مقالات و آموزش‌ها

در هنگام خرید لنز دوربین، به این ۷ نکته توجه کنید

قبل از خرید لنز، ۷ نکته مهم وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید بهترین لنز ممکن را برای دوربین عکاسی خود تهیه کنید.

 

عکاسی، حرفه‌ای جذاب و دوست داشتنی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند. افراد برای اینکه تصاویر زیبایی خلق کنند باید در کنار خلاقیت خود، از تجهیزات مناسبی نیز استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین تجهیزات جانبی دوربین‌های عکاسی، لنزها هستند که هنگام خرید باید به چند نکته مهم توجه کنید تا بهترین لنز ممکن را داشته باشید.

1. مشخص‌کردن سبک عکاسی

اولین نکته قبل از خرید لنز برای دوربین، مشخص کردن سبک عکاسی است. اگرچه برای گرفتن عکس‌های جذاب و صاحب‌سبک به سال‌ها تجربه نیاز است و این کار تلاشی مستمر را می‌طلبد، بهتر است مسیری را برای فعالیت عکاسی خود مشخص کنید.

به عنوان مثال، اگر به عکس‌های پرتره به سبک خیابانی علاقه‌مندید، بهتر است لنزی با درجه دیافراگم باز خریداری کنید. برای عکاسی در زمینه حیات وحش نیز به یک لنز تله فوتو نیاز خواهید داشت.

۲. تهیه‌ی لنز متناسب با سبک کاری

یکی از مهم‌ترین المان‌های تأثیرگذار در معرفی و فروش محصولات، تصاویری هستند که عکاسان خلق می‌کنند. در نتیجه، برای به دست‌آوردن نتایج مؤثر، بهتر است که لنز دوربین عکاسی را با توجه به حوزه کاری خریداری کنید.

برای مثال، سایتی را در نظر بگیرید که در حوزه دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کند. عکاسان برای تصویربرداری از محصولات و ثبت جزئیات آن‌ها، باید از لنزی استفاده کنند که در محیط‌های سربسته و با نور کم عملکرد خوبی دارند. بهترین لنز‌ها برای ثبت چنین تصاویری، لنز‌هایی با نقطه کانونی ۳۵ تا ۵۵ میلی‌متر و دریچه دیافراگم f/۱. ۸ است. به‌طور کلی اینگونه می‌توان گفت که خرید لنز دوربین‌های عکاسی، به حوزه فعالیت افراد ارتباط مستقیم دارد

۳. تعیین‌کردن بودجه

یکی از عوامل تأثیرگذار در خرید لنز دوربین عکاسی، بودجه‌ای است که برای این کار در نظر گرفته‌اید. به‌عنوان مثال، اگر برای شروع عکاسی در یک حوزه کاری، با محدودیت بودجه مواجه هستید، بهتر است به سراغ لنز‌های دسته دوم بروید و بهترین لنز متناسب با حوزه فعالیت خود را تهیه کنید.

البته این بدان معنا نیست که لنز ارزان و غیرمرتبط با حیطه‌ فعالیت خود تهیه کنید؛ در واقع منظور این است که با در نظر گرفتن حوزه عکاسی خود و بودجه، بهترین لنز دست‌دوم را خریداری کنید.

۴. بررسی دریچه دیافراگم لنز

دیافراگم در دوربین‌های عکاسی که F-Stop نیز نام دارد، عمق میدان تصاویر را کنترل می‌کنند. دیافراگم در عکاسی‌کردن نیز نقش مهمی دارد که بهتر است قبل از خرید لنز، به این پارامتر نیز توجه کنید. به عنوان مثال، ممکن است برای عکاسی در برخی حوزه‌ها مانند عکاسی محصول، به لنز دوربین با دیافراگم بازتر نیاز داشته باشید تا نور بیشتری جذب شده و تصویر نهایی باکیفیت باشد.

۵. بررسی لنزهای همراه دوربین

لنز‌ها از جمله لوازم‌جانبی گران قیمت، حرفه‌ای عکاسی هستند که گاهی اوقات هزینه تمام‌شده برای خرید این محصول به اندازه خرید یک دوربین عکاسی تمام می‌شود. با توجه به این موضوع و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهتر است دوربین عکاسی را خریداری کنید که در کنار خود نیز یک کیت لنز دارد.

گفتنی است که بسیاری از تولیدکنندگان دوربین‌های عکاسی، به همراه دوربین کیت لنز نیز عرضه می‌کنند که فاصله کانونی آن‌ها بین ۱۸ تا ۵۵ میلی‌متر متغیر است.

۶. بررسی لرزشگیر لنز‌ها

امروزه، بسیاری از لنز‌های دوربین به لرزش‌گیر مجهز شده‌اند تا هنگام عکاسی در حال حرکت، عکس‌ها تار نشود و کیفیت تصاویر کاهش پیدا نکند. البته بسیاری از عکاسان برای ثابت نگه‌داشتن دوربین‌های عکاسی، از سه‌پایه نیز استفاده می‌کنند.

 

با این حال، هنگام خرید لنز دوربین عکاسی، تعیین کنید که آیا به سنسور لرزش‌گیر نیاز دارید یا خیر. به‌عنوان مثال، عکاسان ورزشی به دلیل اینکه همواره از سوژه‌های در حال حرکت عکاسی می‌کنند، به این سنسور نیاز دارند.

۷. تهیه تجهیزات محافظتی برای عکاسی در شرایط بد آب و هوایی

اگر به عکاسی در روز‌های بارانی یا شرایط سخت آب هوایی علاقه‌مندید، محافظت از لنز مهم است. اگر در چنین مواقعی مراقب نباشید، سرمای شدید، رطوبت بیش از حد و نفوذ گرد و غبار می‌تواند به لنز دوربین آسیب وارد کند.

در چنین شرایطی، بهتر است تجهیزات محافظتی را برای لنز دوربین خود خریداری کنید. به‌عنوان‌ مثال، برای عکاسی در مناطق دارای رطوبت شدید، تجهیزات محافظتی متناسب با این نوع آب و هوا را به همراه لنز خریداری کنید.

جمع‌بندی

عکاسان برای ثبت تصاویر جذاب، خلاقانه و زیبا به تجهیزات مختلفی نیاز دارند که مهم‌ترین آن‌ها لنز است. لنزها به عکاسان کمک می‌کند تا تصاویری زیبا ثبت کرده و آثاری ماندگار خلق کنند. البته برای خرید لنز، باید به نکات مهمی مانند سبک عکاسی، حیطه‌ فعالیت، بودجه، دریچه دیافراگم و قابلیت‌های لنز مانند سنسور لرزش‌گیر توجه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *