مقالات و آموزش‌ها

چگونه دوربین را به طور صحیح در دست نگه داریم؟

همان‌طور که می‌دانید، امروزه بسیاری از دوربین‌های عکاسی به همراه قابلیت لرزش‌گیر و تثبیت‌کننده تصویر ارائه می‌شوند. برخی از این دوربین‌ها، فناوری‌های لرزش‌گیر را مستقیماً روی سنسور دوربین به‌کار گرفته‌اند. برخی دیگر نیز لنزهای خود را به این ویژگی مجهز کرده‌اند. بعضی دوربین‌های حرفه‌ای‌تر نیز ترکیبی از این دو روش را به کار گرفته‌اند تا بهترین نتایج و عملکرد را برای مشتریان دوربین‌های عکاسی خود فراهم کنند. در این میان، بیشتر دوربین‌های امروزی خودشان به‌خوبی می‌توانند مقدار ISO را تنظیم کنند تا سرعت شاتر به‌اندازه‌ کافی بالا باشد تا تصاویری شفاف و بدون لرزش ثبت شوند. اگرچه استفاده از این ویژگی‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی به شما کمک می‌کند تصاویر بهتری را ثبت کنید، ولی کماکان کاملاً ضروری است که نحوه صحیح نگه داشتن دوربین در دستان خودتان را به‌خوبی یاد بگیرید. استفاده صحیح و نگه‌داشتن صحیح دوربین در دستان هنگام عکاسی به شما کمک می‌کند تا حتی با دوربین‌های میان‌رده هم بتوانید تصاویری شفاف، واضح و بدون لرزش را ثبت کنید. در این مقاله قصد داریم دقیقاً به همین موضوع بپردازیم.

منظور از لرزش دوربین چیست؟

لرزش دوربین زمانی اتفاق می‌افتد که دوربین در دست‌های عکاس تکان بخورد و سرعت شاتر هم آن‌قدر بالا نباشد که بتواند سوژه را کاملاً ثابت و واضح به تصویر بکشد. در نتیجه،‌ عکس شما محو خواهد بود و به نظر می‌رسد که گویا سوژه تصویر در حال حرکت بوده است.

لرزش دوربین به‌خاطر سرعت پایین شاتر معمولاً‌ در محیط‌های کم‌نور اتفاق می‌افتد. چراکه دوربین سعی می‌کند با کاهش سرعت شاتر، نور بیشتری را جذب کرده و عکس شفاف‌تری بگیرد. با کاهش سرعت شاتر، احتمال ثبت لرزش‌ دوربین هم به مراتب بالا‌تر می‌رود. البته، تنظیم اشتباه متغیرهای نوردهی دوربین هم می‌تواند به این مشکل دامن بزند. به عنوان مثال، در محیط‌های کم‌نور عکاس باید دیافراگم دوربین را تا جای ممکن باز کرده و مقدار ISO را نیز افزایش دهد تا نور تصویر مناسب باشد. اگر این تنظیمات اشتباه انجام شده و نور کافی نباشد، دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را کاهش می‌دهد.

 

 

چه ارتباطی بین سرعت شاتر و فاصله کانونی وجود دارد؟

اگر سرعت شاتر برای فاصله کانونی مورد نظر شما خیلی پایین باشد، حتی کوچک‌ترین لرزها نیز در عکس ثبت می‌شوند؛ بنابراین، درک و استفاده صحیح از رابطه‌ی بین سرعت شاتر و فاصله کانونی لنز، ‌یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین موارد برای عکاسی است. این قانون را همیشه در ذهن داشته باشید: با افزایش فاصله کانونی، شما حتماً‌ باید سرعت شاتر را نیز افزایش دهید تا بتوانید از محوشدگی ناشی از لرزش دوربین جلوگیری کنید. برای درک بهتر این قانون، به تصویر زیر دقت کنید.

هرچه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، احتمال ثبت لرزش دوربین بالاتر می‌رود،‌چراکه کوچک‌ترین لرزش‌ها نیز در این فاصله تشدید می‌شوند. اگر این قانون را به‌خوبی درک کرده و با کار بگیرید، تا حد زیادی می‌توان از طریق تنظیم سرعت شاتر، از لرزش‌ در عکس‌ها پیشگیری کرد.

تکنیک‌های درست نگه داشتن دوربین عکاسی

در کنار تمام نکات فنی که در بخش قبل بیان کردیم، یکی از ساده‌ترین راهکارها برای کاهش و یا جلوگیری از لرزش دوربین حین عکاسی، استفاده از تکنیک‌های صحیح برای نگه‌ داشتن دوربین است. برای انجام این کار، تنها کافی است چند مرحله‌ی ساده را همیشه در نظر داشته باشید و به آن‌ها دقت کنید.

 

– زاویه بدن و پاهای خود را عمود بر سوژه قرار دهید

زمانی که دوربین را در دست دارید، ایستادن به صورت موازی در مقابل سوژه ممکن است شدت لرزش دوربین را بیشتر کند. بنابراین توصیه می‌کنیم زاویه‌ ۹۰ درجه و قائم با سوژه عکاسی داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تعادل بیشتری هنگام عکاسی داشته باشید. چراکه اگر هم لرزشی باشد،‌به صورت عقب و جلو خواهد بود که تأثیر کمتری در لرزش تصویر دارد. اگر اهل تیراندازی بوده باشید، حتماً‌ می‌دانید که این موقعیت و نحوه ایستادن تأثیر خیلی زیادی در ثابت نگه داشتن اسلحه و کنترل ضربه اسلحه خواهد داشت.

۲- آرنج خود را به پهلو بچسبانید

باز بودن دست‌ها و آرنج‌ها باعث می‌شود لرزش‌ها تشدید شده و هر حرکتی در بدن شما به دست‌ها نیز منتقل شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا آرنج‌های خود را هنگام عکاسی کاملاً به پهلو خود بچسبانید. بدن شما به عنوان یک نقطه تکیه‌گاه عمل خواهد کرد و از لرزش‌های احتمالی دست و آرنج شما جلوگیری می‌کند.

 

 

۳- نقطه تعادلی دوربین را نگه دارید

این موضوع تا حد خیلی زیادی به نوع دوربین و لنز شما بستگی دارد. همان‌طور که می‌دانیم، دوربین‌های مختلفی با ابعاد مختلف در بازار وجود دارد. برخی لنزهای بزرگ و سنگین‌وزنی دارند. درهرحال، ‌هر دوربین و هر لنزی، یک نقطه تعادل دارد. اگر دوربین را از نقطه تعادلی آن نگه دارید، ثابت و کم ‌لرزش خواهد بود. ولی در غیر این صورت، تعادل لنز به هم خورده و به‌راحتی لرزش ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر،‌ احتیاجی نخواهد بود که با سنگینی یک سمت لنز مقابله کنید.

۴- دوربین را جلوی صورت خود نگه دارید

برخی ترجیح می‌دهند که با استفاده از نمایشگر پشت دوربین عکاسی کنند. برای این کار باید دستان خود را باز کرده و دوربین را جلوی بدن خود نگه دارید. همان‌طور که در موارد قبلی هم اشاره شد، هرچه دستان شما در هنگام عکاسی بازتر باشد، احتمال ثبت لرزش هم بالاتر می‌رود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که منظره‌یاب دوربین را به‌صورت خود چسبانده و از این طریق نیز به ثابت ماندن دوربین کمک کنید.

۵- کمی با سر خود به دوربین فشار بیاورید

زمانی که دستان و آرنج خود را کاملاً‌ به پهلوها چسبانده و دوربین را هم جلوی صورت خود گرفتید،‌توصیه می‌کنیم کمی با صورت خود به دوربین فشار بیاورید تا همه چیز کاملاً‌ تحت کنترل شما باشد. با این کار، از چندین جهت به دوربین تسلط پیدا خواهید کرد.

۶- قبل از فشردن دکمه شاتر، نفس خود را بیرون دهید

دم و بازدم هم می‌تواند تکان و لرزش‌هایی را در دوربین عکاسی و در نتیجه در عکس شما ایجاد کند. بنابراین، حین نگه داشتن دوربین و عکاسی یادتان باشد که کمی پیش از فشردن دکمه‌ی شاتر، نفس خود را بیرون دهید. حتی نفس‌های کوچک هم می‌تواند لرزش‌های ریزی در دوربین ایجاد کند. این تکنیک در آموزش‌های تیراندازی و نظامی نیز اهمیت بالایی دارد و همیشه به سربازها آموزش داده می‌شود که پیش از کشیدن ماشه، بازدم انجام داده و نفس خود را حبس کنند.

در تصویر زیر می‌توانید مجموعه توصیه‌های انجام شده را در قالب یک تصویر مشاهده کنید. به تفاوت زاویه بدن و زاویه دوربین (تکنیک شماره ۱) دقت کنید.

 

 

نحوه صحیح نگه داشتن دوربین با لنز تله‌ فوتو

تکنیک‌های در دست نگه داشتن دوربین‌هایی که لنز تله‌فوتو دارند کمی متفاوت است. استفاده از این لنزها باعث می‌شود تا وزن قسمت جلویی دوربین شما خیلی بیشتر شود؛ بنابراین،‌ باید از تکنیک‌هایی استفاده کنید تا بتوانید تعادل را به‌خوبی حفظ کرده و از ایجاد لرزش در دوربین جلوگیری کنید. با این حال،‌ بخش زیادی از این تکنیک‌ها شبیه به موارد قبلی هستند.

  • پایه لنز را جدا کرده و یا اینکه برعکس کنید

لنزهای تله‌ فوتو وزن سنگینی دارند و معمولاً‌ پایه و سه‌پایه‌های اختصاصی خودشان را دارند. چراکه آویزان بودن آن‌ها به بدنه‌ی دوربین ممکن است باعث آسیب دیدن دوربین شود.  با این حال، وجود این پایه‌ها باعث می‌شود نگه داشتن لنز با استفاده از دست، کمی دشوار باشد. حفظ تعادل لنز با استفاده از پایه‌ها آسان نیست. از سوی دیگر،‌ استفاده طولانی از پایه‌ی لنز هم می‌تواند دستان شما را خسته کند.

بنابراین توصیه می‌کنیم تا پایه‌ی لنزهای تله‌ فوتو را هنگام عکاسی جدا کنید، یا اینکه آنها را چرخانده و مانند عکسی که در ادامه می‌بینید،‌ رو به بالا کنید تا مزاحمتی برای شما ایجاد نکند.

  • بهترین نقطه تعادلی را پیدا کنید

زمانی که پایه لنز تله فوتو را برعکس کرده باشید، به‌راحتی می‌توانید بدنه لنز را با دست نگاه داشته و نقطه تعادلی را پیدا کنید. فرمول خاصی برای این کار وجود ندارد و خودتان در زمان در دست گرفتن لنز متوجه خواهید شد که در کدام قسمت وقت لنز بهتر پخش شده و دوربین تعادل بهتری در دستان شما دارد.

  • پاها و بدن شما عمود به سوژه باشند

همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد،‌ بهتر است زاویه‌ پاهای شما به صورت عمود به سوژه‌ی عکاسی باشد و نیم‌تنه بالایی خود را به سمت سوژه بچرخانید و عکاسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تعادل خود را بهتر حفظ کرده و لرزش‌ها را کاهش دهید. این موضوع هنگام استفاده از لنز تله فوتو اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند،‌ چراکه وزن آن بیشتر است و احتمال لرزش‌ها نیز بالاتر می‌رود.

  • آرنج خود را به پهلوها بچسبانید

این مورد نیز همانند بخش قبلی است، با این تفاوت که وزن بالای این لنزها باعث شده تا استفاده از این تکنیک اهمیت بیشتری پیدا کند. زمانی که دست شما تکیه‌گاه داشته باشد،‌ خیلی آسان‌تر می‌توانید وزن دوربین را بدون ایجاد هیچ لرزشی تحمل کنید.

  • دوربین را به صورت خود چسبانده و هنگام فشردن دکمه شاتر نفس خود را حبس کنید

توضیحات این موارد همانند بخش قبل است.

 

 

کاهش لرزش دوربین از طریق تکیه دادن

یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها برای کاهش لرزش دوربین، پیدا کردن یک سطح محکم و ثابت است که به آن تکیه دهید. به عنوان مثال، یک درخت و یا یک ماشین می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشند. این کار احتمال عقب و جلو شدن شما هنگام عکاسی را کاملاً از بین می‌برد؛ بنابراین می‌تواند با سرعت شاتر کمتری عکاسی کنید و محوشدگی و لرزش هم در تصاویر شما دیده نشود. اگر از این تکنیک استفاده می‌کنید، یادتان باشد که سایر تکنیک‌ها و روش‌هایی که پیش‌تر مطرح شده بود را نیز همچنان باید رعایت کنید.

 

نحوه نگه داشتن دوربین در حالت نشسته

عکاسی در حالت نشسته شاید چندان متداول نباشد. ولی اگر قصد داشته باشید که از زاویه پایین و عکاسی کنید و یا اینکه مثلاً از کودکان عکاسی کنید، این تکنیک می‌تواند برای شما خیلی مفید باشد. برای این کار می‌توانید از چند حالت استفاده کنید. حالت اول این است که دوربین را مستقیم روبروی خود گرفته و آرنج‌های خود را به زانوها بچسبانید تا تکیه‌گاه داشته باشند. در حالت دوم شما باید آرنج دست چپ خود را روی زانوی چپ قرار داده و زانوی راست را هم روی زمین بگذارید. اگر تجربه تیراندازی و کار با اسلحه را داشته باشید، متوجه خواهید شد که این حالات شباهت خیلی زیادی به توصیه‌های زمان تیراندازی دارند. هر دو تکنیک کارایی بالایی دارند و انتخاب بین آن‌ها به خودتان بستگی دارد. ولی اگر می‌خواهید لباس‌های شما کمتر کثیف شوند، بهتر است از تکنیک دوم استفاده کنید.

برای کاهش لرزش دوربین این موارد را در نظر داشته باشید

یادتان باشد که تمامی موارد فوق بیشتر برای زمانی کاربرد دارد که از لنز و یا دوربین شما از سیستم‌های لرزش‌گیر استفاده نمی‌کنند. دوربین‌هایی که چنین ویژگی‌ دارند تا حد زیادی در این امر به شما کمک کرده و لرزش‌های احتمالی را به صورت خودکار حذف می‌کنند تا شما عکس‌هایی واضح داشته باشید. بااین‌حال، رعایت و به‌کارگیری این تکنیک‌ها به مهارت‌های عکاسی شما خواهد افزود. در حالت معمول، ‌ توصیه می‌کنیم که حالت لرز‌ش‌گیر دوربین شما همیشه روشن باشد، ‌مگر اینکه بخواهید تصاویر زیاد با سرعت شاتر خیلی بالایی بگیرید که احتیاجی به لرزش‌گیر ندارند. ولی یادتان باشد، اگر قصد دارید که با سرعت شاتر بسیار بالا عکاسی کنید،‌ بهتر است حالت لرزش‌گیر لنز و دوربین خاموش باشد. چراکه در این شرایط ممکن است برخلاف خواست شما عمل کرده و سرعت عکاسی شما را کاهش دهد.

 

 

منبع : دیجی کالا مگ

لینک مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *