مقالات و آموزش‌ها

فوجی فیلم X-H2S First Impressions: استانداردی جدید برای APS-C

فوجی فیلم Fujifilm X-H2S دارای بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید و بهبود یافته است، همه در سری متفاوت از سری دوربین‌های X-T با صفحه‌های کنترل قدیمی. من چند روزی با Fujifilm X-H2S خود عکاسی کردم  و در اینجا تجربه من از دوربین پرچمدار جدید APS-C با شما به اشتراک میذارم.

هر تصمیم برای ارتقا یا خرید دوربین بسیار شخصی است و هر فردی اولویت های خاص خود را برای تصمیم گیری در مورد زمان مناسب برای ارتقا یا خرید دارد. مایلم افکارم و سفری که باعث شد تصمیم بگیرم فوجی فیلم X-T3 خود را به X-H2S جدید ارتقا دهم به اشتراک بگذارم.

Fujifilm X-H2S در 31 مه 2022 معرفی شد، و پس از تماشای ویدیوهای پیش‌نمایش بسیار زیاد، من تمام قصدم این بود که در یک فرصت دوربین Kenmore در 2 ژوئن، یکی از آن‌ها را سفارش بدهم. بیش از یک ساعت وقت گذاشتم. با دوربین و سوالات زیادی که از نماینده فناوری فوجی فیلم پرسیدم که فوق العاده صبورهم بودن ، توانستن به اکثر سوالات من پاسخ دهدند. اما من دوربین را سفارش ندادم.

من در آن روز X-H2S را به چند دلیل سفارش ندادم. اول، این گران‌ترین دوربینی است که من تا به حال خریداری کرده‌ام، و من متقاعد نشده بودم که به آن «نیاز دارم». علاوه بر هزینه دوربین، باید روی کارت‌های حافظه جدید و سریع‌تر نیز سرمایه‌گذاری کنم تا از تمام قابلیت‌های جدید X-H2S (هم نوع CF-Express نوع B و هم کارت SD سریع‌تر) استفاده کنم.

دوم، در حالی که پیشرفت‌های فوکوس حتی در واحد پیش‌تولید بسیار قابل‌توجه بود، باز هم، برای بیشتر استفاده‌های من، فوکوس خودکار کنونی مانعی برای ایجاد عکس‌هایی که اکثر اوقات می‌خواهم بگیرم ایجاد نکرده است.

و سوم، من از تغییرات X-T که بیشتر به آن علاقه داشتم شگفت زده نشدم – اندازه بزرگتر (احساس بسیار بهتری به نظر می رسد، اما به نظر نمی رسد که خیلی با دست من مناسب باشد)، EVF جدید (مطمئناً بدون شکایت است ، اما خیلی بهتر از X-T3 به ​​نظر نمی رسید)، و در حالی که حمل باتری های کمتر دوست داشتنی خواهد بود، من عادت کرده ام که هر جا با X-T3 می روم چهار باتری کوچک و سبک را حمل کنم.

یکی از آخرین نکات تردید، طرح کنترل اصلاح شده صفحه PSAM در مقابل صفحه های جداگانه برای ISO و سرعت شاتر و نیاز به غلبه بر هشت سال حافظه عضلانی با چیدمان کنترل کلاسیک X-T بود.

و بعد نظرم عوض شد. دلیلش این است: یادم آمد که چگونه به اپل واچ «نیازی» نداشتم، اما دو سال بعد، خیلی خوشحالم که اپل واچ دارم. بنابراین، در حالی که من به بهبودهای X-H2S «نیازی» ندارم، متوجه شدم که می‌توانم برخی از «نقاط ضعف» شخصی خود را در X-T3 کاهش دهم (فوکوس خودکار، عمر باتری، دستگیره کوچک) همچنین قابلیت‌های جدیدی از فوکوس خودکار بسیار بهبود یافته برای عکاسی عروسی، 4K 120 برای فیلم‌برداری و تمام پیشرفت‌های دیگری که می‌توانم برای گسترش قابلیت‌های خلاقانه‌ام استفاده کنم، دارم.

یکی دیگر از عوامل تصمیم گیری برای خرید با X-H2S شایعاتی بود مبنی بر اینکه X-T5 احتمالاً حداقل یک سال دیگر در اواخر سال 2023 عرضه می شود و من واقعاً علاقه ای به X-H2 40 مگاپیکسلی که برای سپتامبر 2022 شایعه شده بود نداشتم. اندازه ها و نگرانی من در مورد عملکرد ISO بالا در سنسورهایی با تراکم پیکسلی بالاتر است، زیرا تراکم پیکسل بالاتر معمولاً به این معنی است که تنظیمات ISO بالا باعث افزایش نویز می شود. و در آخر، من معتقد بودم که X-H2S، با قدرت پردازش بسیار بهبود یافته اش، دوربینی با فضای زیادی برای رشد خواهد بود.

بنابراین، من X-H2S را از افراد خوب در Kenmore Camera پیش‌سفارش کردم و دوربین خود را در روز عرضه – 7 ژوئیه 2022 – تحویل گرفتم. سپس بخش زیادی از روز را صرف آشنایی با منوها و پیکربندی دوربین خودم کردم.

همانطور که هیچ دوربین کاملی وجود ندارد، هیچ بررسی دوربین کاملی هم وجود ندارد. احتمالاً ویژگی‌ها، کارکردها و قابلیت‌هایی برای شما مهم هستند که بخشی از جریان کار عکاسی من نیستند و در اولین برداشت وجود ندارند. من یک یا دو مورد برای این برداشت اول ایجاد خواهم کرد، بنابراین اگر سؤال خاصی دارید، لطفاً به من بگویید.

افشای کامل: من سه روز از دوربین استفاده کردم و در طول حدود 3 ساعت عکاسی در مرکز شهر Bellevue، باغ گیاه‌شناسی Bellevue و باغ گل همسرم حدود 500 عکس ایجاد کردم. من بیشتر روی جنبه های عکاسی دوربین تمرکز کردم اما علاوه بر تایم لپس، مقداری ویدیو با کیفیت 4K 120 ضبط کردم.


نگاه و احساس و کنترل

دو تفاوت فیزیکی عمده بین دوربین های X-H2S و X-T وجود دارد. اول اینکه X-H2S دستگیره بسیار بزرگتری دارد. دوم، X-H2S کلیدهای کنترل بدنه دوربین را با چرخش حالت PSAM جایگزین می کند و سپس از چرخ های کنترل جلو و عقب برای تنظیمات کنترل نوردهی ثانویه به همراه یک ISO اختصاصی پایین در بالای دوربین استفاده می کند.

من خیلی دستگیره بزرگتر را دوست دارم. به خوبی روی دست من می آید و پس از چند روز استفاده، بسیار طبیعی است و به راحتی می توان آن را برای مدت طولانی در دست گرفت.

تغییر عملکرد حالت نوردهی پس از هشت سال استفاده از چرخش‌های کنترل قدیمی سری X-T به زمان بیشتری نیاز دارد تا به آن عادت کنید. من عمدتاً در حالت دستی عکس می‌گیرم، و قبلاً متوجه شده‌ام که باید سرعتم را کم کنم تا به یاد بیاورم که کدام چرخ کنترل را بچرخانم و همچنین برای تغییر سرعت شاتر به مقدار مورد نظر در کدام جهت بچرخم.

من مطمئن هستم که با سپری کردن زمان بیشتری با دوربین ، سریع خود را با این تغییرات وفق خواهم داد.

یکی دیگر از تغییرات طراحی که من از آن استقبال می‌کنم این است که چشمی EVF نسبت به دوربین‌های X-T از پشت دوربین دورتر است. به عنوان یک عکاس چشم چپ، این عمق اضافی به این معنی است که بینی من کمتر روی صفحه نمایش قرار می گیرد و فضای بیشتری برای حرکت دادن انتخابگر فوکوس دارم.

یکی از مواردی که در X-H2S تغییر نکرده است کیفیت بالای ساخت است. دوربین به نظر محکم و بادوام می رسد.


اندازه و وزن

X-H2S از نظر عرض بسیار شبیه به X-T3/4 است، اما به دلیل  گزینه های ورودی/خروجی بیشتر، باتری بزرگتر و کارت CFExpress نوع B بزرگتر و عمیق تر است. X-H2S با باتری و کارت حافظه 680 گرم در مقابل 550 گرم برای X-T3 سنگین تر است. با این حال، من همیشه X-T3 خود را با SmallRig L-Bracket/Grip استفاده کرده‌ام، و در این مورد، X-H2S در این ترکیب بندی با وزن 688 گرم، کمی سبک‌تر از X-T3 است. SmallRig L-Bracket/Grip همچنین X-T3 را کمی بلندتر (تقریباً 10.6 سانتی متر) از X-H2S (تقریباً 10.3 سانتی متر) می کند

کنترل شماره گیری در مقابل شماره گیری کلاسیک

یکی از تغییرات بزرگ در ارتقای X-H2S از X-T3، پیکربندی کنترل ها و صفحه های نوردهی است. X-H2S از یک چرخش حالت و چرخ‌های کنترلی در نزدیکی دستگیره دستی استفاده می‌کند که شبیه به پیکربندی‌های DSLR سنتی است، اما بسیار متفاوت از پیکربندی صفحه کنترل سنتی در دوربین‌های سری X-T است. قبلاً متوجه شده‌ام که هشت سال حافظه عضلانی با استفاده از طرح‌بندی کنترل سری X-T برای غلبه بر آن دارم و باید کمی سرعتم را کم کنم تا با این پیکربندی جدید سازگار شوم. کنترل‌های X-H2S منطقی و قابل دسترسی هستند، فقط با آنچه من عادت کرده‌ام متفاوت است

فوکوس خودکار

یکی از ایرادات دوربین های سری X فوجی فیلم، سرعت و دقت نسبتا پایین سیستم فوکوس خودکار است، به خصوص در مقایسه با پیشرفتی که اخیراً سونی و کانن در سیستم های فوکوس خودکار خود داشته اند. با ترکیب سنسور و پردازنده جدید، X-H2S این شکایات را برطرف کرده است. سیستم فوکوس خودکار سریع، دقیق است و به حرکات سوژه واکنش نشان می دهد به گونه ای که هیچ دوربین دیگری از سری X نمی تواند با آن مطابقت کند.

من شانس زیادی برای تست سیستم فوکوس خودکار جدید نداشتم، به جز دو استثنا. اول، وقتی در مرکز شهر Bellevue در اولین روزم با دوربین بودم، متوجه یک عقاب شدم که بین چندین ساختمان می چرخید. من به سرعت به Fujinon XF 70-300mm f/4-5.6 در 300mm تغییر مکان دادم و چند عکس سریع از پروازش گرفتم. X-H2S در همه عکس‌ها به جز یک عکس (اول) دقیقاً روی osprey فوکوس کرد، حتی اگر دوربین روی حالت فوکوس تک نقطه‌ای و حالت چهره تنظیم شده بود، نه تشخیص شی.

دوم، در حالی که در باغ گیاه‌شناسی Bellevue در روز دوم با دوربین، تعداد زیادی زنبور روی گل‌ها وجود داشت، و بار دیگر فوکوس خودکار به سرعت و با دقت روی زنبورها متمرکز شد و در حین حرکت در اطراف گل‌ها با آنها ثابت شده بود.

در استفاده من از دوربین های قبلی سری X، عملکرد فوکوس خودکار خیلی مشکل ساز نبوده است. یک استثنا، رویدادهایی با حرکت سوژه بوده است، جایی که سیستم‌های فوکوس خودکار قبلی اغلب نرخ فوکوس از دست رفته بالایی داشتند. من در آینده نزدیک از دو عروسی عکاسی خواهم کرد، بنابراین در پاییز منتظر گزارشی از دقت فوکوس مداوم با سوژه های متحرک باشید.


تثبیت کننده تصویر درون بدن (IBIS)

من تا کنون در مدت کوتاهی که با دوربین داشتم، منحصراً از لنزهایی با لرزشگیر اپتیکال استفاده کردم، بنابراین چیز زیادی در مورد لرزشگیر تصویر داخل بدنه برای گفتن ندارم، به جز این: احساس می کنم که ثبات بیشتری به گل 300 میلی متری من می بخشد.با عکس‌های موجود در باغ، حتی اگر آن لنز از قبل دارای تثبیت‌کننده تصویر باشد. IBIS با فوکوس خودکار بهبود یافته به این معنی بود که تقریباً هیچ عکسی را به دلیل فوکوس یا حرکت ناخواسته دوربین از دست ندهید.

کیفیت کلی تصویر

کیفیت تصویر ، شاید حتی مشابه دوربین های سنسور نسل قبلی X-Trans است. به عبارت دیگر، فوق العاده است و از همان شخصیت تصویری در دوربین های قبلی بهره می برد.


ایزو بالا

همانند کیفیت کلی تصویر، به نظر می رسد کیفیت تصویر با ISO بالا تقریباً مشابه سنسورهای قبلی X-Trans باشد. من فقط این را در یک نقطه سایه با تعدادی عکس گل در ISO 12800 و همچنین یک عکس محصول با نور موجود در دفترم آزمایش کرده ام. مقدار ISO و رفتار، به نظر من، تقریباً مشابه X-T3 است.

ویدئو

در حال حاضر، ویدئو تمرکز بیشتر کارهای من نیست (باز هم جناس را ببخشید). با این حال، یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم به X-H2S ارتقاء دهم، قابلیت‌های ویدیویی به طور چشمگیری گسترش  و بهبود یافته بود، به طوری که من فضایی برای گسترش کارم در ویدیو داشته باشم. یکی از تغییرات ساده X-H2S از X-T3 جداسازی تنظیمات هنگام تغییر حالت عکس به حالت فیلم است. این کار باعث کاهش اصطکاک برای استفاده از X-H2S در حالت ویدیو در حین ایجاد عکس می شود، زیرا نیازی به تغییر مداوم نوردهی و سایر تنظیمات بین دو حالت نیست.

در طول مدت کوتاهی که تا به حال با X-H2S داشتم، بیشتر از ویدیوی 4K 120p برای برخی ویدیوهای اسلوموشن زنبورها روی گل ها استفاده کرده ام و از کیفیت ویدیو و پایداری کلیپ ها بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم.

عمر باتری

یکی دیگر از شکایات رایج دوربین های سری X-T، باتری کوچک و عمر نسبتا کوتاه باتری بود. X-H2S از باتری بزرگتری مانند دوربین های X-T4 و GFX یعنی NP-W235 استفاده می کند. تجربه من در مورد عمر باتری X-H2S تاکنون این است که نسبت به X-T3 باید نگران تعویض باتری باشم.

در اینجا نتایج عمر باتری من تا کنون آمده است: در اولین روز عکاسی در مرکز شهر Bellevue، تقریباً 200 عکس و تقریباً ده کلیپ ویدیویی 4K 120p در حدود 2 ساعت ایجاد کردم. بعداً دو سکانس تایم لپس (تقریباً 8 دقیقه زمان ثبت هر کدام) ایجاد کردم. در طول تایم لپس دوم، چراغ هشدار کم باطری قرمز روشن شد، اما  تایم لپس کامل شد. وقتی باتری کم را در شارژر قرار دادم، نشان داد که 20 درصد شارژ باقی مانده است. در سناریوی مشابه با X-T3، حداقل از دو باتری به طور کامل استفاده می کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *