معرفی محصول, مقالات و آموزش‌ها

تجهیزات ضروری برای عکاسی از غذا

ما در این مقاله قصد داریم به صورت کاملا تجربی و عملی، شما را با تجهیزات ضروری برای عکاسی غذا آشنا کنیم. شاید دیگر زمان آن به پایان رسیده باشد که بخواهیم در رابطه با ژانرهای عکاسی از دیدگاه فنی و تئوری صحبت کنیم. به نظر من آنچه در آموزش عکاسی اهمیت دارد نگاه و تکنیک‌های منحصر‌به‌فردی است که از هر عکاس، به دنیای گسترده عکاسی افزوده می‌گردد.

من این گفتگو را برپایه هزاران آموزشی می‌گویم که در همه‌ی آن‌ها یک محتوای آموزشی واحد عکاسی مبتدی یا پیشرفته به شما ارائه می‌شود؛ اما تنها نام دوره یا ویدئو آموزشی تغییر می‌کند. روزی با نام عکاسی تبلیغاتی و فردا با نام عکاسی مادلینگ و امروز با نام عکاسی از غذا!

در همین ابتدا سوالی برای شما پیش می‌آید؟

” پس برای تخصص یافتن و حرفه‌ای شدن در یک ژانر باید چه کرد؟ ”

قطعا پاسخ به این سوال در تناقض با ماهیت مقدمه‌ای است که مطالعه کردید.

جهان ما به سمت تخصصی شدن و جزئی‌نگری می‌رود و گویا چاره‌ای در برابر آن نیست. هدف من هم از نظریه اول در این مقدمه نه در نقد تخصصی شدن بلکه در ساختار آموزش‌های هنری است. زیرا اعتقاد دارم برای شروع یک هنر یا عمیق شدن در هنری که تا حدی به آن آشنایی دارید، بیش از تکنیک شما نیازمند شنیدن تجربه هستید.

 

 

پس خودتان را برای آموزش آشنایی با تجهیزات ضروری عکاسی از غذا به‌صورت کاملا تجربی آماده کنید!

اگر مسیر شما در عکاسی به تهیه عکس‌های تبلیغاتی رستوران‌ها یا ویدئوبلاگینگ در زمینه آموزش آشپزی ختم می‌شود؛ حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

هرچقدر هم که حرفه‌ای باشید؛ تجهیزات اهمیت دارند !

در ابتدای این بخش باید به شما بگویم که این مقاله حاصل تجربیات شخصی و منابع اینترنتی از عکاسانی است که خود تجربه‌ای بیش از یک دهه در این شاخه‌ی جذاب و درآمدزا از عکاسی داشته‌اند. پس می‌شود روی اطلاعات این مقاله حساب کرد.

من علاوه بر معرفی تجهیزات عکاسی از غذا به شما ترفندهای مهم دیگری را هم آموزش خواهم داد؛ اما تمرکز بر روی معرفی تجهیزات خواهد بود.

پس از آگاهی به فن عکاسی آنچه بیشترین اهمیت را دارد بهره‌مندی از تجهیزات عکاسی درست است. انتخاب تجهیزات عکاسی و نورپردازی مناسب می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در نتیجه نهایی تصویر ثبت شده شما داشته باشد.

 

 

اما اشتباه بسیاری از عکاسان مبتدی هم از همین نقطه آغاز می‌شود. بسیاری از آن‌ها فکر می‌کنند تجهیزات مناسب یعنی گران‌ترین و به‌روزترین لوازمی که در بازار یافت می‌شود!

جالب است بدانید تمامی عکاسانی که در این مقاله به تجربیات و توصیه‌های آن‌ها اشاره کرده‌ایم، کار خود را با حداقل‌ها و مناسب‌ترین‌ها آغاز کرده‌اند.

اولین و مهمترین : دوربین مناسب برای عکاسی از غذا

 

 

آیا من برای شروع به شما می‌گویم کار خود را با یک موبایل خوب شروع کنید؟

خیر.

اما به شما می‌گویم اگر دوربین ندارید؛ بیکار نشینید و حداقل با یک موبایل این ژانر را تجربه کنید.

حقیقت ماجرا اینجاست که عکاسی با یک دوربین عکاسی، دنیایی از امکان‌های فوق‌العاده را برای شما باز خواهد کرد که هرگز با یک موبایل ( حتی چند ده میلیونی ) امکان پذیر نیست.

اما در ابتدای کار به سراغ گران‌ترین گزینه‌ها نروید.

من و بسیاری دیگر از عکاسان غذا کار خود را با یک دوربین پایه DSLR آغاز کردیم. به‌طور مثال دوربین‌های سری Rebel گزینه‌های مقرون به صرفه و در عین حال کاربردی هستند.

به عنوان یک توصیه مهم به شما می‌گویم دوربینی که انتخاب می‌کنید می‌بایست دارای امکان LCD متحرک باشد. این ویژگی به شما اجازه خواهد داد تا قاب‌بندی‌هایی خلاقانه داشته باشید. ضمنا با گسترش کسب‌و‌کار شما در عکاسی از غذا، شما سبک‌های جدیدی از عکاسی و فیلم‌برداری را استفاده خواهید کرد که اهمیت این ویژگی برای شما را دوچندان خواهد کرد.

برای آن‌که یک توصیه بر پایه‌ی تجربه‌ی شخصی به شما داشته باشم؛ لیست دوربین‌های خودم در سال‌های گذشته را می‌نویسم. با این روش شما درخواهید یافت به‌روزرسانی دوربین‌های من با پیشرفت حرفه‌ام چگونه بوده است.

 

 

  • اولین دوربین من برای عکاسی از غذا : کانن 750D بود. گزینه‌ای مقرون به صرفه با ویژگی‌هایی که بسیاری از نیازهای من در عکاسی از غذا را پوشش می‌داد. زمانی که صحبت از تجهیزات ضروری برای عکاسی از غذا باشد شاید گزینه‌های ارزان‌تر هم پاسخگوی پروژه‌های اول شما باشد.
  • بعد از این دوربین و برای عکاسی از تصاویر مورد نیاز یک کتاب آشپزی به سراغ دوربین فوق‌العاده و فول فریم کانن 5D رفتم. البته که گزینه بسیار گرانی بود اما حقیقتا ارزش خریدش را داشت.
  • با ورود دوربین کانن 6D به بازار و البته با گذشت مدت کوتاهی ( برای تثبیت قیمت! ) این دوربین را خریدم و حالا هم از کانن 6D Mark II استفاده می‌کنم.

تمامی این دوربین‌ها در مسیر عکاسی از غذا برای من بسیار کاربردی بودند و هربار با وسواس و تحقیق زیاد آن‌ها را انتخاب کردم؛ برای همین به شما توصیه می‌کنم در هر ژانر عکاسی که فعالیت دارید دوربین ( و البته تمامی تجهیزات عکاسی ) مورد نیازتان را با توجه به سبک و نیازهای عکاسی‌تان خریداری کنید.

 

توصیه دوم : لنز درست انتخاب کنید!

 

 

من برای بسیاری از پروژه‌های عکاسی از غذا از لنز ماکرو کانن 100mm F/2.8 استفاده کرده‌ام. این لنز برای مدت‌های طولانی تنها و بهترین انتخاب من بود.

البته اگر شما از همان ابتدا قرار نیست با یک دوربین فول فریم وارد داستان عکاسی از غذا شوید، بهترین گزینه لنزی با فاصله کانونی کمتر ( مثلا 50-60 میلیمتری ) است. زیرا استفاده از لنز 100 میلیمتری بدون دوربین فول فریم، تصویر نهایی و کیفیت آن را بسیار شبیه به عکاسی با لنز سوپرزوم می‌کند.

ترکیب لنز 100 میلیمتری با دوربین فول فریم، تصاویری بسیار شارپ و با رنگ و بویی طبیعی از غذا به شما ارائه می‌دهد. البته همانطور که گفتیم برای شروع خرید تجهیزات عکاسی از غذا می‌بایست با دقت و با توجه به بودجه و نیازهایتان وارد بازار شوید.

برای عکاسی از مراحل تهیه غذا شما به لنزی با گستردگی تصویر بیشتر نیاز خواهید داشت. در این مرحله یکی از بهترین انتخاب‌ها لنز کانن 24-70mm f/2.8L II است. این لنز برای عکاسی در سفر و لند اسکیپ هم گزینه فوق‌العاده‌ای است.

پیشنهاد سوم : باتری اضافه داشته باشید!

 

 

این توصیه برای هر سبک عکاسی کاربرد دارد و نمی‌شود آن را تنها به عکاسی از غذا محدود کرد. اما یک تفاوت عمده در عکاسی غذا وجود دارد. این تفاوت را عکاسان طبیعت وقتی قرار است از یک منظره‌ی به‌خصوص، در زمان نور طلایی عکاسی کنند به خوبی درک می‌کنند. هیچ بهانه‌ای برای تموم شدن شارژ دوربین وجود ندارد!

برای عکاسی غذا هم دقیقا این قانون صدق می‌کند. زمانی که همه چیز در حال پختن هست و شما تنها چند ثانیه برای ثبت یک لحظه مهم در این فرآیند فرصت دارید. یا بستنی و تاپینگ آماده شده و شما تنها 10 ثانیه برای ثبت یک عکس سرحال و کاملا طبیعی وقت دارید.

پس خیلی خلاصه :

از هر مدل دوربینی که استفاده می‌کنید حداقل 2 تا باتری پشتیبان داشته باشید و بلافاصله بعد از اینکه باتری مصرف شده را از دوربین خارج کردید آن را به شارژر وصل کنید.

این تجربه‌ی ناخوش‌آیند اصلا ارزش تجربه کردن را ندارد، به‌ویژه وقتی در یک پروژه مهم و با یک تیم جدی کار می‌کنید، تمام شدن شارژ دوربین شما یعنی تلف شدن یک وعده‌ی کامل غذا و زمان چند ساعته‌ی یک سرآشپز بی‌حوصله!

البته هربار صحبت از باتری پشتیبان می‌شود ذهن ما به سمت باتری‌های متفرقه حرکت می‌کند. جالب است بدانید برخی از این سری باتری‌ها عملکرد خوبی دارند؛ اما بهتر است برای پروژه‌های مهم از باتری اصلی استفاده کنید.

پیشنهاد چهارم : با سه پایه، عکاسی و فیلمبرداری کنید.

 

 

اگر شما هم از آن گروه عکاسانی هستید که حوصله‌ی سه‌پایه را ندارید، یک خبر بد برایتان دارم. برای پروژه‌های حرفه‌ای عکاسی از غذا و یا ویدئوبلاگینگ در این زمینه قطعا به یک سه‌پایه نیاز خواهید داشت. پس به لیست تجهیزات عکاسی از غذا یک سه‌پایه را هم اضافه کنید.

کنترل دوربین در عکاسی از غذا اهمیت ویژه‌ای دارد؛ شما در این کسب‌وکار عکاسی مدام نیازمند تغییر کادر و همچنین سوژه تصویرتان هستید. بهترین راه، ثابت کردن دوربین در زاویه و نور ایده‌آل است.

ضمنا باید بدانید برخی از پروژه‌های عکاسی از غذا ساعت‌ها زمان نیاز دارد ( منظورم بیش از 5-6 ساعت است. ) در دست داشتن مستمر و ثابت دوربین برای این میزان ساعت به هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست.

موضوع دیگر که در این بخش می‌توانم به ان اشاره کنم افزایش ویدئوبلاگرهای انواع خوراکی‌ها و به ویژه غذا است. اگر شما ذوق خوبی در آشپزی و رنگ و مزه غذا دارید این سوژه همیشه جذاب است.

اما در این بین یک تفاوت و نکته مهم وجود دارد؛ و آن کیفیت کار خروجی شما است. برای کیفیت خوب علاوه بر آموزش، نیاز به تجهیزات کافی دارید. این سبک تقریبا جدید ویدئوبلاگینگ که به سرعت درحال رشد است همچنان بازار فوق‌العاده‌ای دارد.

توصیه پنجم : رادیو تریگرها در عکاسی غذا به کار می‌آیند.

 

 

رادیو تریگر می‌تواند جلوه‌ای حرفه‌ای به کسب و کار شما بدهد. علاوه بر این در عکاسی از غذا در بسیاری از مواقع شما با دوربین خود فاصله دارید، به‌ویژه اگر در حال عکاسی یا فیلمبرداری به کمک سه پایه باشید.

در بسیاری از صحنه‌ها نیز شما مشغول ثبت تصویر از غذای در حال آماده شدن بر روی اجاق گاز هستید. در این مواقع دسترسی مستقیم به دوربین و یا ضبط روی دست بسیار دشوار است.

استفاده از تایمر دوربین می‌تواند یک گزینه جایگزین باشد اما دردسرهای خود را دارد.

خرید یک رادیو تریگر به بودجه زیادی نیاز ندارد اما می‌تواند برای شما کارکردی فوق‌العاده داشته باشد.

توصیه ششم : مراقب لنز خود باشید و یک فیلتر بخرید. 

 

 

در مورد عکاسی غذا من به جرات می‌توانم به شما بگویم فیلتر لنز ضروری است. تاکید من بیش از موارد فنی و ساخت تصویر دلخواه مربوط به حفاظت از لنز است.

فضای کار در آشپزخانه و ژانر عکاسی از غذا بسیار پیچیده‌تر، شلوغ‌تر و پرخطرتر از آن چیزی است که افراد مبتدی تصور می‌کنند. در هر لحظه دوربین و لنز شما در معرض خطرات مختلفی از جمله سقوط و یا پاشیدن غذاهای در حال طبخ بر روی آن‌ها است.

یک فیلتر UV شفاف می‌تواند بخشی از دغدغه‌های شما را برطرف کند. در این بخش می‌توانید قیمت آن‌ها را ببینید تا در مقایسه با لنزهای چند میلیونی ارزش خریدشان را خودتان درک کنید.

ضمنا برخورداری از یک فیلتر پلاریزه‌ی حلقوی نیز می‌تواند در عکاسی غذا کاربردی باشد. این فیلترها در عکاسی از غذا همان کارکردی را دارند که برای عکاسی طبیعت به سراغ آن‌ها می‌رویم.

 

 

زمانی که قصد دارید از یک خوراکی مایع یا انواع نوشیدنی‌ها عکاسی کنید، استفاده از فیلتر پلاریزه حلقوی می‌تواند در ترکیب با یک نوردهی مناسب، عکس‌هایی فوق‌العاده خلق کند.

پس به لیست تجهیزات عکاسی از غذا دو عدد فیلتر هم اضافه کنید. آن‌ها قیمت زیادی ندارند اما ارزش خرید و کاربرد زیادی برای شما خواهند داشت.

پیشنهاد بعدی : کالرچکر هم کاربردی است!

 

 

استفاده از کالر چکر برای شروع می‌تواند گزینه مناسبی باشد، به‌ویژه اگر شما هم مانند من در ابتدای راه با تنظیم وایت بالاتس مناسب مشکل دارید!

قطعا نور و رنگ مناسب در هر سبک عکاسی اهمیت دارد. اما وقتی صحبت از غذا به میان می‌آید همه چیز کمی جدی‌تر می‌شود.

در عکاسی از غذا شما به عنوان یک عکاس یا فیلم‌بردار مسئولیت بسیار سختی پیش‌رو دارید. شما باید طعم و رنگ و حتی بوی غذا را تنها از طریق یک عکس منتقل کنید و باور کنید این کار اصلا ساده نیست!

اگر به تجربه شخصی خود از عکس‌های غذا بازگردید خیلی بهتر حرف‌های من را درک خواهید کرد.

چندبار پیش آمده که تنها عکسی روی یک بیلبورد یا تبلیغی از غذای یک رستوران اشتهای شما را برانگیخته است؟

در نقطه مقابل عکس‌های تبلیغاتی فراوانی نیز دیده‌ایم که هرگز ماهیت و کیفیت حقیقی غذا را منتقل نکرده‌اند.

علت این شکست و موفقیت در فاکتورهای متعددی پنهان شده است که قطعا یکی از مهمترین آن‌ها عدم کنترل و آگاهی صحیح عکاس به وایت بالانس، نور و کنتراست است.

پس اگر در این زمینه احساس نیاز می‌کنید، بدون هیچ شکی یک کالر چکر خریداری کنید!

آخرین و یکی از پرچالش‌ترین‌ها : شما به نور کافی و مناسب نیاز دارید!

 

 

در لیست مهمترین تجهیزات عکاسی از غذا قطعا نور مناسب جایگاه ویژه‌ای دارد. موضع نورپردازی در هر ژانر و کسب‌وکاری که به عکاسی مرتبط باشد اهمیت دارد. به علت تمامی مواردی که در بخش قبلی عنوان کردم شما در عکاسی از غذا به شدت به نور خوب وابسته هستید.

البته منظور من از نور صرفا خریدن تجهیزات نورپردازی نیست؛ شما می‌توانید در بسیاری از مواقع بر روی یک نور طبیعی کافی نیز حساب کنید. اتفاقا بسیاری از عکس‌های غذای مورد علاقه من در نور طبیعی به ثبت رسیده‌اند.

اما زمانی که صحبت از عکاسی از غذا در رستوران یا آشپزخانه‌های صنعتی به میان می‌آید نور مصنوعی اهمیت پیدا می‌کند. در کنار این موضوع برای نورپردازی‌های ویژه تبلیغاتی هم شما نیاز دارید تا نور مناسبی در اختیار داشته باشید تا تنوع و خلاقیت شما با کمبود منابع نور محدود نگردد.

در بخش نورپردازی عکاسی از غذا نیز توصیه‌های من در مسیری است که در رابطه با انتخاب دوربین با شما صحبت کردم.

یعنی : نیاز و سبک عکاسی شما تعیین کننده اصلی است.

 

 

من تنها می‌توانم با ذکر چند مثال به شما کمک کنم تا انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

  • برای شروع می‌توانید از یک رینگ لایت ساده و با قیمت مناسب شروع کنید.

رینگ لایت نور خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین به کمک آن می‌توانید یک نور پیوسته با دمای رنگ متغییر در اختیار داشته باشید. این نور پرطرفدار برای عکاسی و به‌ویژه تهیه فیلم‌های آشپزی ویدئو بلاگ گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای است.

رینگ لایت نور خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین به کمک آن می‌توانید یک نور پیوسته با دمای رنگ متغییر در اختیار داشته باشید. این نور پرطرفدار برای عکاسی و به‌ویژه تهیه فیلم‌های آشپزی ویدئو بلاگ گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای است.

 

  • برای ثبت برخی از تصاویر به‌ویژه زمانی‌که در آشپزخانه مشغول به عکاسی هستید، به یک نور قابل اتکاء و غیر پیوسته نیاز دارید. برای کسب‌وکار عکاسی از غذا بهترین گزینه در این زمینه یک اسپیدلایت است.

اسپیدلایت‌های با کیفیت قیمت چندان زیادی هم ندارند.  

  • در آخرین بخش از قسمت نورپردازی باید به سراغ شکل‌دهنده‌های نور برویم. من سال‌ها است به کمک یک رفلکتور و چتر استودیویی تمامی نیازهای خود در عکاسی غذا را برطرف میکنم. این دو ابزار به من کمک می‌کنند تا حداکثر کنترل را بر روی نور داشته باشم.

البته چند ژل رنگی یا حتی طلق‌های ساده رنگی هم می‌توانند در نقش جلوه‌های ویژه در برخی از عکس‌ها کاربردی باشند!

 

بهجز تجهیزات عکاسی از غذا به چه مواردی نیاز دارید؟

 

 

شاید این بخش از مقاله همان فوت کوزه‌گری معروف باشد. باید به شما بگویم برای این سبک به‌جز تجهیزات عکاسی از غذا ، ،شما به تجهیزات آشپزخانه و دکوری هم نیاز دارید!

بله. درست خوانید.

شما باید بتوانید در عکس‌های خود یک زمینه جذاب و باورپذیر آماده کنید. در بسیاری از پروژه‌ها شما با توجه به امکانات کارفرمایتان به این تجهیزات دسترسی دارید اما زمانی که قرار است در منزل کار کنید و به‌ویژه وقتی که قرار است نقش یک ویدئوبلاگر غذا را داشته باشید، می‌بایست صحنه‌پردازی جذابی را تدارک بینید.

پس تلاش کنید با بودجه‌ای محدود، وسائل آشپزخانه‌ای که قرار است در کادر شما حضور داشته باشند را با دقت و سلیقه انتخاب کنید. زمینه عکس همیشه اهمیت دارد و این مهم در عکاسی از غذا هم بسیار تاثیرگذار است.

به مرحله پردازش تصویر اهمیت بیشتری بدهید!

 

 

در انتهای این مقاله به پایان پروژه عکاسی شما می‌رسیم. حواستان باشد رنگ و نور جذاب در این سبک اهمیت دارد پس حداقل با یک نرم‌افزار ویرایش تصویر و نور آشنا شوید.

قطعا در دسترس‌ترین و کاربردی‌ترین گزینه‌ها، محصولات نرم‌افزاری ادوبی هستند. به کمک لایت روم و فتوشاپ شما می‌توانید بسیاری از نواقص تصویر ثبت شده را بپوشانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *