مقالات و آموزش‌ها

چگونه بدون زیاده روی از رنگ های روشن عکاسی کنیم؟

وقتی صحبت ازعکاسی با دامنه دینامیک بالا (HDR) می شود، بسیاری از عکاسان بین متعادلانه گرفتن یک عکس دارای مقدار زیادی رنگ های شدید در مناظر و کاملا اشباع کردن ترکیب بندی، دست و پا می زنند. پس چگونه می توان به تعادل مناسب دست یافت؟

کدام تنظیمات دوربین عکاسی برای رنگ های روشن بهتر است؟

درباره ی اشباع کردن که صحبت میکنیم، کلیدی ترین تنظیمات دوربین عکاسی که لازم است به آن توجه کنید تعادل سفیدی(white balance) است. تنظیمات اشتباه در این مورد می تواند نهایتا باعث شود که عکستان از منظره ای رنگارنگ، به صورت ناخوشایندی به نظر بیاید. این تنظیم اشتباه می تواند همچنین دلیلی باشد برای زمانی که رنگ های ارائه شده در عکستان با رنگ هایی که در منظره روبه رو میبینید هم خوانی ندارند.
ما هیچ روش قدم به قدم که برای تمامی مناظر درست باشد، برای شما نداریم. تنظیم تعادل سفیدی کاملا به شرایط نور اطرافتان، رنگهایی که عکس شامل آنها خواهد شد و زمان روز بستگی دارد. به جای این روش، شما باید مواظب این تنظیمات باشید و با آزمون و خطا و زیاد و کم کردن آن به نتیجه ای که به شما می دهد توجه کنید، تا عکسی دقیق اما اغراق نشده، داشته باشید.

تنظیم دمای رنگ ها در دوربین عکاسی

تنظیمات مهم دیگری که کمکتان می کند تا از اشباع شدن بیش از حد در عکاسی جلوگیری کنید، تنظیم دمای رنگ هاست. معمولا، مشکلی که عکاسها در دقیق نبودن رنگ ها با آن روبه رو می شوند، این است که عکسها یا زیادی زرد می شوند و یا آبی. تنظیم تعادل رنگ با توجه به این موضوع بهترین روش برای رسیدن به نتیجه ی رضایت بخش است.
چه روزنه دیدی برای صحنه های رنگارنگ مناسب تر است؟

یک مشکل معمول دیگر که عکاسان در عکاسی از یک صحنه ی به خصوص پر از رنگ با آن روبه رو می شوند، این است که بعضی رنگ ها بیشتر با رنگ های دیگر درهم می آمیزند به جای اینکه خودشان به تنهایی و پررنگ جلوه کنند. به طورمثال، اگر دارید از یک درخت زیبا در پاییز که رنگ هایش تغییر کرده اند عکس می گیرید، شاید بیشتر برگ ها نارنجی روشن باشند، اما کمی از آنها رنگ زرد دلپذیری خواهند بود. بدون تغییرات مناسب در تنظیمات، احتمال زیاد درخت درعکستان کاملا نارنجی دیده خواهد شد.

شما با استفاده از تنظیمات مناسب در روزنه دید، می توانید کمک کنید که رنگ ها از هم جدا شوند و اطمینان پیدا کنید که هر کدام با وضوح مشابه ارائه می شوند. برای دست یابی به این موضوع، سعی کنید با تنظیمات روزنه ی بزرگ تری از چیزی که به آن عادت دارید، کار کنید. مثلا f/1.8 را برای شروع امتحان کنید، سپس آن را تا f/2.8 بالا بیاورید تا زمانی که به نتیجه ی دلخواه برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *