پارچه‌‌ای برای سبک عکاسی Y.

شما می‌توانید با توجه به خلاقیت خودتان بهترین انتخاب را داشته باشید، اما در زمان خرید فون عکاسی حتماً و حتماً باید سوژه‌تان را در نظر بگیرید.

شما برای عکاسی از چه نوع بک گراندی استفاده می‌کنید؟!

فون عکاسی یا پرده عکاسی یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که در استودیوها دیده می‌شود. شاید بتوان گفت بعد از دوربین و تجهیزات نورپردازی، اولین چیزی که شما را به وادی عکاسان حرفه‌‌ای وارد می‌کند، پرده عکاسی است. برای این که از بین انواع مختلف بک گراند و فون، بهترین انتخاب را داشته باشید، باید روی تجربه خودتان سرمایه گذاری کنید. با کمی آزمون و خطا متوجه می‌شوید برای چه پروژه‌‌ای از چه نوع پرده عکاسی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *