مقالات و آموزش‌ها

چگونه از تکنیک نوردهی طولانی استفاده کنیم ؟

در این مقاله قصد داریم تکنیک عکاسی لانگ اکسپوژر یا همان عکاسی با نوردهی طولانی را به شما آموزش بدهیم.

آیا تاکنون تصویری از یک آبشار یا یک رودخانه را دیده‌اید که آب در آن کاملا نرم و ابریشمی به نظر برسد ؟ یا مثلا تصویری از یک جاده که ماشین‌های آن معلوم نیستند، اما نورها کاملا کشیده شده‌اند ؟ یا حتی تصویری از حرکت ستارگان در یک محور دایره‌ای ؟ ممکن است در نگاه اول این منظره کمی غیر واقعی به نظر برسد.

در حقیقت این یک تکنیک بسیار آسان است که تنها به صبر و حوصله‌ی بسیار زیاد و دقت ویژه‌ای نیاز دارد. به این تکنیک عکاسی لانگ اکسپوژر ( Long Exposure Photography ) یا عکاسی با نوردهی طولانی گفته می‌شود. پس از پایان این مقاله مطمئن باشید که شما هم قادر خواهید بود همچین تصاویری را ثبت کنید.

این تکنیک در سالیان گذشته محبوبیت بسیار زیادی را در بین عکاسان پیدا کرده است. در این سبک عکاسی با استفاده از سرعت شاتر و نوردهی طولانی، حرکت یک سوژه ثبت شده و خود او تار به نظر می‌رسد. حرکت در این تکنیک به صورت نرم و ابریشمی به ثبت می‌رسد.

 

 

یکی دیگر از کاربردهای عکاسی لانگ اکسپوژر ( Long Exposure )، همانطور که در بالا به آن اشاره کردم، در نزدیکی جاده‌ها است، جایی که چراغ‌های ماشین‌ها به صورت معلق کمی بالاتر از سطح زمین نمایان می‌شوند.

اینها تنها چند نمونه از کاربردهای عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر است. واقعیت این است که شما در این سبک هیچ محدودیتی ندارید و همه چیز به خلاقیت خودتان در به کار گیری سوژه و اعمال تنظیمات مختلف روی دوربین بستگی دارد.

در اینجا چند ژانر از عکاسی که در آنها از تکنیک لانگ اکسپوژر می‌توان استفاده کرد را برایتان آورده‌ام :

  • عکاسی از فشفشه
  • نقاشی با نور
  • عکاسی از حرکت ستارگان
  • عکاسی از مناظر شهری
  • عکاسی از زندگی خیابانی
  • عکاسی انتزاعی

این لیست می‌تواند خیلی بیش از این ادامه داشته باشد، من تنها همین چند مورد به ذهنم رسید. اگر شما هم در سبک دیگری از این تکنیک استفاده می‌کنید، آن را در بخش نظرات همین پست بنویسید !

سرعت شاتر چیست ؟

اگر بخواهم خیلی ساده توضیح بدهم، سرعت شاتر میزان باز بودن شاتر دوربین را به شما نشان می‌دهد، در واقع شاتر در کسری از ثانیه که همان سرعت شاتر شماست باز و بسته می‌شود. اعدادی با مخرج بزرگتر، مثل 1/1000، سرعت شاتر سریعتر و اعدادی با مخرج کمتر؛ نظیر 1/10، سرعت شاتر آهسته‌تر را نشان می‌دهند.

در واقع در این مدت شاتر دوربین شما یک دور باز و بسته می‌شود؛ با بالا رفتن پرده‌ی شاتر نور به سنسور رسیده و پردازشگر تصویر اطلاعات دریافت شده توسط سنسور تصویر را از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌کند.

این بدان معنی است که دوربین در حین باز شدن شاتر، هر چیزی که حرکت داشته باشد را در تصویر نهایی ثبت می‌کند. به همین دلیل است که آبی که از یک آبشار پایین می‌ریزد همانند ابریشم به نظر می‌رسد، و یا نور ماشین‌ها در جاده که مسیری نورانی را ایجاد می‌کنند.

 

برای عکاسی لانگ اکسپوژر چه تجهیزاتی لازم است ؟

قبل از شروع عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر باید تجهیزاتی را تهیه کنید، در واقع استفاده از بیشتر آنها ضروری است. مواردی که در پایین به آنها اشاره کردم را به همه پیشنهاد می‌کنم، چرا که واقعا کاربردی هستند و کیفیت تصویر شما را بهبود می‌بخشند.

  • یک دوربین که از حالت B یا Bulb Mode پشتیبانی کند
  • سه پایه ( کاملا ضروری )
  • ریموت کنترل
  • فیلتر کاهنده‌ی نور یا ND

حتما از یک سه پایه استفاده کنید

برای عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر استفاده از یک سه پایه ضروری است. البته می‌توانید از خلاقیت خودتان هم استفاده کنید و به جای سه پایه از تنه‌ی درخت، سنگ‌ها و یا اشیاء دیگر برای این منظور استفاده کنید، اما در هر صورت هر کدام از اینها نمی‌توانند به اندازه‌‎ی یک سه پایه خوب باشند.

دقت داشته باشید که قرار است چند ثانیه و یا حتی چند دقیقه دوربینتان مشغول نوردهی باشد و در این مدت حتی کوچکترین لرزش هم می‌تواند کارتان را خراب کند. پس برای دستیابی به تصاویر شارپ، بهترین حالت استفاده از یک سه پایه‌ی مستحکم و با دوام است.

به طور کلی، من همیشه استفاده از یک سه پایه را پیشنهاد می‌کنم، به خصوص وقتی که با سرعت شاتر بیشتر از 1/60 ثانیه کار می‌کنید. شما می‌توانید سه پایه‌های ارزان قیمت را در فروشگاه‌های اینترنتی و یا تقریباً در هر فروشگاه تجهیزات عکاسی پیدا کنید.

ممکن است قیمت نمونه‌های ارزان قیمت وسوسه کننده باشد، اما باید توجه داشته باشید که استحکام سه پایه در این سبک بسیار مهم است و مدل‌های ضعیف‌تر استحکام خوبی وجود ندارد. پس بهتر است روی یک سه پایه‌ی خوب سرمایه گذاری کنید که بتوانید تا مدتی زیادی هم از آن استفاده کنید.

به حرف من اعتماد کنید، من تا به حال چند سه پایه‌ی ارزان قیمت داشتم که مدت بسیار کوتاهی برایم کار کردند !

با استفاده از فیلترهای کاهنده‌ی نور ( ND ) نوردهی طولانی‌تری داشته باشید

یکی دیگر از تجهیزات مفید در عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر ، استفاده از یک فیلتر کاهنده‌ی نور یا همان ND است. اگرچه در صورتی که بخواهید در تاریکی عکاسی کنید این مورد ضروری نیست، اما اگر به عکاسی منظره علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم حتما یکی از آنها را همیشه در کیف خود داشته باشید.

این فیلترها بر اساس میزان کاهش نور ورودی به لنز دسته بندی شده و با واحد استاپ شماره گذاری می‌شوند. بهتر است در صورتی که نمی‌توانید مجموعه‌ای کامل و چندتایی داشته باشید، فیلتری را برای خودتان تهیه کنید که عمومیت بیشتری در استفاده دارد.

 

فیلترهای ND در دو نوع عرضه می‌شوند؛ دسته‌ی اول مواردی هستند که همانند سایر فیلترها روی لنز شما سوار می‌شوند و دسته‌ی دوم فیلترهایی هستند که روی یک مانت جداگانه نصب می‌شوند و این مانت به لنز شما متصل می‌شود؛ عموما این دسته از فیلترها مربع شکل هستند.

 

 

من طی سالیان متعدد استفاده از نوع دوم را ترجیح داده‌ام، چرا که به شما این امکان را می‌دهد که از فیلتر روی هر کدام از لنزهایتان استفاده کنید و محدودیتی برای استفاده از آن نداشته باشید.

همچنین یکی دیگر از دلایل استفاده‌ی من از آن‌ها این است اغلب اوقات چند فیلتر را با هم ترکیب می‌کنم، برای مثال یک فیلتر ND معمولی و یک فیلتر ND Graduated. این سیستم به شما اجازه می‌دهد که به صورت همزمان از چند فیلتر استفاده کنید که برای سبک‌های مختلف عکاسی بسیار کاربردی است.

کمپانی‌های بسیار زیادی فیلترهای کاهنده‌ی نور را تولید می‌کنند که هر کدام ویژگی‌های خاصی داشته و قیمت گذاری منحصر به فردی هم دارند، اما آن چیزی که خیلی مهم است، استحکام و کیفیت لنز می‌باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم تا حدی که می‌توانید روی مدل‌هایی تمرکز کنید که توسط برندهای معتبر تولید شده‌اند.

معمولا فیلترهای ارزان قیمت مقداری ریختگی رنگی را در تصویرتان به وجود می‌آورند که شاید به طور کلی بتوان آن را در مراحل پس پردازش تصویر از بین برد، اما سرعت کار شما را هم به شدت کاهش می‌دهد.

قیمت این نوع فیلترها می‌تواند از 50 دلار تا 300 دلار متغیر باشد و اغلب بین مدل‌هایی از کمپانی‌های معتبر اختلاف خیلی زیاد نیست ( بین مدل‌های معمولی و گران، نه ارزان ).

اما حتما از خودتان می‌پرسید که 2 استاپ، 6 استاپ و یا 10 استاپ چیست و چه تفاوتی بین اینها وجود دارد ؟

خب، همانطور که کمی پیشتر توضیح دادم واحد درجه بندی میزان کاهش نور در فیلترهای ND استاپ است، در واقع این واحد می‌تواند میزان تیرگی لنز را به شما بگوید، همچنین می‌تواند به شما بگوید که تا چه حد می‌توانید سرعت شاتر را طولانی‌تر کنید.

یکی از محبوب‌ترین فیلترها، مدل‌هایی با قدرت 10 استاپ کاهش نور هستند که باعث می‌شوند بتوانید حتی ابرها را بسیار نرم و ابریشمی به تصویر بکشید، به عبارت ساده‌تر این نوع فیلتر می‌تواند تا 1000 برابر میزان ورودی نور به لنز را کاهش دهد.

این بسیار چشمگیر است، یعنی اگر در حالت عادی و بدون استفاده از فیلتر برای دستیابی به نوردهی مناسب در تصویر نهایی از سرعت شاتر 1/60 ثانیه استفاده می‌کردید، حالا با سرعت 16.7 ثانیه می‌توانید نوردهی مشابه داشته باشید !

 

 

آنچه من تجربه کردم این است که فیلترهای 10 استاپی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و حتی می‌توانید در شرایط خاص تا چند دقیقه نوردهی را هم با استفاده از آنها تجربه کنید.

از یک ریموت کنترل استفاده کنید

آخرین مورد از تجهیزات لازم برای عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر که به شما معرفی می‌کنم، یک ریموت شاتر یا شاتر بی سیم است. این برای زمان‌هایی کاربرد دارد که می‌خواهید با سرعت شاتر طولانی‌تر از 30 ثانیه عکاسی کنید، که البته همیشه هم ضروری نیست، اما توصیه می‌کنم برای جلوگیری از لرزش‌های ناگهانی دست، در هر سرعت شاتری از یک ریموت شاتر استفاده کنید.

نگران نباشید؛ نیازی نیست مدلی را تهیه کنید که قیمت آن حتی از دوربینتان هم گران‌تر باشد، برای این نوع عکاسی حتی ریموت شاترهای بسیار ساده و ارزان قیمت هم مناسب هستند.

در مرحله‌ی بعد، ممکن است خریدن یک دستگاه تایمر هم برایتان مفید باشد.

اما دلیل استفاده از ریموت شاتر در عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر به طور عمده دو مورد است :

  1. با استفاده از یک ریموت شاتر این اطمینان حاصل می‌شود که دوربین همچنان بر روی سه پایه‌ی شما کاملا مستحکم قرار گرفته و حرکت نمی‌کند ( از طرف دیگر می‌توانید از عملکرد تایمر در دوربین خود استفاده کنید )
  2. شما می‌توانید با استفاده از حالت B یا همان Bulb در دوربین خود سرعت شاتری طولانی‌تر از 30 ثانیه بدست آورید

تا به اینجای کار تجهیزات لازم برای شروع عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر را برایتان گفتم، از اینجا به بعد نکاتی را در مورد این سبک با هم بررسی خواهیم کرد، پس همچنان همراه من باشید …

آب و هوا را بررسی کنید

یک روز با آسمان صاف و بدون ابر و هوای خنک شاید برای رفتن به پیک نیک و خوردن چلوکباب و نوشابه مناسب باشد، اما بی شک برای عکاسی لانگ اکسپوژر کاربرد ندارد. همچنین پیشنهاد می‌کنم در روزهایی که هوا بارانی است در خانه بنشینید و با پلی استیشن خود بازی کنید و کار عکاسی را به روز بعد موکول کنید.

شما همواره باید آب و هوا را از طریق وب‌سایت‌ها و یا منابع معتبر در زمینه‌ی پیش بینی وضعیت جوی چک کنید تا شرایط ایده‌آلی را به دست بیاورید. سعی کنید با توجه به سوژه‌ای که قرار است از آن عکاسی کنید، یک آب و هوای مناسب هم داشته باشید.

 

مکان مد نظرتان برای عکاسی را از پیش به خوبی بررسی کنید

 

 

پیش از اینکه ماشین خود را روشن کرده و برای ثبت عکستان به لوکیشن مد نظر بروید، حداقل یک بار آنجا را به دقت بررسی کنید؛ ممکن است مکانی که انتخاب کردید به هیچ عنوان برای عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر مناسب نباشد.

در حقیقت، این سبک از عکاسی همانند عکاسی ماکرو می‌تواند جهانی کاملا متفاوت از آنچه تا کنون می‌دیدیم را به ما نشان دهد، آنطور که چشم‌هایمان نمی‌دیدند. بهتر است ابتدا به مکان مد نظر رفته و ایده‌ای که برای عکاسی داشتید را به خوبی در آنجا تجسم کنید، دیدن سریع صحنه‌ی نهایی در ذهنتان به شما کمک خواهد کرد تا بهترین لوکیشن را برای عکاسی انتخاب کنید.

به دنبال ترکیب‌های هماهنگ باشید، اینکه سوژه‌ها چگونه حرکت می‌کنند و المان‌های قاب با هم چگونه تعامل دارند هم بسیار مهم است، حتی در شرایط ایده‌آل لازم است چگونگی حرکت ابرها و یا آب را هم پیش بینی کنید.

سعی کنید خورشید را در ترکیب بندی تصویر خود قرار ندهید، چرا که حرکت آن باعث می‌شود بخشی از تصویر به شدت اور اکسپوز شده و به طور کلی نابود شود، حتی ممکن است در صورتی که درست در مقابل لنزتان قرار گرفته باشد، در حین نوردهی به لنز یا سنسور آسیب‌های جدی را وارد کرده و یا حتی باعث آتش گرفتن دوربینتان بشود.

اگر هم در شرایطی هستید که به هیچ عنوان نمی‌توانید خورشید را از کادرتان بیرون کنید، سعی کنید تا پشت ابرها پنهان شود، سپس عکس مد نظرتان را ثبت کنید.

تنظیمات لازم برای دوربین را اعمال کنید

حالا که تجهیزات ضروری را با هم بررسی کردیم و فهمیدیم که چگونه باید شرایط محیطی را هم در نظر داشته باشیم، وقت آن رسیده که بیرون رفته و عکس‌هایمان را ثبت کنیم. تازه قسمت جالب و جذاب ماجرا از اینجا شروع می‌شود !

همانطور که در مقدمه اشاره کردم، عکاسی لانگ اکسپوژر می‌تواند در سناریوهای مختلفی به کار برود. من برای این مقاله بیشتر تمرکز خود را روی عکاسی لند اسکیپ و عکاسی از طبیعت قرار داده‌ام، اما دقت داشته باشید که از بیشتر این تکنیک‌ها در سایر سبک‌های عکاسی هم می‌توان استفاده کرد.

اگر تجربه‌ی عکاسی را برای مدتی دارید، احتمالا با اهمیت زاویه دید و ترکیب بندی در عکاسی کاملا آشنا هستید. هنگامی که می‌خواهید از تکنیک لانگ اکسپوژر استفاده کنید، این مورد به همان اندازه‌ی مهم می‌شود که در سایر سبک‌ها مهم بود.

فرض کنید می‌خواهید از یک آسمان پر از ستاره عکس گرفته و حرکت نورانی آنها را داشته باشید، در صورتی که ترکیب بندی درستی نداشته باشید ممکن است عکستان اصلا جذاب به نظر نرسد. پس لطفا به دام نیفتید و به هیچ عنوان ترکیب بندی را فراموش نکنید، چرا که حتما پشیمان خواهید شد !

این سؤال ساده را از خود بپرسید : ” من قرار است از چه چیزی عکس بگیرم ؟ ” اگر آسمان بخش جالبی از تصویر شماست، باید در بخش بزرگتر قاب تصویر شما گنجانده شود، اگر سوژه‌ی اصلی آب و یا هر چیز دیگری است، باید بیشتر تمرکزتان را روی آن داشته باشید.

 

 

همچنین خوب است توجه داشته باشید که اگر هیچ ابری وجود نداشته باشد، ممکن است نیازی به استفاده از تکنیک لانگ اکسپوژر نداشته باشید، مگر اینکه در حال عکاسی از رودخانه یا آبشار باشید.

به درستی فوکوس کنید

اولین کاری که بعد از ترکیب بندی باید انجام دهید، فوکوس کردن است، منتها در این مورد باید دقت زیادی را به خرج دهید. هنگام استفاده از فیلترهای ND 10 استاپی، به دلیل تاریک بودن بیش از حد آنها فوکوس کردن بسیار سخت خواهد شد، در واقع استفاده از سیستم فوکوس خودکار دوربین در این حالت امکان پذیر نیست.

پس حتما توجه داشته باشید که پیش از بستن فیلتر روی لنز خود، لنز را روی حالت فوکوس دستی قرار داده و با استفاده از حالت لایو ویوو در دوربین، فوکوس را روی نقطه‌ی درستی قرار دهید. البته می‌توانید پیش از نصب فیلتر از فوکوس خودکار هم استفاده کنید، اما حتما وقتی فیلتر را بستید لنزتان باید روی حالت MF باشد.

اگر فراموش کرده باشید که فوکوس را روی حالت دستی قرار دهید، پس از قرار دادن فیلتر روی لنز دوربین همچنان تلاش می‌کند فوکوس کند و از آنجایی که در تاریکی این عمل بسیار سخت است، به احتمال زیاد فوکوس را از دست داده و تمام چیزی که می‌بینید سیاه خواهد بود. پس لازم است پیش از ثبت عکس و قرار دادن فیلتر روی لنز، فوکوس را روی حالت دستی قرار دهید.

اما قبل از شروع استفاده از فیلتر باید یک مرحله‌ی دیگر را هم در نظر بگیرید، حتما یک شات تستی را ثبت کنید. با ثبت یک تصویر آزمایشی می‌توانید مطمئن شوید که سوژه‌ی اصلی مد نظرتان کاملا شارپ شده است، برای این کار البته باید سرعت شاتر را پیش از قرار دادن فیلتر زیاد کنید. پس از کسب اطمینان می‌توانید فیلتر را قرار داده، دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر را تنظیم کرده و عکستان را ثبت کنید.

 

عکستان را ثبت کنید

سرانجام زمان ثبت عکس فرا می‌رسد ! می‌دانم مدت زیادیست انگشت شما روی دکمه‌ی دکلانشور قرار گرفته و منتظر است آن را فشار دهد ! اکنون زمان آن رسیده است، بنابراین بیایید به تنظیمات دوربین برویم.

تنظیمات دوربین خود را بر روی حالت M یا همان حالت دستی قرار دهید و دیافراگم مورد استفاده‌ی خود را روی عکس آزمایشی تست کنید. به طور معمول دیافراگم ایده‌آل برای عکاسی منظره بین 7.1 تا 13 است. با این وجود، این بستگی به تصویری دارد که در ذهن خود دارید و یا آنچه می‌خواهید در نهایت به عنوان نتیجه دریافت کنید.

 

 

ایزو باید تا حد ممکن پایین بماند، پس لازم است از سه پایه استفاده کنید و به جای افزایش ایزو، سرعت شاتر را افزایش دهید، ایزوی ایده‌آل می‌تواند 100 باشد.

هنگام استفاده از فیلتر 10 استاپی کاهنده‌ی نور و هنگامی که به سرعت شاتری بیش از 30 ثانیه نیاز دارید، می‌توانید سرعت شاتر را روی حالت B ( در بعضی از دوربین‌ها Time یا Bulb ) تنظیم کنید. در این حالت تا زمانی که دستتان را روی دکمه‌ی دکلانشور نگه دارید نوردهی انجام می‌شود و به محض اینکه دیگر فشار ندهید، نوردهی هم تمام می‌شود.

به همین دلیل بهتر است از یک ریموت شاتر استفاده کنید، چرا که چند دقیقه نگه داشتن دکمه‌ی شاتر روی دوربین هم می‌تواند سخت و خسته کننده باشد و هم ممکن است باعث ایجاد لرزش در دوربین شود. در ضمن در این حالت هیچ محدودیتی نخواهید داشت، این یعنی نوردهی می‌تواند 1 ثانیه باشد یا 10 ساعت.

در این مرحله باید با توجه به اینکه از چه فیلتری استفاده می‌کنید، سرعت شاترتان را هم کنترل کنید، این شاید دشوارترین و چالش برانگیزترین بخش در عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر باشد؛ این را هم در نظر داشته باشید که احتمالا باید خیلی تمرین کنید تا به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید.

برای محاسبه‌ی سرعت شاتر دو راه وجود دارد که هر دو نتیجه‌ای مشابه را به شما می‌دهند، اما یکی سریع‌تر و آسان‌تر است، حتی اگر در ابتدا کمی درک آن دشوارتر باشد. خب، بیایید در ادامه با هم آن‌ها را بررسی کنیم …

از فناوری به نفع خود استفاده کنید

فناوری هم می‌تواند یک راه نجات برای شما باشد و هم یک چاه عمیق؛ برای عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر ابزارهایی طراحی شده‌اند که در واقع کار شما را در بعضی از بخش‌ها بسیار آسان‌تر می‌کنند. برای مثال می‌توانید از اپلیکیشن ” NDCalc ” استفاده کنید.

این برنامه به طور خودکار سرعت صحیح شاتر را بر اساس سرعت شاتر مورد نیاز شما بدون استفاده از فیلتر محاسبه می‌کند. به همین دلیل است که باید به خاطر داشته باشید که حتما یک شات آزمایشی را ثبت کنید.

شاید فکر کنید که دیگر راحت‌تر از این نمی‌شود، درست است ؟ این برنامه حتی دارای یک شمارشگر معکوس است، بنابراین می‌دانید چه موقع باید به نوردهی پایان دهید ( اگر از یک ریموت کنترلر و همچنین حالت Bulb Mode در دوربینتان استفاده کنید که دیگر واقعا عالی می‌شود ).

روش دوم برای درک آنچه در واقع انجام می دهید کمی سخت‌تر، اما اساسی است. زمانی که من در عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر آماتور به حساب می‌آمدم، اغلب از اپلیکیشن NDCalc استفاده می‌کردم، اما این روش را هم همیشه یکبار تست می‌کردم تا به درک کاملی از آن برسم. این برای من مفید بوده است و دلیل بزرگی است که من امروز با نگاه کردن به نور می‌توانم از سرعت شاتر مناسب اطلاع داشته باشم.

در واقع این کار دشوار نیست، فقط در ابتدا کمی گیج کننده است.

 

 

خب، بیایید روش را با هم یاد بگیریم. در واقع باید در ابتدا از خودتان بپرسید که یک فیلتر ND 10 استاپی می‌تواند تا چه میزان نوردهی را کاهش دهد ؟ جواب صحیح 1000 برابر است.

این بدان معنی است که فیلتر ND 10 استاپی به شما امکان می‌دهد سرعت شاتر خود را 1000 بار افزایش دهید. بنابراین، اگر از سرعت شاتر 1/125 در حالت ایده‌آل و بدون فیلتر استفاده می‌کنید، اکنون می‌توانید آن را به 8 ثانیه افزایش دهید. اگر از 1/30 استفاده می‌کردید، می‌توانید با سرعت شاتر 32 ثانیه‌ای عکاسی کنید !

جمع بندی

البته لازم است بدانید که همیشه هم این اعداد و ارقام درست در نمی‌آیند، برای مثال وقتی که از یک فیلتر کاهنده‌ی نور 10 استاپی استفاده می‌کنید، شاید لازم باشد سرعت شاترتان را کمی طولانی‌تر از محاسباتتان تنظیم کنید. برای همین باز هم تاکید می‌کنم که لازم است چند شات تستی را ثبت کنید تا بتوانید به یک نوردهی عالی برسید.

هنگامی که سرعت شاتر دوربین خود را محاسبه کردید، یک آزمایش دیگر را هم باید انجام دهید، اما این بار با زمانبندی صحیح نوردهی. اگر تصویر تیره یا روشن باشد و اگر نیاز به افزایش یا کاهش سرعت شاتر دارید، باید آن را دوباره و از نو تنظیم کنید.

عکاسی با تکنیک لانگ اکسپوژر و یا همان عکاسی با نوردهی طولانی واقعاً سرگرم کننده است، اما برای درک کامل آن لازم است جوانب بسیار زیادی را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید، زمانی که از سرعت شاتر طولانی استفاده می‌کنیم 300 شات را ثبت نمی‌کنیم، در واقع این تنها یک شات است که در آن نوردهی بسیار طولانی‌تر بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *