مقالات و آموزش‌ها

اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت

آیا به عکاسی طبیعت علاقه دارید؟ ممکن است ژانری که به صورت حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنید عکاسی طبیعت و لنداسکیپ باشد. این ژانر برای بسیاری از عکاسان چالش برانگیز است. در این مقاله قصد دارم به 7 مورد از اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت بپردازم که هر عکاسی ممکن است آنها را انجام دهد. پس تا پایان این مقاله همراه من باشید تا این اشتباهات را شناخته و از آنها جلوگیری کنید.

 

این اشتباهات طبیعی بوده و حتی ممکن است شما از انجام آنها حین عکاسی آگاه نباشید. اشتباهاتی که به راحتی می‌توانید از آنها غافل شوید و عکس‌هایتان را نابود کنید. انجام ندادن این‌گونه اشتباهات یک نکته حیاتی در عکاسی از طبیعت است.

 

1- عکاسی در شرایط نوری بد

ما قصد داریم با یکی از مهمترین اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت که در بین بیشتر عکاسان طبیعت می‌بینم شروع کنیم؛ یعنی عکاسی در شرایط نوری بد. همانطور که احتمالا می‌دانید نور برای عکاسی از طبیعت یک نکته کلیدی است. در واقع هیچ عکسی بدون وجود نور ثبت نخواهد شد و نور را مهم‌ترین عنصر عکاسی می‌دانند. سعی کنید نور را در عکس خود به درستی حفظ کنید، چرا که اولین چیزی که بر روی چشم‌های بیننده تاثیر می‌گذارد، همین نور است. قطعا اگر نور مناسبی در عکس شما وجود داشته باشد، ارتباط درستی با بیننده برقرار نخواهد شد و عکس برای او خسته‌کننده می‌شود.

 

در حقیقت، باید بدانید که بدون وجود نور خوب در صحنه، شما نمی‌توانید یک عکس خوب را ثبت کنید. شما باید برای عکاسی از طبیعت تجهیزات مناسب را به همراه داشته باشید، ترکیب‌بندی را به خوبی رعایت کنید و تنظیمات درستی را روی دوربین عکاسی‌تان اعمال کنید. نورپردازی بد می‌تواند یک عکس را به طور کامل نابود کند.

اما حالا باید در مورد اینکه چه چیزی را نورپردازی بد می‌دانند صحبت کنیم.

دو حالت کلی وجود دارد؛ اول، حالتی است که نور با شدت می‌تابد، مثل اواسط ظهر. عکاسی در این شرایط همیشه عکس‌ها را خراب می‌کند. به یاد داشته باشید نور طبیعی خورشید در تمام شرایط برای عکاسی از طبیعت خوب نیست. و حالت دوم زمانی است که نور کم باشد، نور کم در هر زمان از روز ممکن است وجود داشته باشد که بسته به موقعیت شما متفاوت است. به غیر از اینکه مجبور به استفاده از سه پایه دوربین هستید، در نهایت عکس‌هایتان نویزدار شده و خراب می‌شوند که قطعا شما نمی‌خواهید همچین اتفاقی بیفتد.

اما یک سوال دیگر در اینجا مطرح می‌شود؛ نور خوب چیست؟!

می توصیه می‌کنیم که عکاسی طبیعت را در ساعات طلایی انجام دهید. ساعات طلایی که اغلب ساعات جادویی نیز نامیده می‌شود، تقریبا اولین ساعت بعد از طلوع خورشید و آخرین ساعت قبل از غروب خورشید است. اگر چه این زمان در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند. در این زمان خورشید حضور کمتری در آسمان دارد و نوری پراکنده و ملایم تر از نور شدید ظهر تولید می‌کند که بسیاری از ما برای عکاسی به آن عادت کرده‌ایم.

عکاسان حرفه ای از ساعات طلایی در عکاسی به عنوان بهترین نورپردازی طبیعی در طول روز یاد می‌کنند. اگر تنها یک چیز وجود داشته باشد که بتواند یک عکس را به عکسی فوق العاده تبدیل کند یا آن را به طور کامل از بین ببرد، آن چیز نور پردازی است. شما ممکن است یک چشم انداز بی نظیر یا یک مدل پرتره عالی داشته باشید، اما بدون کیفیت مناسب نور، عکس شما کسل کننده و غیر الهام بخش خواهد شد.

 

 

ساعات طلایی در عکاسی قانونی است که بی شک بزرگترین تفاوت را در عکاسی فضای باز و طبیعت ایجاد کرده است. شاید مجبور باشید برای عکاسی در این ساعات از رخت خواب گرم و نرم خود جدا شوید و با دوربینتان به دنبال گرفتن عکس باشید، اما قطعا ارزشش را دارد. این قانون را یاد بگیرید و ببینید که چطور عکاسی شما را تغییر می‌دهد.

در واقع، بهترین عکس‌های ژانر طبیعتی که شما تا به امروز دیدید، احتمالا در طول ساعات طلایی گرفته شده است. این واقعا فوق‌العاده است!

2- عکاسی از سوژه به صورت ایستاده

یکی دیگر از اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت ، عکاسی از سوژه به صورت ایستاده و از زاویه بالا است. سعی کنید به زاویه خود توجهی نداشته باشید. به طور کلی این موضوع مربوط به زمانی است که ایستاده‌اید و دوربین را در ارتفاع زیادی نگه داشتید و برای عکاسی از یک سوژه دوربین را به زاویه پایین خم می‌کنید تا سوژه را در کادر داشته باشید.

این اشتباه به ویژه در عکاسی حیات وحش و عکاسی ماکرو، مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورد. در واقع عکاسی از ارتفاع زیاد و با تغییر زاویه به سمت پایین احساس تسلط و جدایی را بین سوژه و پس زمینه به وجود می‌آورد.

به جای اینکه دوربین را به سمت پایین خم کنید، سعی کنید خود را تا سطح ارتفاع سوژه پایین بیاورید که برای عکاسی حیات وحش اغلب چشمان حیوانات را به عنوان معیار به حساب می‌آورند. به این ترتیب، شما با بیننده ارتباط احساسی و بصری بیشتری را برقرار خواهید کرد، به این شکل که انگار او وارد دنیای عکس شما شده است.

 

هم سطح شدن با سوژه‌های مختلف از قبیل حیوانات می‌تواند حس یکپارچگی و هماهنگی را بین سوژه و بیننده به وجود آورد و ارتباط قوی‌تری را با او برقرار کند.

سعی کنید خود را به عکاسی از تنها یک زاویه محدود نکنید، از زوایای مختلف از سوژه‌تان عکس بگیرید تا بهترین را پیدا کنید. در عکاسی طبیعت زوایا تاثیر زیادی بر روی برقراری ارتباط با بیننده دارند.

محدود کردن خود به یک زاویه، بهترین راه برای از بین بردن خلاقیت به طور کامل است. خودتان را مجبور کنید که از سوژه از زوایایی عکس بگیرید که تا به حال از آنها استفاده نکردید. پایین بروید، بالا بیایید، بچرخید یا هر کار دیگر…

3- استفاده از پس زمینه شلوغ و کثیف

یکی از مهم‌ترین نکات و عناصر در عکاسی از طبیعت، پس زمینه است. اگر پس زمینه مکمل خوبی برای پیش زمینه نباشد و به خوبی سوژه را برجسته نکند، سوژه دیده نخواهد شد.

یکی از ساده‌ترین اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت ، همین استفاده از پس زمینه‌های شلوغ و کثیف است.

شما باید هر کاری را که می‌توانید انجام دهید تا از به وجود آمدن اعوجاج در عکستان جلوگیری کنید. هیچگونه اشکالی نباید در پس زمینه وجود داشته باشد که آن را شلوغ و کثیف کند. در عوض بهتر است از پس زمینه‌ای استفاده کنید که در عین سادگی و زیبایی، بتواند سوژه را به خوبی نشان دهد. بعضی از ویژگی‌های یک پس زمینه خوب شامل:

  • رنگ‌بندی یکنواخت و ساده
  • بدون هرگونه عنصر اضافی و مزاحم
  • بدون خط یا هر شکلی خارج از سوژه

 

 

هدف شما این است که سوژه خود را برجسته‌تر کنید تا توجه بیننده به آن جلب شود و با آن ارتباط برقرار کند. برای انجام این کار، شما باید هر چیزی که در پس‌زمینه غیر ضروری و اضافی است را حذف کنید. پس زمینه تنها موارد ضروری را در بر می‌گیرد.

4- عکاسی از سوژه‌های ضعیف

یکی از معمول‌ترین اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت بین عکاسان، استفاده از سوژه‌هایی است که نه جنبه احساسی دارند و نه فنی و اصطلاحا آنها را سوژه‌های ضعیف می‌نامیم. وقتی یک سوژه را برای عکاسی انتخاب کردید می‌بایست مطمئن شوید که کثیف، ضعیف یا جوری نیست که عکستان را خراب کند.

بسیاری از عکاسان این مرحله را به سادگی فراموش کرده و از سوژه‌هایی استفاده می‌کنند که عکس را به طور کامل خراب می‎کند. این یکی از مهمترین نکات در عکاسی از طبیعت است. سوژه شما باید آنقدر پویا و زنده باشد که بتواند به راحتی بر روی احساسات و تمرکز بیننده تاثیر بگذارد و او را وادار کند که به تصویر خیره شود. سوژه باید نورپردازی خوبی نیز داشته باشد تا در مقابل یک پس زمینه عالی، برجسته به نظر رسیده و به راحتی قابل تشخیص باشد.

من توصیه می‌کنم همیشه قبل از ثبت عکس، سوزه خود را به طور کامل بررسی کنید. می‌توانید اطراف آن را بررسی کنید یا به شمایل آن توجه کنید تا مشکلی نداشته باشد. اگر مشکلی داشت، می‌توانید به دنبال سوژه بهتری بگردید.

برای مثال اگر سوژه شما یک شاخه گل است و می‌خواهید آن را در مرکز توجه بیننده قرار دهید، باید در هنگام بررسی، این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • آیا نقص یا حفره‌ای بر روی گلبرگ‌ها یا شاخه وجود دارد؟
  • آیا خاک و گل روی آن را کثیف کرده؟
  • آیا حشرات بر روی گل نشسته‌اند و یا داخل آن هستند؟
  • آیا گلبرگ‌ها سرزنده هستند یا پژمرده شده‌اند؟

 

یکی از بدترین اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت ، استفاده از سوژه‌های ضعیف است که به طور کلی عکس را به نابودی می‌کشد.

 

اما اگر سوژه شما یک چشم‌انداز یا یک منظره گسترده بود می‌توانید از خود این سوالات را بپرسید:

  • آیا آیتم‌هایی که در تصویر وجود دارند سازه‌های انسانی هستند یا توسط خود طبیعت به وجود آمده‌اند؟
  • آیا چیزی در پیش زمینه شما وجود دارد که کار را خراب کند؟
  • آیا نورپردازی به اندازه کافی مناسب است یا باید از فیلترهای مخصوص برای ثبت عکس استفاده کنم؟
  • آیا آسمان مناسب عکاسی است یا باید به دنبال زاویه بهتری باشم؟

ارزیابی شما از هر سوژه‌ای ضروری است، اما نیازی نیست خیلی عمیق و دقیق باشد. اینکه تنها آن‌را از لحاظ کلی بررسی کنید بسیار عالی است و باعث می‌شود عکسی بسیار خوب را ثبت کنید.

5- عدم وجود یک نقطه فوکوس شده

این یکی دیگر از بهترین راه‌ها و اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت برای خراب کردن یک عکس عالی از طبیعت است. از آنجا که در هر ترکیب‌بندی نیاز است حداقل یک نقطه برای فوکوس صحیح وجود داشته باشد، عدم آن باعث می‌شود با عکسی تار و نامفهوم روبرو شویم که هیچگونه ارزش هنری ندارد و حتی در ژانر انتزاعی هم قرار نمی‌گیرد.

در واقع در هر عکس باید حداقل یک سوژه یا یک بخش واضح وجود داشته باشد که بیننده روی آن تمرکز کرده و با آن ارتباط برقرار کند. این سوژه هر چیزی می‌تواند باشد، فقط باید وجود داشته باشد.

 

سعی کنید حداقل یک نقطه برای فوکوس کردن پیدا کنید و تمام تصویر را مات نکنید. چرا که با این کار تصویر ارزش و اعتبار خود را از دست داده و برای بیننده خسته‌کننده می‌شود.

 

اگر از یک چشم انداز عکاسی می‌کنید، سعی کنید ارتباط بین پیش زمینه و پس زمینه را به خوبی حفظ کنید. اساسا کار پیش زمینه در چنین عکس‌هایی این است که چشمان بیننده را به سمت پس زمینه و چشم انداز وسیع‌تری هدایت کند.

اگر از حیات وحش عکاسی می‌کنید که قطعا سوژه شما واضح است، این سوژه همان حیوانات حیات وحش هستند. تنها سعی کنید روی آنها فوکوس کنید.

اما در عکس‌های ماکرو این موضوع کمی فرق دارد و سخت‌تر است. پیدا کردن نقطه‌ای که روی آن فوکوس کنید و باقی بخش‌ها محو شوند، شاید کمی چالش برانگیز باشد. ممکن است این یک عکس ماکرو از یک گل یا یک حشره باشد. به نظر من بهتر است روی مرکز گل یا شاخه‌های کوچک بیرون آمده از آن و همچنین روی چشم‌های حشرات فوکوس کنید. البته این کاملا به خلاقیت خودتان بستگی دارد.

6- عکاسی از صحنه‌هایی با کنتراست کم

این اشتباه کمی پیشرفته‌تر از موارد قبلی است. اما دانستن آن برایتان مفید خواهد بود. معمولا در عکاسی از طبیعت مواقع زیادی وجود دارند که با صحنه‌هایی با کنتراست بسیار کم روبرو باشیم. این عکس‌ها معمولا تنالیته‌های خیلی متفاوت و جذابی از رنگ ندارند و بخش‌های تیره و روشنی بسیار نزدیک به هم دارند که باعث می‌شود تمرکز بر روی سوژه از بین برود.

این صحنه‌ها ممکن است به طور کلی سفید، سیاه، قرمز یا آبی باشد.

اما مشکل اصلی صحنه‌هایی با کنتراست کم چیست؟

عدم وجود کنتراست مناسب در تصویر باعث می‌شود عناصر مختلف در پس زمینه، پیش زمینه و سوژه با هم ترکیب شده و به خوبی قابل تشخیص نباشند. بنابراین هیچ عنصر مشخصی در عکس وجود نخواهد داشت که چشم بیننده با آن ارتباط برقرار کند و عکس خسته کننده می‌شود.

برای اینکه عکستان ارتباط بهتری با بیننده برقرار کند لازم است از عکاسی در چنین مواقعی پرهیز کنید.

در عوض به سوژه‌هایی نگاه کنید که از پس زمینه جدا شدند و سایه‌های جذابی را ایجاد کردند. فراموش نکنید که سایه‌ها و هایلایت‌ها از مهم‌ترین بخش‌های هر عکسی هستند که تاثیر مستقیمی بر روی تمرکز بیننده دارند.

 

 

به جای عکاسی از صحنه‌هایی با کنتراست کم به دنبال صحنه‌هایی با کنتراست زیاد بگردید تا احساس قوی‌تری به عکس شما اضافه کند.

 

البته لازم به ذکر است که می‌توانید از صحنه‌هایی با کنتراست کم نیز برای خلق آثار هنری متفاوتی استفاده کنید. اما این مربوط به زمانی است که به صورت عمدی از آن عکس می‌گیرید، نه برای زمانی که آن را به اشتباه انجام دهید.

بنابراین توصیه می‌کنم برای عکاسی از طبیعت به دنبال صحنه‌هایی با کنتراست زیاد بگردید تا جذابیت‌‌های بیشتری برای بیننده داشته باشد و از صحنه‌هایی با کنتراست کم اجتناب کنید.

7- فراموش کردن مرحله پس پردازش | اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت

یکی دیگر از اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت ، فراموش کردن یا رها کردن مرحله پس پردازش یا ویرایش تصاویر است. سه جنبه اساسی در عکاسی از طبیعت وجود دارد که رعایت هر کدام از آنها برای عکاسی الزامی است. این جنبه‌ها شامل:

  • نورپردازی
  • ترکیب‌بندی
  • پس پردازش ( ویرایش عکس )

رعایت تمام این موارد برای عکاسی از طبیعت الزامی است و بعد از تکمیل تمام آنها، شما یک عکس خیره کننده خواهید داشت. من قبلا در مورد نورپردازی و اینکه در ساعات طلایی عکاسی کنید صحبت کردم. همچنین در مورد ترکیب‌بندی و فوکوس کردن بر روی حداقل یک نقطه نیز گفته‌ایم.

اما درباره مرحله پس پردازش یا ویرایش عکس صحبت نکرده‌ایم. در ادامه مقاله ” اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت “ به این موضوع خواهیم پرداخت.

در واقع بدون مرحله پس پردازش، عکس شما کامل نخواهد شد و یک چیز در آن کم خواهد بود. پس پردازش عکس شما را کامل خواهد کرد و تمام مشکلات آن از قبیل نورپردازی یا ترکیب بندی یا هر چیز دیگری را پوشش می‌دهد و با اضافه کردن جذابیت‌های بصری ویژه به تصویر، برقراری ارتباط با بیننده را راحت‌تر می‌کند. همچنین با اعمال افکت‌های مختلف می‌توان بر روی احساسات عکس نیز اثر گذاشت. پس این مرحله را تحت هیچ عنوان فراموش نکنید.

بعضی از عکاسان به این اعتقاد دارند که این مرحله عکس را از حالت واقعی خود دور کرده و به عکسی مصنوعی تبدیل می‌کند. این تصور کاملا غلط است، چرا که خود دوربین‌های دیجیتال نیز در مرحله ثبت عکس پردازش‌های جزئی را بر روی تصویر انجام می‌دهند، پس در واقع به هیچ عنوان عکسی که می‌گیرید 100 درصد همان چیزی نخواهد بود که در واقعیت می‌بینید. حتی عکاسان بزرگ دهه‌های گذشته که از فیلم برای عکاسی استفاده می‌کردند نیز فیلترهایی را بر روی دوربین خود قرار می‌دادند تا مشکلات احتمالی که دوربین به وجود می‌آورد را بپوشانند.

 

یکی از اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت ، فراموشی یا در نظر نگرفتن مرحله پس پردازش تصویر است. این یکی از مهمترین مراحل است و سعی کنید آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا نتیجه کارتان خیره‌کننده باشد.

اما همچنان شما مجبور نیستید در پردازش نهایی عکس خود اغراق زیادی را انجام دهید. در اینجا نکاتی را خواهم گفت که برای مرحله پردازش نهایی یا پس پردازش بسیار مهم است:

  • نوردهی را بررسی کنید. به خصوص، این که اجازه دهید عکس‌های شما کم‌تر از حد عادی نوردهی شوند بسیار رایج است. پس مطمئن شوید که سایه‌ها در عکس شما هنوز زیبا و دقیق به نظر می‌رسند.
  • کنتراست را بررسی کنید. به طور کلی، من توصیه می‌کنم که کنتراست عکس طبیعی خود را افزایش دهید. این به شما کمک خواهد کرد سوژه را کمی برجسته‌تر کنید و به این شکل ارتباط قوی‌تری با بیننده بگیرید.
  • اشباع رنگ را بررسی کنید. این مرحله بسیار ساده است. بهتر است اشباع رنگ خود را بیش از حد زیاد نکنید، تا عکس حالت عادی و طبیعی خود را از دست ندهد.

با رعایت تنها همین سه نکته عکس شما پیشرفت بسیار خوبی خواهد داشت و احساس بسیار بهتری خواهد گرفت.

 

بسیاری از عکاسان معتقدند ویرایش عکسی که از طبیعت گرفته شده به معنای خراب کردن یا غیر واقعی کردن آن است، اما این تنها یک تصور غلط است و یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در عکاسی طبیعت همین مرحله پس پردازش یا ویرایش است.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر شما باید همه چیز را در مورد این هفت خطای مرگبار در عکاسی از طبیعت بدانید. باید سعی کنید از آنها اجتناب کنید تا عکس‌های بهتر و خیره‌کننده‌تری را داشته باشید.

کلید موفقیت شما این است که تنها همین موارد را رعایت کنید. حتی می‌توانید یک چک لیست از آنها ایجاد کنید و هنگام عکاسی از طبیعت به آن مراجعه کنید.

 

با رعایت همین چند نکته ساده عکس‌هایی خواهید گرفت که قطعا از عکس‌های قبلیتان بسیار بهتر خواهد بود. پس سعی کنید آنها را در جایی یادداشت کنید تا فراموشتان نشود.

سپس هر مورد را به صورت جداگانه چک کنید و مطمئن شوید که از آنها اجتناب می‌کنید، به این صورت عکس‌های بسیار بهتری را خواهید داشت که با بیننده ارتباط قوی‌تری برقرار می‌کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *