مقالات و آموزش‌ها

اولین دوربین من

اگر به تازگی وارد دنیای عکاسی شده باشید و بخواهید اولین دوربین خود را تهیه کنید، احتمالا با فاکتورها و عوامل بسیار زیادی روبرو خواهید شد که ممکن است شما را سردرگم کند. در این مواقع سوالات بسیار زیادی در ذهن شما تشکیل می‌شود که به پاسخ رسیدن برای هر کدام از آنها، یک مقوله‌ی طولانی و مجزا خواهد بود.

ممکن است از خودتان بپرسید که خب، چرا باید دوربین عکاسی بخرم ؟ اصلا ممکن است گوشی هوشمند من جوابگوی نیازهای من در عکاسی باشد ؟ آیا می‌شود بدون دوربین هم عکاسی کرد ؟ تفاوت دوربین‌های کامپکت با بدون آینه و DSLR چیست؟

اصلا چرا دوربین اکشن را انتخاب نکنم ؟! اگر بخواهم دوربین DSLR تهیه کنم، تفاوت بین سنسور فول فریم و کراپ فریم چیست ؟ آیا رزولوشن فاکتوری مهم برای عکاسی است ؟ این اعداد و ارقامی که در مشخصات دوربین‌ها ارائه می‌کنند چه کاربردی دارند ؟

یا هزاران سوال دیگر که در هنگام انتخاب اولین دوربین ، از میان انبوهی از مدل‌ها از کمپانی‌های مختلف با قابلیت‌های متفاوت پدیدار می‌شوند. زمانی قضیه برایتان سخت‌تر خواهد شد که تا به حال تجربه انتخاب دوربین نداشته باشید یا اصلا عکاسی نکرده باشید.

اما خب هیچ مشکلی نیست! چرا که در این مقاله به صورت کامل هر یک از این موارد را برایتان توضیح خواهم تا اگر می‌خواهید اولین دوربین خود را بخرید و نیازهای خود را با آن به صورت کامل بر طرف کنید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

آیا خرید دوربین عکاسی برای من لازم است ؟

دوربین عکاسی، اولین وسیله مورد نیاز هر عکاس حرفه‌ای یا متوسطی است که به این هنر علاقه دارد و می‌خواهد آن را به صورت جدی دنبال کند.

شاید به این فکر کرده باشید که خب دوربین گوشی‌های هوشمند هم که روز به روز در حال پیشرفت هستند، پس آیا اصلا لزومی دارد هزینه‌ای گزاف بپردازیم تا یک دوربین دیگر داشته باشیم ؟ اصلا نمی‌شود با همان گوشی موبایل عکس‌هایمان را ثبت کنیم و راضی باشیم ؟

اگر به طور خیلی خلاصه بخواهم برایتان جواب این سوال‌ها را بگویم، نه !

دوربین عکاسی همانطور که از نامش معلوم است، مخصوص عکاسی ساخته شده و گوشی‌های هوشمند یا هر وسیله دیگری که مجهز به دوربین هستند و توانایی ثبت عکس دارند، وسیله‌ای هستند که تنها یکی از قابلیت‌های آن‌ها عکاسی است!

دوربین‌ها بدنه‌ای بزرگ دارند که تمام اجزای داخل آن دست به دست هم می‌دهند تا شما یک عکس فوق‌العاده را ثبت کنید. پس به هیچ وجه آن را دست کم نگیرید.

 

 

ما خب برای همه‌ی انسان‌های روی کره‌ی زمین الزامی وجود ندارد که بخواهند دوربین دیجیتال بخرند! شاید نیازهای شما در حد عکاسی خانوادگی یا ثبت لحظات باشد، یا حتی ممکن است ورزشکار باشید و بخواهید دوربینتان را به پیشانی خود متصل کرده و تصویر ضبط کنید.

خب معلوم است که در این حالت دوربین عکاسی یک هزینه اشتباه برای شما خواهد بود. اگر برای ثبت لحظات خانوادگی خود نیاز به وسیله‌ای دارید که برایتان عکس بگیرد، باید بگویم گوشی هوشمندتان بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

چرا که وزن کمی داشته و همیشه در دسترس است و البته، کیفیت آن برای چاپ در سایز متوسط یا کوچک و قرار دادن در آلبوم خانوادگی، کاملا مناسب است.

اما اگر یک عکاس حرفه‌ای یا مبتدی هستید یا اصلا می‌خواهید به تازگی وارد دنیای عکاسی بشوید، اما قصد دارید آن را به صورت جدی دنبال کرده و در آن پیشرفت کنید، بی تردید دیر یا زود مجبور خواهید شد یک دوربین عکاسی تهیه کنید و این اجتناب ناپذیر است!

اما خب قضیه به همین جا ختم نمی‌شود، قرار است دوربین عکاسی بخریم، اما از میان انبوه مدل‌های آن کدام را انتخاب کنیم ؟ در این قسمت باید ببینید بر روی چه سبکی تمرکز دارید و چه انتظاراتی از دوربین خود خواهید داشت. در بخش بعدی به این مقوله خواهم پرداخت.

 

 

خب، اصلا چه نوع دوربینی مناسب کار من خواهد بود ؟

وقتی وارد یک فروشگاه‌ خرید دوربین، چه به صورت حقیقی و چه به صورت آنلاین می‌شوید تا اولین دوربین خود را بخرید، اولین چیزی که با آن برخورد خواهید کرد انبوه مدل‌های دوربین‌هاست.

دوربین‌های DSLR، دوربین‌های کامپکت، دوربین‌های بدون آینه، اکشن کمراها، دوربین‌های چاپ سریع، دوربین‌های شبه SLR یا Bridge، دوربین‌های آنالوگ و بسیاری مدل‌های دیگر که بی شک شما را سردرگم‌تر از قبل خواهد کرد!

اما خب کدام یک از اینها برای کاری که شما از دوربینتان می‌خواهید مناسب‌تر است؟

بگذارید یک توضیح کلی در مورد چند دسته از دوربین‌ها برایتان بدهم.

دوربین‌های DSLR، حرفه‌ای‌ترین و پیشرفته‌ترین سطح دوربین‌های دیجیتال هستند که معمولا مورد استفاده عکاسان حرفه‌ای قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها بر اساس سایز سنسورشان که فول فریم باشند یا کراپ فریم تقسیم بندی شده و به دسته‌های مبتدی، میان‌رده و یا پرچمدار تقسیم می‌شوند.

نزدیک‌ترین دوربین‌ها به DSLR ها، بدون آینه‌ها هستند. یکی از بزرگترین تفاوت‌های این دسته وجود نمایاب یا همان ویزور الکترونیکی، به جای اپتیکال است. چرا که آینه‌ای که در دوربین‌های DSLR وجود داشت در آنها حذف شده است.

 

 

بدون آینه‌ها معمولا قیمت‌های بسیار بالایی دارند و لنزهای آنها نیز کمیاب‌تر از DSLR هاست. اما به لحاظ فنی و تکنولوژی بسیار پیشرفته هستند و امروزه بسیاری از عکاسان فوق حرفه‌ای را به خود جذب کرده‌اند.

دسته سوم دوربین‌های کامپکت هستند که در یک جمله خیلی کوتاه می‌توانم برایتان آنها را توضیح دهم؛ فراموششان کنید! چرا که امروزه دوربین‌های گوشی‌های هوشمند بسیار پیشرفته شده‌‍اند و شاید در 99 درصد حالت بهتر از دوربین‌های کامپکت عمل کنند.

تا چند سال پیش بزرگترین مزیت آنها نسبت به گوشی‌های هوشمند، زومِ دو یا نهایتا پنج برابری اپتیکالشان بود که امروزه به لطف تکنولوژی‌های پیشرفته در ساخت دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، این مورد را در اکثر آنها نیز می‌توان پیدا کرد.

اما دسته‌ی بعدی دوربین‌های شبه SLR یا همان Bridgeها هستند. این دسته از دوربین‌ها همانطور که از نامشان معلوم است، پلی هستند میان دوربین‌های پیشرفته‌ی DSLR و دوربین‌های کامپکت. معمولا یک ویژگی خاص در آنها برجسته‌تر شده و می‌شود نقطه عطف تبلیغاتیشان!

برای مثال یک دوربین، زوم اپتیکال 30 یا 45 برابری یا حتی بیشتر را به شما می‌دهد که برای خرید چنین لنزی برای دوربین‌های DSLR، باید چند ده میلیون هزینه کنید و این دوربین‌ها با هزینه‌ای بسیار کم، آن را در اختیار شما قرار می‌دهند.

اما در مورد سایر دوربین‌ها نیز برایتان خواهم گفت. دوربین‌های چاپ سریع، همانگونه که از اسمشان معلوم است، یک پرینتر داخلی داشته و عکس را بلافاصله پس از ثبت، چاپ می‌کنند. این دوربین‌ها بیشتر مخصوص عکاسی خانوادگی یا عکاسی در جمع دوستان است.

دوربین‌های اکشن نیز به جهت کیفیت بالای فیلم برداری و سایز و وزن بسیار کمی که دارند، قابل نصب بر روی پیشانی، مچ دست، بازو، فرمان دوچرخه یا هر چیز دیگری هستند که به همین دلیل، بیشتر توسط ورزشکاران و ماجراجویان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

اما کدام یک از این دوربین‌ها مناسب شماست ؟

ابتدا نیاز است به سبک مورد علاقه‌تان در عکاسی نگاه کنید. اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید و می‌خواهید بهترین شرایط را برای عکاسی تجربه کنید و تنوع گسترده‌ای از لنزهای دوربین و تجهیزات عکاسی را داشته باشید، به دنبال دوربین‌های DSLR فول فریم یا بدون آینه‌ها باشید.

اگر عکاسی مبتدی هستید، DSLR های کراپ فریم می‌توانند برایتان مناسب باشند.

اگر عکاسی را به صرف اینکه در جمع‌های خانوادگی یا دوستانه تجربه کنید یا می‌خواهید آن را در سطح کار راه انداز یاد بگیرید، به نظر من دوربین‌های گوشی‌های هوشمند بهترین گزینه برای شما خواهند بود.

اما آیا همیشه گوشی‌های هوشمند جوابگوی نیازهایتان هستند ؟ اصلا در چه مواقعی می‌شود بر روی آن‌ها حساب باز کرد و در چه مواقعی کار شما را لنگ خواهند گذاشت ؟

 

 

چه زمانی می‌توانم دوربین گوشی هوشمند خود را جایگزین دوربین‌های حرفه‌ای کنم ؟

گوشی‌های هوشمند امروزه پیشرفت‌های زیادی را در زمینه عکاسی تجربه کرده‌اند. اما هنوز هم مقایسه‌ی آنها با دوربین‌های DSLR یا بدون آینه، یک اشتباه بزرگ است.

شاید بتوانند عکس‌های بسیار با کیفیتی ثبت کنند یا قابلیت‌های نرم افزاری نمادینی که بیشتر ( به نظر من ! ) جنبه تبلیغاتی دارند، اما یادتان نرود که مخصوص عکاسی نیستند، یا بهتر بگویم، مخصوص هزار و یک جور کار هستند که عکاسی هم یکی از آنهاست!

اصلا نظر من هم مهم نباشد! خودتان کمی فکر کنید، آیا می‌شود در قطری کمتر از یک سانتی‌متر، ماژول‌های دوربین را قرار داد؟! کمپانی‌های مختلف برای اینکه سایز گوشی‌هایشان بزرگ نشود، از سنسورهای کوچکی استفاده می‌کنند که هیچ، حتی شاتر و دیافراگم متغیر را هم حذف می‌کنند!

احتمالا الآن در ذهنتان کنفرانس معرفی آیفون یازده پرو را مرور می‌کنید، حتما شما هم عکس‌های پرتره‌ای که گرفته شده بودند را دیده‌اید؛ اما فراموش نکنید، این‌ها همه عملیات نرم‌افزاری هستند و جا برای اشتباه کردنشان بسیار باز است.

در حالی که در دوربین‌های حرفه‌ای، عمق میدان وضوح به وسیله عدسی‌هایی که در لنز قرار دارند و به کمک سنسور دوربین اندازه گیری شده و هر چیز که در ناحیه فوکوس مد نظر شما نباشد، تار می‌شود. حتی ممکن است باز هم قانع نشده باشید، پس بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید تا به طور کامل همه چیز را متوجه شوید.

البته خب باز هم می‎‌گویم که تمام این موارد تنها برای عکاسی حرفه‌ای نیاز است و اگر نیازی به تهیه یک دوربین حرفه‌ای با کلی لنز و تجهیزات مختلف ندارید، دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، از دوربین‌های کامپکت بسیار بهتر هستند.

در دوربین‌های دیجیتال، بدنه مهم تر است یا لنز ؟

خب، یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در انتخاب اولین دوربین بی شک همین مورد است. شاید تا به حال این جملات را شنیده باشید که برای تعیین سطح یک عکاس به دوربین او نگاه می‌کنند و هر چه بدنه دوربینش گران‌تر باشد، می‌گویند او حرفه‌ای‌تر است !

بدنه دوربین قطعا مهم است، چرا که سنسور در آن قرار دارد و همه چیز توسط آن ثبت می‌شود، اما واقعا لنز مهم‌تر است! به طور خلاصه بخواهم برایتان بگویم، لنز تعیین کننده همه چیز در عکاسی است.

ممکن است شما یک بدنه خیلی حرفه‌ای داشته باشد، اما از یک لنز معمولی بر روی آن استفاده کنید و هیچ وقت از عکس‌هایتان راضی نباشید. و حتی برعکس، ممکن است بدنه آنچنان گران قیمتی هم نداشته باشید، اما یک مجموعه لنز خیلی خوب برای آن جمع آوری کرده باشید و واقعا از عکس‌هایتان لذت ببرید.

این کاملا طبیعی است. همه چیز قرار است از بین عدسی‌های لنز بگذرد و به سنسور برسد.

به نظر من، سعی کنید با توجه به شرایط اقتصادی، یک دوربین DSLR فول فریم یا کراپ فریم یا یک دوربین بدون آینه را تهیه کنید که از حداکثر توان مالیتان قیمت پایین‌تری داشته باشد، و در عوض باقی پولتان را صرف خرید لنزهای مختلف کنید.

 

 

کدام لنزها مناسب سبک کاری من خواهند بود ؟

حتما سری به فروشگاه‌های مختلف اینترنتی زده‌اید و تنوع بسیار زیاد لنزها را با کاربردهای مختلفشان دیده‌اید. لنزهای پرایم، لنزهای زوم، لنزهای تله، لنزهای کیت، لنزهای ماکرو، لنزهای فیش آی و بسیاری دیگر که هر کدام ویژگی خاصی داشته و شما را برای سبکی خاص در عکاسی آماده می‌کنند.

اگر از نظر مالی مشکلی ندارید و می‌توانید چند صد میلیون هزینه کنید ( ! )، بهتر است تمام لنزهای موجود را بخرید. اما این کار واقعا برای همه لازم نیست. ممکن است شما به عکاسی طبیعت علاقه داشته باشید. یا به عکاسی پرتره. ممکن است عکاسی خبری را دنبال کنید یا هر چیز دیگری.

عاقلانه‌ترین کار این است که متناسب با نیازهایتان بهترین لنزها را انتخاب کنید.

برای مثال اگر کار عکاسی پرتره انجام می‌دهید، داشتن یک لنز پرایم 50 یا 85 میلی‌متری می‌تواند برای شما در قدم اول کافی باشد.

خب، حالا اطلاعات کاملی را در مورد لنزهای مختلف و کاربردهایشان پیدا کرده‌‌اید و می‌خواهید یکی یا چندتا از آنها را برای خودتان انتخاب کنید. اما هزاران مدل مختلف از لنزها وجود دارند که روی هر کدام نیز نمادهایی وجود دارد یا بخشی از اسم آنها، نمادهای عجیب و غریبی است که معنی آنها را نمی‌دانید.

در این بخش علائم اختصاری لنزها را برایتان بررسی خواهم کرد.

علائمی که روی برخی از لنزها نوشته می‌شوند چه کاربردی دارند ؟

هر کمپانی برای لنزهای خود علائم و نشانه‌هایی را در نظر می‌گیرد تا شناسایی یک مدل مشخص با ویژگی‌های مورد نظر، از دل انبوهی از مدل‌ها کار ساده‌تری باشد. اما این علائم چرا در کمپانی‌های مختلف متفاوت است ؟ هر یک از آنها چه مفهومی را سعی دارد برساند ؟ اصلا آیا دانستن یا حفظ کردنشان برای تمام عکاسان نیاز است ؟

بر روی هر لنزی یک سری علامت‌ها و اعداد نوشته شده که هر کدام مربوط به یک ویژگی یا یک قابلیت مشخص هستند. دانستن مفهوم این موارد می‌تواند راهی خوب برای تشخیص کاربردها و امکانات هر لنز در سریع‌ترین زمان ممکن باشد. به این صورت می‌توانید زودتر تصمیم بگیرید که کدام لنز را تهیه کنید یا خیر.

این اعداد و نمادها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند :

  • نمایه‌هایی که مخصوص یک برند خاص بوده و برندهای دیگر از آنها استفاده نمی‌کنند.
  • نمایه‌هایی که در نامگذاری تمامی لنزها از تمامی برندها مشترک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *