مقالات و آموزش‌ها

آشنایی با عکاسی Burst Mode

عکاسی متوالی که با نام عکاسی Burst Mode نیز شناخته می‌شود، به معنای گرفتن چندین عکس با سرعت بالا و به صورت پی‌ در پی است. در واقع در این مدل عکاسی از زمانی که دکمه شاتر فشار داده می‌شود، تا زمانی که دست از روی آن برداشته نشده باشد، دوربین به گرفتن عکس ادامه می‌دهد. بسیاری از دوربین‌های دیجیتال و البته دوربین‌های موجود در موبایل‌های هوشمند از این قابلیت برخوردار هستند.

عکاسی Burst Mode معمولا برای عکس‌برداری از سوژه‌های در حال حرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر سبب می‌شود تا عکس‌ها شفافیت لازم را داشته باشند. از جمله زمان‌هایی که می‌توان از این مدل عکاسی استفاده کرد می‌توان به عکاسی حیات وحش، عکاسی از مسابقات ورزشی، عکاسی از خودروهای در حال حرکت و … اشاره کرد. در واقع عکاسی Burst Mode کمک می‌کند، تا عکاس هیچ یک از حرکات سوژه را در حین عکاسی از دست ندهد. لازم به ذکر است که برای گوشی‌هایی که فاقد این قابلیت هستند، نرم‌افزار Burst Mode به صورت جداگانه طراحی شده است. خب حالا اگر شما هم مثل ما مشتاق هستید تا با این نوع عکاسی بیشتر آشنا شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

عوامل موثر در عکاسی Burst Mode

برای عکاسی Burst Mode سرعت گرفتن عکس‌ها و تعداد آن‌ها حائز اهمیت است، که این دو فاکتور به عوامل مختلفی بستگی دارند. از جمله عوامل موثر در سرعت گرفتن عکس و تعداد عکس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حافظه داخلی دوربین: حافظه درونی دوربین که با عنوان بافر نیز شناخته می‌شود، در واقع یک حافظه موقت بوده که عکس‌ها قبل از ذخیره شدن روی کارت حافظه، به صورت موقت روی آن ذخیره می‌شوند. دوربین‌های حرفه‌ای معمولا از حافظه داخلی زیادی برخوردارند و قادر هستند تعداد زیادی عکس را در اندازه‌های بزرگ در خود جای دهند. اگر بافر دوربین کم باشد، شرایط برای گرفتن عکس‌های Burst Mode دشوار می‌شود.
  • استفاده یا عدم استفاده از فلاش دوربین: استفاده از فلاش در حین عکاسی Burst Mode سبب می‌شود تا سرعت عکاسی کاهش یابد. در برخی موارد مثلا در دوربین‌هایی که خیلی حرفه‌ای نیستند، اصلا امکان استفاده از فلاش در حین عکاسی Burst Mode وجود ندارد.
  • اندازه کارت حافظه موجود در دوربین: همانطور که گفته شد علاوه بر حافظه داخلی، در دوربین‌ها یک حافظه مجزا نیز استفاده می‌شود تا عکس‌ها بعد از ذخیره موقت روی بافر، به آن منتقل شده و ذخیره شوند. برای عکاسی Burst Mode ظرفیت این کارت حافظه بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که اگر گنجایش کافی نداشته باشد، عکاس ناچار می‌شود برخی از عکس‌های گرفته شده را پاک کند.
  • اندازه تصویر: عکس‌های بزرگ‌تر به منزله سرعت کمتر عکاسی پی‌ در‌ پی خواهد بود.
  • میزان فشردگی عکس

 

  • مزایای عکاسی Burst Mode | عکس گرفتن پشت سر هم

    استفاده از Burst Mode و گرفتن عکس‌های پی‌ در‌ پی مانند هر یک از مودهای عکاسی مزایایی را به همراه خواهد داشت که به آنها اشاره می‌کنیم.

    همانطور که می‌دانید حتی پیشرفته‌ترین دوربین‌ها نیز دارای تاخیر اندکی در کلیک شاتر هستند. به عبارت دیگر فاصله کمی بین فشردن دکمه شاتر دوربین تا گرفتن عکس وجود دارد که این تاخیر به خاطر تلاش دوربین برای تنظیم نور، فوکوس، تراز سفیدی و … است. مزیت عکاسی Burst Mode اینجا مشخص می‌شود. در عکاسی پی‌ در‌ پی تنظیمات نام برده تنها برای فریم اول انجام شده و عکس‌های بعدی با همان تنظیمات قبلی گرفته می‌شود. از این رو تاخیر شاتر در عکاسی Burst Mode معنایی ندارد.

    طبق آن‌چه پیش‌تر گفته شد، عکاسی Burst Mode برای سوژه‌های متحرک مناسب است؛ چرا که در عکاسی متوالی، تنظیمات دوربین برای اولین عکس انجام شده و سپس برای عکس‌های بعدی تنظیمات دوربین فعال است. این امر سبب می‌شود تا در مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی عکس از یک سوژه داشت و هیچ یک از حرکات سوژه از دست نرود.

    با استفاده از عکاسی Burst Mode می‌توان تعداد زیادی عکس با پس زمینه محو و جلوه‌های تکنیکال عکاسی از سوژه تهیه کرد و سپس از بین عکس‌های گرفته شده بهترین را انتخاب کرد.

    تا اینجا با عکاسی burst mode آشنا شده‌ایم. بد نیست چند نکته مهم که هنگام تکنیک عکس گرفتن پشت سر هم به کارتان می‌آید را هم به شما بگوییم.

 

 

نکات مهم هنگام عکاسی burst mode

برای اینکه در هنگام استفاده از عکاسی متوالی، عکس‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند، باید قبل از اقدام به عکاسی به نکاتی توجه شود. در زیر به بررسی این نکات می‌پردازیم.

کارت حافظه

در ابتدا باید به کارت حافظه به کار رفته در دوربین توجه شود. اگر کارت حافظه دوربین سرعت پایینی داشته باشد، در روند ذخیره عکس‌ها اختلال ایجاد می‌شود. در واقع سرعت پایین کارت حافظه، باعث می‌شود سرعت بافر نیز کاهش پیدا کند و به این ترتیب عکس‌ها نتوانند به سرعت از بافر به کارت حافظه منتقل شود. همین امر نیز باعث کاهش سرعت عکس‌برداری در حالت Burst Mode می‌شود.

فوکوس

در هنگام عکاسی متوالی بهتر است فوکوس دوربین یا موبایل روی حالت خودکار باشد؛ این امر سبب می‌شود تا تمامی عکس‌ها فوکوس مد نظر را داشته باشند. البته کیفیت دوربین در این امر بسیار حائز اهمیت است. در دوربین‌های بسیار پیشرفته سرعت فوکوس خودکار بسیار بالا بوده و می‌توان در عکس‌های پی‌ در‌ پی، فوکوس داشت. این در حالی است که در دوربین‌های معمولی‌تر، فوکوس تنظیم شده تنها برای عکس اول بوده و در عکس‌های بعدی ممکن است فوکوس به حالت دلخواه درنیاید. البته در دوربین‌های معمولی نیز می‌توان تا حد زیادی مشکل فوکوس را در عکاسی Burst Mode برطرف کرد. برای این امر می‌توان توالی زیر را انجام داد.

  1. برای سوژه‌هایی که فاصله زیادی تا دوربین دارند، فوکوس باید روی حالت بی‌نهایت باشد.
  2. برای سوژه‌های نزدیک به دوربین باید از کوچک‌ترین دیافراگم استفاده شود تا عمق میدان و فوکوس افزایش یابد.
  3. گاهی نیز با قرار دادن دوربین در شرایطی که لنز و محور حرکت سوژه بر هم عمود باشد، می‌توان مشکل فوکوس را حل کرد.

برای تنظیم صحیح فوکوس دوربین برای عکاسی Burst Mode باید ابتدا انواع فوکوس را شناخت. فوکوس‌ها شامل سه دسته زیر هستند.

  1. Single Autofocus: در این مدل، نقطه فوکوس تنظیم می‌شود و سپس قفل می‌گردد تا نقطه فوکوس تغییر نکند.
  2. Continuous Autofocus: در این شرایط، فوکوس دوربین به طور مدام به دنبال سوژه خواهد بود و متناسب با حرکات سوژه تغییر می‌کند.
  3. Hybrid Autofocus: این مدل فوکوس، ترکیبی از فوکوس تکی و فوکوس پیوسته است. در واقع در این مدل فوکوس اگرچه دوربین مداوم به دنبال سوژه متحرک است اما تلاش می‌کند تا فوکوس روی همان نقطه اولیه باقی بماند.

با توجه به اطلاعات داده شده می‌توان به این نتیجه رسید که حالت دوم فوکوس یعنی Continuous Autofocus بهترین مدل فوکوس برای استفاده در عکاسی Burst Mode است.

دیافراگم

در هنگام عکاسی Burst Mode علاوه بر فوکوس، وضعیت دیافراگم نیز حائز اهمیت است. اگر دیافراگم دوربین در حدود 8 باشد، سبب می‌شود تا عمق میدان زیاد شده و به این ترتیب حتی اگر فوکوس برای لحظه‌ای قطع شود، عکس‌های گرفته شده شفاف هستند و تار نمی‌شوند.

تنظیمات

در هنگام عکاسی متوالی باید متناسب با مدت زمان عکاسی متوالی مد نظر، حالت عکاسی Burst Mode انتخاب شود. یعنی اگر می‌خواهید تعداد زیادی عکس از چند ثانیه کوتاه تهیه کنید، بهتر است از حالت نرمال Burst Mode استفاده کنید. ولی اگر مدت زمانی که می‌خواهید عکاسی متوالی انجام دهید، طولانی‌تر است، بهتر است حالت Burst Mode را به حالت سه فریم در ثانیه تغییر دهید. این امر سبب می‌شود تا تعداد عکس‌های گرفته شده در هر ثانیه کمتر باشد اما مدت زمان عکس‌برداری افزایش یابد.

کادربندی

زمانی که همه چیز آماده شد و قصد فشردن شاتر را داشتید، سعی کنید کادربندی درستی انجام دهید. از داخل چشمی دوربین سوژه را دنبال کرده و کادر خود را کمی جلوتر از سوژه ببندید. سپس قبل از رسیدن سوژه به داخل کادر شاتر را فشار دهید تا مطمئن شوید پیش از رسیدن سوژه به نقطه دلخواهتان در کادر، تعدادی عکس گرفته شده است. این امر سبب می‌شود تا خروجی‌های باکیفیت‌تری داشته باشید.

توجه به این نکته ضروری بوده که شرایط نوری می‌تواند در سرعت عکاسی متوالی موثر باشد. به طور کلی در دوربین‌های موبایل، تعداد عکس متوالی قابل ثبت با هر بار فشردن شاتر، 30 عکس است.

 

 

 

برنامه عکاسی burst mode

برای عکاسی متوالی در گوشی موبایل می‌توانید با توجه به مدل تلفن همراه‌تان وارد دوربین عکاسی شوید و به تنظیمات دوربین بروید و شروع به عکاسی کنید. اما ممکن این امکان در گوشی شما وجود نداشته باشد، در این شرایط باید یک برنامه عکس گرفتن پشت سر هم مانند برنامه عکاسی burst mode را نصب کرده و از آن استفاده کنید. کار با این برنامه بسیار ساده است و برای ثبت عکس‌هایی که سوژه در حال حرکت است، حسابی جواب می‌دهد.

دانلود برنامه burst mode | برنامه عکس گرفتن پشت سر هم

همانطور که گفته شد دوربین بسیاری از موبایل‌ها از قابلیت عکاسی متوالی برخوردار است؛ با این حال نرم‌افزار Burst Mode نیز برای اندروید و آیفون تهیه شده تا در عکاسی متوالی به کاربر کمک کند. البته نسخه رایگان این برنامه از تمامی قابلیت‌ها برخوردار نبوده و برای دستیابی به همه قابلیت‌های نرم‌افزار لازم است نسخه کامل آن خریداری شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر به عکاسی پیاپی علاقه دارید حتما این برنامه را در گوشی خود نصب کنید و از عکاسی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *