مقالات و آموزش‌ها

نورپردازی در عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی یکی از سبک‌های لذت بخش و پردرآمد عکاسی است. در صورتی که داخل استودیو به عکاسی صنعتی بپردازید، کنترل کافی را روی نورپردازی خودتان خواهید داشت و فقط وابسته به نور روز نیستید.

استفاده از تجهیزات نورپردازی در عکاسی صنعتی به این معنی است که دیگر نیازی نیست خورشید را دنبال کنید و می‌توانید بدون هرگونه محدودیت به عکاسی بپردازید. با ما همراه باشید.

چرا نورپردازی در عکاسی صنعتی خیلی سخت است؟

برخی از اشیائی که برای عکاسی صنعتی به شما داده می‌شود، سطح بازتابی زیادی دارند و به شدت نور را بازتاب می‌دهند. عکاسی از جواهرات، بطری‌ها، شیشه و…خیلی سخت است. سطوح بازتابی نور را به شدت بازتاب می‌دهند و نورپردازی را برای شما خیلی سخت می‌کنند. همچنین شما باید مراقب باشید که بازتاب دوربین و تجهیزات شما هم داخل محصولات دیده نشود.

مراقب بازتاب‌ها باشید و آماده باشید تا در صورت نیاز تجهیزات خودتان را جابجا کنید. در غیر این صورت باید در زمان ادیت عکس زمان زیادی را صرف حذف کردن این بازتاب‌ها کنید.

 

 

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است زمان عکاسی صنعتی با آن روبرو شوید این است که رنگ محصولات واقعی نباشد و عکس آن‌ها با چیزی که می‌بینید متفاوت باشد. رنگ‌های دقیق خیلی مهم هستند؛ خیلی از مشتری‌ها محصول را براساس عکس آن می‌خرند. شما نمی‌خواهید مشتری پس از خرید متوجه شود که رنگ آن با چیزی که در عکس دیده است متفاوت است.

تجهیزات نورپردازی استودیویی موردنیاز

نورپردازی در عکاسی صنعتی و به خصوص عکاسی از محصول خیلی مهم است. شما می‌توانید از 3 نوع نور استودیویی مختلف استفاده کنید: فلورسنت، LED و تنگستن

لامپ‌های فلورسنت از لحاظ مصرف انرژی خیلی بهینه هستند اما خروجی این نوع نور خیلی کم است و معمولا بین 60 تا 100 وات است. تهیه‌ی این لامپ‌ها خیلی آسان است، قیمت خیلی کمی دارند و شما می‌توانید آن‌ها را به سادگی تعویض کنید. همچنین ممکن است رنگ سوژه را کمی تغییر دهد.

لامپ‌های LED هم مصرف خیلی کمی دارند و گرمای تولیدی آن‌ها نیز خیلی کم است. این نوع وسیله نورپردازی در عکاسی صنعتی از تعداد زیادی لامپ LED تشکیل شده است و طول عمر خیلی زیادی هم دارند.

لامپ‌های تنگستن هالوژن بیشترین مقدار خروجی را دارد اما گرمای زیادی هم تولید می‌کنند. قیمت این لامپ‌ها نیز خیلی کم است اما در صورت تغییر میزان نور دمای رنگ آن‌ها نیز تغییر می‌کند. تمام نورهای ثابت من از لامپ تنگستن استفاده می‌کنند.

من ترجیح می‌دهم از رینگ لایت و یا یک سافت باکس با نور ثابت برای عکاسی صنعتی استفاده کنم. دلیل این امر هم این است که همزمان با تنظیم نور می‌توانم تاثیر آن روی صحنه را ببینم. شما همچنین با استفاده از این روش نورپردازی در عکاسی صنعتی راحت‌تر می‌توانید بازتاب‌ها را ببینید و آن‌ها را از بین ببرید.

اگر هم به چیزی قوی‌تر از یک رینگ لایت هم نیاز دارید، می‌توانید از سه عدد نور با سافت باکس استفاده کنید. می‌توانید یکی از آن‌ها را بالای سوژه و دو نور دیگر را هم در دو طرف آن قرار دهید. من معمولا برای این نوع نورپردازی در عکاسی صنعتی از دو عدد سافت باکس مربعی برای طرفین و یک اکتاباکس برای بالای سوژه استفاده می‌کنم.

شما حتما باید از دیفیوزر ( نرم کننده )برای تجهیزات نورپردازی خودتان استفاده کنید. استفاده از این وسیله به شما این اطمینان را می‌دهد که نور به صورت کامل پخش می‌شود و فقط برخی از نقاط سوژه را روشن نمی‌کند. این نقاط خیلی آزاردهنده هستند و از بین بردن آن‌ها در فتوشاپ و لایتروم هم کار خیلی سختی است. علاوه بر این با استفاده از نور دیفیوز شده تنظیم وایت بالانس راحت‌تر از نور نقطه‌ای خواهد بود.

 

چیدمان تجهیزات نورپردازی در عکاسی صنعتی

کلید انجام نورپردازی در عکاسی صنعتی این است که مطمئن شوید سوژه به خوبی از پس زمینه جدا شده است و به اندازه کافی هم روشن شده است.

بسته به اینکه قرار است از عکس موردنظر در کجا استفاده کنید، پارامترهای مختلفی را باید در نظر داشته باشید اما برخی نکات عمومی را باید همیشه رعایت کنید.

رینگ لایت (تک نور)

 

 

رینگ لایت تمام بخش‌های سوژه را روشن می‌کند و در عین حال آن را از پس زمینه نیز جدا می‌کند. روشی که خیلی از عکاس‌ها انتخاب می‌کنند این است که نور را جلوی سوژه قرار می‌دهند. در اکثر مواقع این روش بهترین روش ممکن است اما به یاد داشته باشید که رینگ لایت‌ها خیلی پرنور هستند و عموما دیفیوزر هم ندارند. به همین دلیل بهترین روش برای استفاده از این نوع نورپردازی و قرار دادن نور در جلوی سوژه این است که رینگ لایت را در فاصله دورتری نسبت به سوژه قرار دهید.

شما هرچقدر منبع نور را در فاصله دورتری نسبت به سوژه قرار دهید، نور هم نرم‌تر خواهد شد و احتمال دیدن لکه‌های نور روی سوژه خیلی کمتر خواهد بود.

به یاد داشته باشید که نورپردازی محصولاتی که رنگ روشن‌تری دارند سخت‌تر خواهد بود. دلیل آن هم این است که نور ممکن است هایلایت‌های خیلی زیادی روی سوژه ایجاد کند و به همین خاطر باید از نور ضعیف‌تری استفاده کنید. در صورتی که فکر می‌کنید رینگ لایت کافی نیست، می‌توانید یک نور دیگر نیز اضافه کنید تا از بالا سوژه را روشن کند.

 

برخی از اکتاباکس‌ها به همراه یک هد قابل تنظیم عرضه می‌شوند که به شما امکان چرخاندن نور رو به پائین را می‌دهند. در صورتی که این نوع اکتاباکس را روی یک سه پایه نسبتا بلند نصب کنید، می‌توانید از نورپردازی بالا به پائین بهره ببرید. این نوع نورپردازی در عکاسی صنعتی برای عکاسی از محصولاتی که رنگ تیره‌ای دارند مناسب است. من معمولا از این مدل نورپردازی برای عکاسی از بطری‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنم.

نور مستقیم از جلو (تک نور)

نورپردازی از جلو با استفاده از یک منبع نور یکی از ساده‌ترین انواع نورپردازی است که تقریبا تمام عکاس‌ها از آن استفاده می‌کنند. در صورتی که این نوع نورپردازی به درستی انجام شود، می‌تواند خیلی زیبا باشد، اما باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

با استفاده از این نوع نورپردازی سوژه فقط کمی از پس زمینه جدا می‌شود و به صورت چسبیده به پس زمینه به نظر می‌رسد. به همین دلیل باید مراقب باشید که پس زمینه خیلی شلوغ نباشد. در صورتی که کنترل خیلی کمی روی پس زمینه دارید، سعی کنید از یک لنز خیلی واید استفاده کنید و دیافراگم آن را روی کمترین مقدار ممکن تنظیم کنید. خود من زمان استفاده از این نوع نورپردازی در عکاسی صنعتی از دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کنم.

 

 

زمانی که از این نوع نورپردازی استفاده می‌کنید، آن را هم سطح با سوژه قرار دهید. در صورتی که نور خیلی روشن است، آن را کمی کاهش دهید و سعی کنید با افزایش ایزو و سرعت شاتر این کمبود را کاهش دهید.

در صورتی که سوژه سطح بازتابی زیادی دارد این نوع نورپردازی در عکاسی صنعتی برای شما کاربرد ندارد و در مرحله ادیت زمان خیلی زیادی از شما می‌گیرد.

نور برابر برای عکاسی از محصولات بازتابی (نور دوگانه)

مرکز سوژه بخشی است که بیشترین بازتاب را خواهد داشت. استفاده از دو منبع نور مختلف و قرار دادن آن‌ها رو به سوژه می‌تواند این مشکل را تا حدود زیادی رفع کند.

 

با استفاده از دو منبع نور برای نورپردازی در عکاسی صنعتی شما سوژه را به صورت برابر نورپردازی می‌کنید و با قرار دادن نورها در دو طرف سوژه با زاویه مناسب می‌توانید تمام بازتاب‌های تصویر را از بین ببرید. این نوع نورپردازی بسته به شکل و ابعاد ممکن است نیاز به کمی کار داشته باشد. همچنین اجرای این تکنیک با استفاده از نور ثابت که می‌توانید حرکت نور و تاثیر آن روی سوژه را ببینید راحت‌تر است.

پوشش کامل (نور سه تایی)

در صورتی که یک محصول غیربازتابی دارید و می‌خواهید آن را به صورت کامل از سه طرف نورپردازی کنید، احتمالا باید از این نوع نورپردازی استفاده کنید. این نوع نورپردازی منطقی‌ترین نوع نورپردازی است و به شما این اطمینان را می‌دهد که نورپردازی سوژه به خوبی انجام شده است.

 

 

البته در زمان استفاده از این نوع نورپردازی خیلی مراقب باشید. برخی محصولات ممکن است خیلی تخت باشند. بسته به شکل محصول، ممکن است نیاز داشته باشید تمامی نورها در جلوی سوژه باشند و یا دو عدد نور در طرفین آن قرار بگیرند.

نورپردازی مثلثی (نور سه تایی)

همانطور که از نام آن مشخص است در این نوع نورپردازی منابع نور به شکل یک مثلث چیده می‌شوند. این چیدمان نور در بین عکاس‌های پرتره خیلی محبوب است اما برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هم کاربرد دارد.

با این چیدمان سوژه را به خوبی نورپردازی می‌کنید و با استفاده از نور پس زمینه آن را از بکگراند کار هم جدا می‌کنید. این نوع نورپردازی یک تصویر سه‌بعدی و زیبا ایجاد می‌کند و کمک می‌کند محصولاتی که از آن‌ها عکاسی می‌کنید به هیچ عنوان تخت دیده نشوند.

چیدمان جدا کننده (نور سه تایی)

در صورتی محصول مورد نظر شما خیلی تخت است و نورپردازی مثلثی هم نمی‌تواند آن را از پس زمینه جدا کند، می‌توانید از این چیدمان استفاده کنید. این چیدمان هم مثل چیدمان مثلثی است و تنها تفاوت موجود این است که منابع نور رو به دیوار و یا پس زمینه کار قرار می‌گیرند. این نوع نورپردازی به خوبی سوژه را از پس زمینه جدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *