مقالات و آموزش‌ها

چگونه در شب بهتر عکاسی کنیم؟

ثبت یک عکس استاندارد و تکنیکی در عکاسی با دوربین در شب آسان نیست؛ به ویژه برای عکاسان تازه­‌کاری که به تنظیمات اتوماتیک دوربینشان اتکاء بیشتری دارند. در طول روز فراوانی نور به ما کمک می­‌کند که عکس ­هایی شارپ (Sharp) و همچنین دارای نوردهی مناسب بدست آوریم، اما در عکاسی شب، عکاس باید با ذهنیت جدید و مطابق با شرایط نوردهی در شب مشغول به عکاسی شود. این مقاله تلاش دارد تا بصورت خلاصه به چند نکته و ترفند کاربردی اشاره نماید؛ تا به کمک آنها عکس ­های بهتری در شب داشته باشید.

 

 

از سه پایه استفاده کنید

عکاسی با دوربین در شب بدون سه پایه قابل تصور نیست. حتی با برخورداری از لنزهای سریع و سنسورهای تصویری با کارایی بالا هم، شما برای گرفتن عکس­ هایی رضایت بخش در شب، با چالش مواجه هستید. وجود سه پایه در عکاسی شب موجب می‌­گردد تا شما بتوانید تا مرزی نزدیک به بی­‌نهایت، تنظیمات سرعت شاتر خود را تغییر دهید. نوردهی طولانی این امکان را به دوربین شما می‌دهد تا از صحنه‌­ی مورد نظرتان تصویری با نور مناسب ثبت کند. هر زمان که به امکان گرفتن عکاسی در شب، حتی شک هم داشتید، سه پایه‌­تان را بردارید. خوشبختانه این روزها سه پایه‌­هایی با وزن پایین و دارای کیف قابل حمل در بازار موجود است.

 

 

 

عکاسی در ساعات آبی را فراموش نکنید

ساعات آبی زمانی است میان غروب آفتاب و تاریکی کامل که معمولا حدود 45 دقیقه طول می­کشد. در این زمان، نور محیط با شتاب از پُرنوری به سمت تاریکی کامل در تغییر است. این 45 دقیقه زمانی است طلایی برای گرفتن عکس­هایی که، در کنار چراغ­‌های چشمک زن شهر می­‌توان آخرین تابش­‌های آفتاب را نیز به تصویر کشید. در طول روز نورهای مصنوعی در مقابل نوردهی خورشید، تار و کم نور، عکاسی می­‌شوند. در طول شب هم تنها الما­نهای قابل مشاهده، نورهای مصنوعی و اجرام آسمانی هستند. اما در ساعات آبی تعادلی در نور وجود دارد که به عکاس امکان ثبت همزمان درخشش نورهای مصنوعی و ثبت واضح سایر المان­‌های تصویر را می­‌دهد.

 

 

در عکاسی با دوربین در شب از تنظیمات دستی بجای اتوماتیک استفاده کنید

دوربین­ های دیجیتالی مدرن از تکنولوژی انباشته شده‌­اند، تا عکاس بهترین تصاویر ممکن را با کمترین زحمت ممکن بدست آورد. اما در هر صورت به یاد داشته باشید؛ نورسنج دیجیتالی برای محاسبه نوردهی در شرایط معمول، طراحی گردیده است. منظور از شرایط معمول، نور روز یا نور مصنوعی کافی و مناسب است. متاسفانه نورسنج­‌ها در زمانیکه نور روز وجود ندارد، عملکردی مطابق با آنچه ما انتظار داریم، ندارند. بنابراین در اکثر عکاسی­‌های شب ، تنظیمات نوردهی را بصورت دستی تنظیم نمایید؛ به نتایج نورسنج توجهی نکنید و تنها هیستوگرام (Histogram) نورپردازی دوربینتان برایتان اهمیت داشته باشد.

 

 

تنظیمات White Balance ( تعادل رنگ سفید ) را بصورت دستی انجام دهید

در عکاسی با دوربین در شب ، رنگ سنج دوربین شما هم، همچون نورسنج‌تان قابل اتکا نیست. بطور مثال اگر در تصویرتان یک منبع نور مصنوعی پُر نور وجود داشته باشد، دوربینتان بصورت اتوماتیک تنظیمات White Balance را مطابق با نوری که از آن منبع دریافت می­‌کند، تنظیم خواهد کرد؛ که این امر به علت آنکه منبع مورد نظر تنها منبع نور موجود در صحنه نیست، موجب بهم ریختگی رنگ در عکس نهایی خواهد شد. راهکار این موضوع هم همچون قبل، تنظیم دستی این متغیر است. در دوربین های نیکون (Nikon) ، من معمولا تنظیم White Balance را بر روی حالت تیره و ابری (Cloudy) می‌­گذارم. البته که این موضوع تا حدی به صحنه­‌ی عکاسی و نور موجود مربوط است و تصویر نهایی احتمالا نیاز به ویرایش خواهد داشت.

 

 

از فوکوس دستی استفاده کنید

زمانیکه صحبت از فوکوس، در عکاسی شب باشد؛ دیگر تفاوتی نمی‌­کند که از دوربین­ های (DSLR) یا دوربین های بدون آینه (Mirrorless) استفاده می­‌کنید. در هر دوی این سری دوربین­ها ، فوکوس اتوماتیک برای تشخیص وضعیت سوژه و کنتراست تصویر، کاملا بر نوری که از لنز عبور می­کند تکیه دارد؛ تا بتواند فوکوس مناسب و درست را انتخاب نماید. در عکاسی شب، نور کافی برای سیستم فوکوس اتوماتیک جهت رسیدن به نتیجه­‌ی مطلوب وجود ندارد. به ویژه اگر از لنزهای سرعت پایین استفاده می­‌کنید ( لنزی با کمترین مقدار گشودگی دیافراگم ) در نتیجه بهتر است لنز خود را بصورت دستی فوکوس نمایید. راهکار دیگری هم برای این موضوع وجود دارد و آن اینکه در طول روز فوکوس نهایی خود را انجام دهید و تا شب برای عکاسی صبر کنید.

 

 

حرف آخر

با این حال که عکاسی شب چالش برانگیز است، اما تمامی این مشکلات را با آگاهی از محدودیت­‌های دوربین خودتان می­‌توانید پشت سر بگذارید. عکاسی با نور کم، نیازمند تنظیمات دستی است. شما می­‌بایست زمان بیشتری را صرف تنظیم سه پایه، فوکوس و White Balance نمایید و همچنین چند عکس تستی برای یافتن بهترین تنظیمات نوردهی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *