مقالات و آموزش‌ها

فایل RAW چیست و چگونه باید آن را مشاهده کنیم ؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که فایل‌های RAW چه هستند و چه کاربردهایی دارند؛ و یا چگونه می‌توان آنها را مشاهده کرد ؟

البته منظور از فایل‌های خام در اینجا، همان عکس‌های خام در عکاسی نبوده و صرفا توضیحی در مورد فایل‌هایی با پسوند RAW. است.

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به بررسی فایل‌های خام RAW بپردازیم؛ پس همراه ما باشید…

فایل‌های RAW پرونده‌هایی مخصوص Photoshop Raw هستند که در شرایط بسیار خاصی همچون انتقال داده‌های تصویر بین برنامه‌های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این فرمت، اطلاعات رنگی تصویر را در هر پیکسل با متن باینری پیکسلی توصیف می‌کند و هیچ ارتباطی با فرمت‌های تصویر خام دوربین که احتمالاً در دوربین‌های دیجیتال مشاهده کرده‌اید، ندارد.

Photoshop Help و Adobe Communities اطلاعات بیشتری در مورد پرونده‌های Photoshop Raw به شما می‌دهند.

 

فرمت خام Raw می‌تواند بهترین کیفیت ممکن را برای یک تصویر به ارمغان بیاورد؛ چرا که هیچگونه پردازشی بر روی عکس انجام نمی‌دهد و تمام اطلاعات را درست مانند واقعیت به دست شما می‌رساند. به همین منظور، هیچگونه فشرده سازی نیز بر روی عکس‌ها انجام نمی‌گیرد و ممکن است حجم این فایل‌‌ها بسیار زیاد باشد.

برخی از نمونه‌های رایج فایل‌های خام Raw شامل کانن CR2 و CRW، ادوبی DNG، نیکون NEF، اولیمپوس ORF، سونی ARW، پاناسونیک RW2 و فوجی RAF است. موارد بسیار دیگری نیز موجود هستند که البته بررسی آنها به صورت جداگانه نیاز به یک مقاله مجزا دارد.

فایل‌های خام Raw دوربین اجازه می‌دهند تا بتوانید هر گونه تغییری را توسط نرم افزارهای ادیت عکس اعمال کنید، چرا که هیچ تغییری توسط خود دوربین ایجاد نشده است. معمولا خروجی نهایی این عکس‌ها توسط نرم افزارهای ادیت عکس، فرمت‌هایی همانند TIFF و یا JPG خواهند بود.

یک فایل RAW همچنین ممکن است یک پرونده صوتی حاوی داده‌های خام باشد، در این صورت همان مفهوم غیر فشرده و غیر پردازش شده برای آن در نظر گرفته می‌شود.

باقی فایل‌ها با فرمت RAW مخصوص کنسول‌های Wii و یا GameCube Emulator Game Save بوده و ارتباطی به عکس و عکاسی ندارند.

نحوه باز کردن فایل‌های RAW

 

 

به نظر می‌رسد که فایل‌های Photoshop Raw که از پسوند RAW استفاده می‌کنند، فقط از طریق برخی نرم افزارهای پردازش تصویر خاص با خط فرمان یا command-line قابل استفاده هستند که در مورد آن‌ها اطلاعات زیادی ندارم.

اما چندین نرم افزار ویرایش یا مشاهده تصویر وجود دارند که از فایل‌های خام RAW پشتیبانی می‌کنند. اگرچه تضمینی نیست که بتوانند عکس‌های شما را باز کنند و ممکن است برای این کار نیاز به نصب پلاگین‌های مختلفی داشته باشید. این برنامه‌ها شامل Microsoft Windows Photos و Able RAWer و GIMP ( با نصب پلاگین UFRaw ) و RawTherapee هستند. لازم به ذکر است که تمام این اپلیکیشن‌ها به صورت رایگان عرضه شده‌اند.

البته تنها نسخه‌ای از آنها رایگان عرضه شده است و برای مثال برای استفاده از فتوشاپ باید اشتراک آن را تهیه کرده و یا می‌توانید به مدت سی روز از آن به صورت رایگان استفاده کنید ( این مورد صرفا در مورد افرادی است که می‌خواهند نرم افزار اصل را داشته باشند، واگرنه می‌توانید از نسخه‌های کرک شده و رایگان استفاده کنید ).

‌فایل‌های داده صوتی خام بسیار واضح‌تر و بهتر هستند و با برنامه رایگان و بسیار محبوب Audacity از طریق مسیر File > Import > Raw Data باز می‌شوند. همچنین NCH ​​Switch ،NCH WavePad و Awave Audio FMJ-Software می‌توانند فایل‌های صوتی RAW را پخش کنند.

یادداشت : اگر این اطلاعات به شما در باز کردن فایل‌های RAW کمک نمی‌کند، بهتر است بررسی کنید که پسوند فایلتان را اشتباه نخوانده باشید. به عنوان مثال RAR نوعی پرونده بسیار شبیه به RAW است، اما یک فرمت فشرده شده که با استفاده از نرم افزاری کاملاً متفاوت باز می‌شود. این احتمال وجود دارد که این دو نوع فایل را با هم اشتباه بگیرید.

نوع دیگر فایل‌های خام RAW که برایتان گفتم مربوط به کنسول‌های GameCube و Wii بوده و می‌توانید آنها را توسط Dolphin Emulator در ویندوز، مک و یا لینوکس اجرا کنید. البته این فرمت اصلا معمول نیست و کمتر فایلی را با این پسوند می‌‌توانید پیدا کنید.

نکته : اگرچه فرض می‌کنیم که اکثر فایل‌های RAW، عکس‌های فشرده نشده و یا داده‌های صوتی هستند، اما ممکن است شما یک پرونده غیر مرتبط داشته باشید که از پسوند RAW استفاده می‌کند. اگر مطمئن نیستید که از چه برنامه‌ای برای باز کردن پرونده RAW خاص خود استفاده کنید، می‌توانید یک ویرایشگر متن باز یا اوپن سورس را امتحان کنید. آنها به شما این امکان را می‌دهند تا فایل RAW را به عنوان یک فایل متنی مشاهده کنید؛ این به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چه نوع پرونده‌ای در اختیار دارید و برای مشاهده عادی آن چه برنامه‌ای لازم است.

اما با وجود تعداد نرم افزارهایی که می‌توانند فایل‌های RAW را باز کنند، برای هر نوع فایل خام تنها یک نرم افزار وجود داشته و امکان باز کردن یک فایل با چندین نرم افزار وجود ندارد.

نحوه تبدیل یک فایل RAW

با توجه به نادر بودن پرونده‌های Photoshop Raw و عدم وجود برنامه‌هایی که بتوانند آنها را باز کنند، من از هیچ مبدل فایل یا سایر برنامه‌های کاربردی‌ای که می‌توانند یک فایل RAW را به هر قالب دیگری تبدیل کنند، آگاه نیستم. اما Zamzar یک مبدل رایگان است که ادعا می‌کند فایل های RAW را تبدیل می‌کند؛ البته من نتوانستم با آن کار کنم.

البته برای فایل‌های تصویری خام RAW روش‌های دیگری نیز وجود دارد تا بتوانید آنها را به فرمت‌های رایج JPG ،PNG ،TIFF و یا هر فرمت دیگری تبدیل کنید. برای مثال می‌توانید به فتوشاپ رفته و با استفاده از مسیر File > Save As فرمت دلخواه خود را برای ذخیره کردن انتخاب کنید.

توجه : اکثر تصاویر خامی که توسط دوربینتان ثبت می‌کنید پسوند RAW را نداشته و احتمالا در انتهای آنها عبارت ARW ،NEF و یا CR2 را ببینید. این پسوندها در ظاهر تفاوت دارند، اما شیوه باز کردنشان به صورت عادی و توسط نرم افزار فتوشاپ است.

اگر پرونده RAW شما یک فایل صوتی است، نرم افزار Audacity ( رایگان ) می‌تواند آن را به صورت یک فایل صوتی با پسوندهایی همانند WAV ،MP3 ،FLAC ،OGG و یا M4A ذخیره کند. این کار از طریق مسیر File > Export Audio در نرم افزار Audacity انجام می‌شود. به علاوه در این برنامه گزینه دیگری وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا فقط بخشی از صدا RAW را برش داده و در صورت تمایل به صرفه جویی در کل فایل در قالب جدید فقط بخش انتخابی را خروجی بگیرید.

دشوار است تصور کنید که یک فایل RAW مخصوص استفاده در نرم افزار Dolphin Emulator، قادر به تبدیل شدن به هر قالب دیگر است؛ چرا که از نظر نرم افزاری بسیار خاص به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

این مقاله صرفا توضیحی در مورد فایل‌های مختلف با پسوند RAW. بود و ارتباطی به اینکه چرا عکاسان از این فرمت در عکاسی استفاده می‌کنند و یا حتی ویژگی‌های آن در مورد عکاسی، نداشت.

اما به زودی یک مقاله با همین عنوان برایتان خواهم نوشت و در آن توضیح خواهم داد که چرا این فرمت در بین عکاسان حرفه‌ای بسیار محبوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *