مقالات و آموزش‌ها

بهترین راهنمای ترکیب بندی در عکاسی از زاویه پایین

عکاسی از زاویه پایین می‌تواند یکی از تکنیک‌های چالش‌برانگیز اما جذاب در حیطه‌ عکاسی باشد. بازی با پرسپکتیوهای شدید سبب بهتر نشان دادن سوژه‌ها از جهات مختلف می‌شود. البته همین عکاسی از زاویه‌ پایین در برخی مواقع می‌تواند سبب از بین رفتن تناسب و تقارن تصویر گردد. برای آن که بتوانید به نتیجه‌ دلخواه برسید، اهمیت دارد که بدانید عکاسی از زاویه‌ پایین چگونه کار کرده و چگونه باید آن را به کار برد.بدون اطلاع از تئوری این تکنیک در عکاسی از زاویه‌ پایین چندان موفق نخواهید بود. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به بررسی عکاسی و ترکیب‌ بندی از زاویه‌ پایین پرداخته و ترفندهایی را برای استفاده‌ بهتر از زاویه low angle در اختیار شما قرار بدهیم. با ما همراه باشید.

چرا برای عکاسی از زاویه پایین استفاده می‌کنیم؟

 

 

 

پیش از آن که به یادگیری ترفندها و تکنیک‌های عکاسی از زاویه‌ پایین بپردازیم لازم است از خود بپرسیم که آیا عکاسی از زاویه‌ پایین می‌تواند سودمند باشد یا نه. بدیهی است که هر صحنه و هر عکسی که از آن به ثبت می‌رسد خاص است. در واقع زاویه دید شما و آن چه شما ترجیح می‌دهید در تصاویر باشد، پایه‌ عکاسی شما را تشکیل می‌دهد. همین انتخاب زاویه‌ عکاسی نیز جزو ترجیحات شما محسوب شده و می‌تواند تشکیل‌دهنده پایه عکاسی باشد. در ادامه به بررسی دلایل ویژه‌ای که استفاده از زاویه‌ پایین برای عکاسی را توجیه می‌کند می‌پردازیم. این دلایل هم شامل تئوری‌های ترکیب‌ بندی پایه شده و هم قوانین کادربندی و پرسپکتیو را شامل می‌شود.

 

​القای حس قدرت در عکاسی از زاویه پایین

 

 

 

عکاسی از زاویه پایین برخی از قسمت‌های خاص تصویر را بزرگ‌تر و اغراق شده‌تر نشان می‌دهد. به ویژه اگر تصویربرداری به شکل افقی صورت گیرد. شما به سادگی می‌توانید از زاویه‌ عکاسی پایین استفاده کرده و سوژه را به شکلی فراواقعی بزرگتر از آن چه که هست نشان دهید. با دقت و توجه به این شیوه‌ عکاسی می‌توان حس قدرت و سلطه را القا کرد. این شیوه‌ عکاسی و القای این حس سلطه به ویژه در عکاسی از ساختمان‌ها و مناظر کاربردی می‌باشد. در این ژانرهای عکاسی اغراق در نشان دادن سوژه می‌تواند سبب ایجاد حس شگفتی در مخاطب شود. اما حتی در تصاویر پرتره‌ای که با این تکنیک ثبت می‌شود، بازی با این حس قدرت در سوژه می‌تواند کاربردی باشد. البته استفاده از این تکنیک وابسته به آن است که می‌خواهید چه حسی را به مخاطب القا کنید.

​بازی با اندازه و ارتفاع قابل مشاهده‌ سوژه

 

 

 

 

شما می‌توانید از تکنیک عکاسی از زاویه پایین برای جلب توجه به تفاوت‌های فیزیکی استفاده کنید. به ویژه زمانی که از گروهی از انسان‌ها عکاسی می‌کنید. با عکاسی از زاویه‌ پایین، زمانی که ارتفاع دوربین تا پای سوژه‌ها پایین آمده باشد، شما می‌توانید تفاوت‌های فیزیکی افراد را به تصویر بکشید. شرایطی که زاویه دید متفاوت از یک سوژه می‌تواند سبب القای درک متفاوتی از شخصیت سوژه شود، تحت عنوان تاثیر سوپرمن شناخته می‌شود. در هنگام عکاسی در ارتفاع معمول، شما سوژه‌ای را در اختیار دارید که حتی از زوایای مختلف نیز توجهی را به خود جلب نمی‌کند. اما زمانی که عکاسی از زاویه‌ پایین اتفاق می‌افتد شما می‌توانید از همان سوژه شخصیت متفاوتی را بسازید.

​ساخت یک چرخش جدید در پس‌زمینه

 

 

 

همانطور که گفته شد عکاسی از زاویه‌ پایین بر ارتفاع دقیق و قابل مشاهده‌ سوژه تاثیرگذار است. اما علاوه بر تاثیر بر ارتفاع سوژه، این تکنیک می‌تواند بر دیگر عناصر سوژه نیز تاثیر گذاشته و یک پرسپکتیو متفاوتی را در پس‌زمینه ایجاد کند. در تصویری که سوژه در مرکز فوکوس و توجه قرار دارد، پس‌زمینه‌ای که سبب حواس‌پرتی شود، تنها جلوه‌ بصری کادر را مخدوش می‌کند. در چنین شرایطی می‌توان از عکاسی از زاویه‌ پایین استفاده کرد تا به این ترتیب سوژه‌ مد نظر در بالاترین حد فوکوس و توجه قرار گیرد. با بزرگنمایی و اغراق بر روی سوژه می‌توانید صحنه‌ای را ایجاد کنید که به معنای واقعی کلمه تمامی دنیای موجود در عکس حول همان سوژه جمع شود. به این ترتیب عناصر کمتری در تصویر وجود خواهد داشت که در مرکز توجه نباشند یا سبب حواس‌پرتی شوند.

عکاسی از زاویه‌ پایین زمانی که دوربین نزدیک زمین قرار دارد می‌تواند یک چرخش جدید در بک‌گراند ایجاد کند. عکاسی از زاویه‌ پایین یکی از روش‌هایی خواهد بود که به وسیله‌ آن می‌توانید یک ترکیب‌ بندی کلوزاپ از سوژه را به همراه پس‌زمینه‌ کاملی از آسمان به تصویر بکشید. نبود هیچ عنصر حواس پرتی در پس‌زمینه‌ تصویر چشم مخاطب را مجبور می‌کند تا دنیایی که به شکلی متفاوت به تصویر کشیده‌اید را مشاهده کند.

​ایجاد یک پرسپکتیو خاص

 

 

 

عکاسی از زاویه‌ پایین در برخی مواقع می‌تواند از یک سوژه عام یک تصویر نو ایجاد کند. یک پرسپکتیو زاویه‌ پایین شدید آن قدر کمیاب بوده که به مخاطب یک تصویر ناآشنا را نشان می‌دهد. همین حس تازگی بوده و سبب می‌شود اثر خلق شده جذاب و منحصربه‌فرد باشد. البته این به این معنا نیست که سایر زاویه‌های عکاسی و تکنیک‌ها را نادیده بگیرید. هیچ کس نمی‌تواند بدون به کار بردن ترکیب‌ بندی مناسب، استفاده از دوربین و لنز خوب و همچنین دید هنری مطلوب یک تصویر کامل را خلق کند. با این حال تفاوت در پرسپکتیو و زاویه‌ دوربین نیز می‌توانند در کنار دیگر موارد به خلق یک اثر هنری منجر شود.

عکاسی از زاویه پایین در محیط‌های مسطح و ساده و تاثیر آن بر مخاطب

 

 

 

در عکاسی از محیط‌های ساده هدف به تصویر کشیدن بخشی از زندگی در تصاویر سریع و غیر قابل پیش‌بینی می‌باشد. سوژه‌ها ممکن است تنها برای لحظه‌ای در منظره‌یاب یا LCD دوربین شما مشاهده شده و سپس ناپدید شوند. همین امر، مدت زمان بسیار محدودی را برای ترکیب‌ بندی و انتخاب تنظیمات دوربین در اختیار شما قرار می‌دهد. عکاسی در این محیط‌ها به شما سرعت عمل و نحوه‌ استفاده‌ سریع از تنظیمات برای عکاسی را آموزش می‌دهد. تکنیکی که می‌تواند برای عکاسی در این محیط‌ها استفاده شود، تکنیک عکاسی از زاویه‌ پایین است.

عکاسی از زاویه‌ای نزدیک به پای سوژه می‌تواند در خلق یک اثر شگفت‌انگیز از یک محیط ساده و عمومی موثر باشد. مخاطب می‌تواند تاثیر زیبایی شناختی که تصاویر زاویه پایین، از محیط‌های مسطح داشته است را ببینند. عکاسی از زاویه‌ پایین نه تنها سبب بزرگنمایی و تمرکز ویژه بر سوژه و ایجاد یک حس دراماتیک در آسمان و محیط اطراف می‌شود، بلکه واب احساسی خاصی را نیز به تصویر می‌بخشد. علت این امر آن است که با تغییر زاویه عکس نسبت به سطحی که سوژه در آن قرار دارد، شما مخاطب را به مشاهده‌ جزئیات دعوت می‌کنید. این جزئیات می‌تواند الگو و بافت لباس سوژه و یا حالات چهره‌ وی باشد. همچنین جزئیاتی مانند ژست دست‌ها، نوع راه رفتن و هر چیز دیگری در رابطه با سوژه به تصویر کشیده می‌شود.

 

چگونه یک تصویر مطلوب از زاویه‌ پایین را به ثبت برسانیم؟

حال که با عکاسی از زاویه‌ پایین و کاربردهای آن آشنا شدیم، نوبت به یادگیری این تکنیک و چگونگی استفاده از آن برای عکاسی می‌رسد. عکاسی از زاویه‌ پایین به شکل پایه نیاز به مهارت خاصی ندارد؛ بلکه با دانستن برخی ترفندها می‌توان در آن موفق شد. با این حال نحوه‌ای که شیوه کنترل زاویه‌ دوربین و لنز ممکن است با آن چه به آن عادت دارید تفاوت داشته باشد. در ادامه به بررسی این تکنیک و ترفندهای آن می‌پردازیم.

​استفاده از خطوط راهنما برای هدایت چشم مخاطب

 

 

 

استفاده از خطوط راهنما یکی از تکنیک‌های بسیار کاربردی برای عکاسی در بسیاری از زمینه‌ها می‌باشد. زمانی که در حال ترکیب‌ بندی یک عکس از زاویه‌ پایین هستید، می‌توانید از خطوط راهنما استفاده کنید تا مطمئن شوید که مخاطب از پرسپکتیو غیر منتظره‌ای که در تصویر ساخته‌اید جا نمی‌خورد. به دقت به انتخاب عناصر خطی در منظره‌یاب خود بپردازید. تلاش کنید تا از این خطوط به عنوان علائم راهنمایی استفاده کرده که چشم مخاطب را به سمت نقاط اصلی موجود در تصویر هدایت می‌کنند. به این ترتیب شما یک مسیر مشاهده برای مخاطب در نظر می‌گیرید.

در عکاسی‌های متداول خطوط معمولا نزدیک به سطح افق و هم سطح با زاویه‌ دید قرار دارند. این در حالی‌ست که برای ثبت یک عکس از زاویه‌ پایین به نگاه متفاوتی نیاز است. به واسطه‌ زوایایی که بین دوربین، زمین، پس‌زمینه و سوژه‌های اصلی ایجاد می‌شود، به احتمال زیاد خطوط راهنمایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید خطوطی هستند که عناصر افقی یا نزدیک به افقی موجود در تصویر در اختیارتان قرار داده و چشم مخاطب را به سمت آسمان هدایت می‌کنند.

از زاویه‌های به شدت پایین نهراسید

 

 

 

 

زمانی که از زاویه‌ بسیار پایین عکاسی می‌شود، خطوط مشخصی در تصویر وجود نخواهد داشت. با این حال بسیاری از افراد معتقدند که زاویه‌ عکاسی بسیار پایین با حرکات غیر معمول دوربین همراه بوده که می‌تواند به خلق تصاویر سورئال و چالش‌برانگیز از سوژه‌های خاص منجر شود. بسیاری از کارگردانان از زاویه‌ عکاسی به شدت پایین برای به تصویر کشیدن حس گیجی، اضطراب و مستی استفاده می‌کنند. شما نیز به عنوان یک عکاس می‌توانید از همین تکنیک برای اهداف بی‌شماری استفاده کنید. به بیان ساده تکنیک مشخصی برای تبدیل یک عکس زاویه پایین به یک عکس با زاویه بسیار پایین وجود ندارد.

برای استفاده از زاویه‌ عکاسی بسیار پایین می‌توانید موقعیت دوربین نسبت به سوژه را تا حد امکان پایین برده و به این ترتیب در پایین بردن زاویه‌ عکاسی اغراق کنید. به عنوان مثال به جای آن که برای ثبت عکس زانو زده یا بنشینید می‌توانید دراز بکشید تا زاویه‌ عکاسی در پایین‌ترین حد خود قرار گیرد. استفاده از این تکنیک همچنین سبب می‌شود تا بتوانید سوژه‌ها را با ویژگی‌های فیزیکی اغراق شده به تصویر بکشید. مطمئن شوید که برای ثبت اجرای این تکنیک پکیج مناسبی از لنزهای واید را به همراه دارید. برای عکاسی از زاویه‌ای نزدیک به زمین یکی از نیازهای اصلی لنز واید می‌باشد. همچنین می‌توانید از سه‌ پایه‌های کوچک با پایه‌های کوتاه نیز بهره ببرید.

استفاده از ICM در عکاسی از زاویه پایین

 

 

ICM یا تکنیک جابه‌جایی قصدی دوربین یکی از هیجان‌انگیزترین تکنیک‌ها در دنیای عکاسی تجربی می‌باشد. این تکنیک بر پایه‌ تغییر آگاهانه‌ موقعیت و زاویه‌ دوربین در حین نوردهی استوار است. می‌توانید تصور کنید که تکنیک ICM با سرعت شاتر بالاتر می‌تواند به خلق تصاویر سورئال منحصربه‌فردی منجر شود. ترکیب تکنیک ICM با زاویه غیرمعمول می‌تواند یک صحنه‌ بی‌همتا را خلق کند.

 

شما در چه سبکی عکاسی می‌کنید؟

عکاسی از زاویه پایین یکی از تکنیک‌های چالش‌برانگیز برای بسیاری از عکاسان حرفه‌ای و آماتور می‌باشد. اما اگر برای چنین عکاسی آمادگی‌های لازم کسب شده باشد، این چالش‌ها به هیجان و جذابیت تبدیل می‌شوند. عناصر پایه‌ای که برای عملکرد بهتر در عکاسی از زاویه‌ پایین مورد نیاز هستند شامل سوژه دارای ارتفاع و عمق و روشی برای به تصویر کشیدن متفاوت این ارتفاع و عمق می‌باشد. علاوه بر آن تجهیزاتی مانند لنزهای واید می‌توانند کمک‌کننده باشند. همچنین می‌توان از حالت Tilt Screen دوربین استفاده کرد. اما پیش از همه‌ این‌ها، موفقیت در عکاسی از زاویه‌ پایین نیازمند دانستن دانش ترکیب‌ بندی و کادربندی می‌باشد. عکاس برای موفقیت در این تکنیک عکاسی باید دانش کافی در رابطه با موقعیت قرارگیری خود و موقعیت قرارگیری سوژه در تصویر در اختیار داشته باشد.

به نظر شما عکاسی از زوایای پایین و به اصطلاح low angle در چه سبکی بیشتر محبوب است؟ آیا شما به این زاویه علاقه دارید و آن را تجربه کرده‌اید؟ کدام هنرمندان عکاس را می‌شناسید که با بهره بردن از چنین زوایایی موفق به ثبت آثار بی‌نظیر در تاریخ عکاسی شده‌اند؟ حتما از دیدگاه‌ها، چالش‌ها و تجربیات خود برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *