معرفی محصول, مقالات و آموزش‌ها

بررسی اولیه Canon EOS R6 Mark II

Canon EOS R6 Mark II  یک دوربین 24 مگاپیکسلی فول فریم است که هدف آن عکاسان و فیلم‌برداران علاقه‌مند است. ممکن است در ظاهر شبیه مدل قبلی خود به نظر برسد، اما پس از بررسی Canon EOS R6 Mark II متوجه میشویم که ویژگی‌های جدید مفیدی برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری به دست می‌آورد و در عین حال تجربه عکاسی دقیقی را ارائه می‌دهد.

 

مشخصات کلیدی

سنسور 24.2 مگاپیکسلی CMOS

شاتر مکانیکی ۱۲ فریم در ثانیه (شاتر الکترونیکی ۴۰ فریم در ثانیه)

تثبیت کننده تصویر داخلی با امتیاز ۸.۰ استاپ

ویدیوی 4K/60p (بیشتر از حد نمونه برداری شده از 6K)

ویدیوی 6K ProRes Raw با ضبط کننده سازگار Atomos

مود Raw Burst

حالت HDR سوژه متحرک

EVF 3.68M-dot با قابلیت رفرش تا 120 فریم در ثانیه (بزرگنمایی 0.76x)

صفحه نمایش لمسی ۱.۶۲ میلیون نقطه، ۳ اینچی عقب

دو اسلات کارت SD UHS-II

باتری 760 شات در هر شارژ (CIPA)

EOS R6 II از اواخر نوامبر با قیمت خرده فروشی 2499 دلار در دسترس خواهد بود.

کیت با لنز Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM USM با قیمت 2799 دلار و

کیت با لنز Canon RF 24-105mm F4 L IS USM با قیمت 3599 دلار در دسترس خواهد بود.

 

سنسور ۲۴ مگاپیکسلی فول فریم

 

 

ویژگی جدید R6 II یک سنسور 24.2 مگاپیکسلی فول فریم جدید است که نسبت به R6 اصلی 20 مگاپیکسل است. این افزایش قابل توجهی در رزولوشن موثر نیست، اما به R6 II اجازه می دهد تا با وضوح دوربین های محبوب بسیاری مطابقت داشته باشد.

 

همانطور که برای بدنه های EOS مشخص است، سنسور جدید توسط Canon طراحی و تولید شده است. با این حال، علیرغم اندازه و وضوح حسگر مشابه در پرچمدار فعلی کانن، R3، نه یک سنسور BSI است و نه یک سنسور انباشته. با این حال، کانن می گوید که عملکرد شاتر نوردی نسبت به سنسور R6 هنوز بهبود یافته است. هنگامی که با شاتر الکترونیکی استفاده می شود، می تواند تا 40 فریم در ثانیه سرعت پخش کند، اگرچه برای رسیدن به این هدف، دوربین به بازخوانی 12 بیت کاهش می یابد.

 

ویدئو

 

R6 اصلی می‌توانست ویدیوهای UHD 4K/60p بگیرد، اما با چند محدودیت همراه بود: یک برش جزئی (1.07x) از تمام عرض سنسور را مجبور کرد، و ویدئو در همه حالت‌ها در هر کلیپ 30 دقیقه محدود شد. مدل جدید در هر دو زمینه بهبود می یابد و در عین حال برخی ویژگی های جدید هیجان انگیز را اضافه می کند.

 

R6 II با استفاده از تمام عرض سنسور خود ویدیوهای UHD 4K/60p بیش از حد نمونه برداری می کند – دیگر برش نیست. همچنین می توان از یک برش APS-C از سنسور عکس 4K/60p گرفت. در هر دو مورد، به نظر می رسد عملکرد حرارتی بهبود یافته است. Canon ادعا می‌کند که می‌توانید با استفاده از تمام عرض سنسور تا 40 دقیقه و در حالت APS-C تا 50 دقیقه با کیفیت 4K/60p ضبط کنید. هیچ محدودیت زمانی برای عکاسی با نرخ فریم کندتر مانند 4K/30p یا 4K/24p وجود ندارد.

 

عملکرد نرخ فریم بالا نیز بهبود یافته است، با R6 II می تواند تا 1080/180p را در مقایسه با 1080/120p در R6 ثبت کند. با این حال، فیلم‌های فول اچ‌دی بیش از حد نمونه‌گیری نمی‌شوند، بنابراین کیفیت کمی کاهش می‌یابد. کانن می گوید قبل از اینکه داغ شدن بیش از حد مشکل ایجاد شود، باید بتوانید در این حالت 60 دقیقه یا بیشتر ضبط کنید. این تعداد برای فیلم اسلوموشن عالی است.

 

یک تست غیر رسمی با سنسور کامل 4K/60p با استفاده از یک واحد پیش تولید انجام داد و مشکلی برای ضبط بیش از یک ساعت در دمای اتاق نداشت. به طور خلاصه، به نظر نمی رسد که داغ شدن بیش از حد مشکل مهمی در این دوربین باشد، مگر اینکه نیاز به ضبط کلیپ های طولانی، مانند مصاحبه، با کیفیت 4K/60p داشته باشید.

 

R6 II همچنین در صورت جفت شدن با ضبط کننده Atomos سازگار، از جریان کار ویدئویی ProRes RAW پشتیبانی می کند. این شامل ویدیوی خام 6K با استفاده از کل عرض حسگر یا ویدیوی 3.7K خام با استفاده از برش Super 35 است. هنگام استفاده از گردش کار خارجی Raw، دوربین می‌تواند همزمان فایل‌های پروکسی FHD را به صورت داخلی ضبط کند. پشتیبانی از Atomos برای آزمایش روی بدنه پیش‌تولید ما در دسترس نبود، اما پشتیبانی معمولاً در کنار راه‌اندازی دوربین جدید اعلام می‌شود.

 

کانن برای کاربران ویدیو امید واراست ، چندین ویژگی را برای بهبود گردش کار ویدئو اضافه شده . هنگام کار در حالت ویدیو، منوی Q رابط متفاوتی را ارائه می دهد که بیشتر ویدیو محور است. این دوربین همچنین شامل انواع نشانگرهای نسبت تصویر، افقی و عمودی، و نمایشگر رنگ کاذب است که قضاوت در مورد نوردهی یک صحنه را آسان می کند. همچنین این امکان وجود دارد که قبل از زدن دکمه ضبط، ویدیو را برای سه یا پنج ثانیه بافر کنید و از قبل ضبط کنید.

 

فوکوس خودکار

 

 

 

طبق گفته کانن، R6 II ماشینی بیشتری را در الگوریتم های فوکوس خودکار خود گنجانده است و بخشی از فناوری را از پرچمدار EOS R3 خود به ارث برده است (اما نه سیستم فوکوس خودکار با چشم کنترل شده R3). این باید باعث بهبود چسبندگی شود زیرا دوربین سوژه ها را ردیابی می کند.

 

R6 II همچنین دارای حالت‌های ردیابی سوژه اضافی است که فراتر از گزینه‌های «مردم» و «حیوانات» موجود در R6 است. اکنون یک گزینه وسیله نقلیه بهینه شده برای ورزش های موتوری، اتومبیل، موتور سیکلت، هواپیما (از جمله هلیکوپتر) و قطار وجود دارد. ردیابی حیوانات اکنون شامل پشتیبانی از اسب‌ها (و گورخرها، برای کسانی که به سافاری می‌روند)، با دوربین تنظیم شده است که هم چشم و هم سر را تشخیص دهد.

 

هنگام عکاسی از افراد، اکنون می توان دوربین را طوری تنظیم کرد که روی چشم چپ یا راست فوکوس کند یا نزدیک ترین چشم را به طور خودکار انتخاب کند. برای کنترل بیشتر، ممکن است یک دکمه سفارشی برای جابجایی بین هر دو چشم به صورت دستی تنظیم کنید.

 

با این حال، افزودنی که ممکن است بسیار مفید باشد، حالت «خودکار» جدید برای تشخیص و ردیابی سوژه است. به جای اینکه حالت سوژه را از قبل انتخاب کنید، خودکار تمام حالت‌های خاص موضوع را ترکیب می‌کند و سعی می‌کند بهترین الگوریتم را بر اساس سوژه شناسایی‌شده اعمال کند. این می تواند گردش کار عکسبرداری را هنگام عکاسی از سوژه های مختلط به طور قابل توجهی ساده کند.

 

در نهایت، هنگام فیلمبرداری، R6 II دارای یک حالت AF جدید «فقط تشخیص» است. هنگام ردیابی سوژه‌ای که خارج از کادر ناپدید می‌شود، این حالت به دوربین دستور می‌دهد به جای جستجوی سوژه‌های جدید، فوکوس را در جایی که سوژه متوقف شده است، رها کند.

 

در حالت Raw

 

 

 

حالت Raw burst یک ویژگی جدید است که برخی از ویژگی‌های بالقوه مفید را در بالای قابلیت عکاسی 40 فریم بر ثانیه دوربین قرار می‌دهد. فقط با شاتر الکترونیکی کار می کند.

 

هنگام عکاسی پشت سر هم از تصاویر خام، دوربین کل مجموعه عکس‌ها را با هم گروه‌بندی می‌کند و خود را زیر یک تصویر کوچک با یک نماد خاص در حالت پخش نشان می‌دهد. سپس می‌توانید مجموعه‌ای از تصاویر را از یک پشت سر هم مرور کنید، مشابه نحوه مرور گروهی از تصاویر پشت سر هم در بسیاری از تلفن‌های هوشمند، و بهترین عکس(ها) را برای ذخیره انتخاب کنید.

 

این ویژگی پتانسیل این را دارد که کاملاً مفید باشد. در اکثر سناریوهایی که تیراندازی متوالی رایج است، شانس بسیار خوبی است که آنچه واقعاً می‌خواهید انجام دهید این است که یک لحظه تعیین‌کننده، مانند یک غواص در لحظه قبل از ورود به آب، انجام دهید. حالت Raw Burst به شما امکان می دهد هر سکانس سریع را مرور کنید و یک یا دو عکسی را که برایتان مهم است ذخیره کنید.

 

حالت پشت سر هم یک ویژگی اختیاری قبل از عکسبرداری نیز دارد. هنگامی که فعال است، نیم فشار دادن دکمه شاتر به دوربین می گوید که شروع به بافر کردن فریم ها کند. هنگامی که شاتر به طور کامل فشرده شود، دوربین نیم ثانیه از تصاویر بافر شده را می گیرد و به دنبال آن بقیه عکس ها در حالت پشت سر هم قرار می گیرند.

 

سوژه متحرک HDR

 

Canon یک ویژگی جدید اضافه کرده است که آن را HDR سوژه متحرک می نامد. کانن ادعا می‌کند که این حالت می‌تواند محدوده دینامیکی اضافی را بدون ایجاد شبح از سوژه‌های متحرک ثبت کند، هرچند محدودیت‌هایی دارد. برای شروع، فایل های Raw را خروجی نمی دهد، بنابراین شما به JPEG محدود خواهید شد. در بدنه پیش تولید ما نیز تا حدودی سرعت شاتر پشت سر هم را کاهش داد. در نهایت، سوژه متحرک HDR ISO پایه را به 800 افزایش می‌دهد. در استفاده محدود ما، تصاویری تولید می‌کند که بیش از حد پردازش شده به نظر می‌رسند، و ما به‌ویژه از نتایج اغراق‌آمیز خوشمان نیامد، اما قصد داریم این را بیشتر در بدنه تولیدی آزمایش کنیم.

 

این دوربین همچنین می‌تواند عکس‌های HDR PQ، تصاویر تکی با ظاهر واقعی و مناسب برای پخش در تلویزیون HDR ایجاد کند.

 

دیگر کاربرد ها

R6 II دارای یک حالت سوسو زدن با فرکانس بالا مشابه حالت موجود در R3 است. این به گونه ای طراحی شده است که به شما امکان می دهد سرعت شاتر را برای جبران مواردی مانند تابلوهای دیجیتال و روشنایی LED که در فرکانس های بالا کار می کنند، تنظیم کنید.

 

مقایسه دوربین کانن EOS R6 II

 

EOS R6 II در یکی از رقابتی ترین بخش های بازار دوربین های فول فریم جای می گیرد: مدل های سطح متوسط ​​برای علاقه مندان یا حتی حرفه ای ها.

 

رشد از 20 مگاپیکسل به 24 مگاپیکسل ممکن است افزایش چشمگیری در رزولوشن موثر نباشد، اما احتمالاً یک حرکت هوشمندانه در بازاری است که 24 مگاپیکسل به استاندارد واقعی تبدیل شده است، و برخی از مدل ها از آنجا شروع به بالا رفتن می کنند (مثل، a7 IV).

 

به نظر می رسد R6 II به نقطه اوج خود در این گروه در انتهای طیف عملکرد رسیده است. سیستم فوکوس خودکار خوب کانن و شاتر الکترونیکی 40 فریم در ثانیه به آن کمک می کند. همچنین در بخش ویدیویی قوی است و 4K/60p نمونه برداری بیش از حد را از تمام عرض سنسور خود ارائه می دهد و از گردش کار 6K خام (خارجی) پشتیبانی می کند.

 

* در حالت Raw 12 بیتی

** در حالت شاتر Electronic First Curtain، 1/200 با شاتر مکانیکی کامل

*** برای استفاده از لنز F2.0 نرمال شده است

 

بدنه  و هندلینگ

بدنه و تنظیمات 

 

 

 

EOS R6 II باید برای هر کسی که از بدنه های EOS استفاده می کند آشنا باشد. دارای سه صفحه اصلی است، یکی برای انگشت اشاره شما در کنار دکمه شاتر، یکی برای انگشت شست شما در پشت صفحه بالایی و یک صفحه بزرگ در صفحه عقب، کنترلی که به دوران قبل از دیجیتال کانن برمی گردد. صفحه‌ها را می‌توان تنظیم کرد تا گردش کار عملیاتی را که برای شما مناسب‌تر است، ارائه دهند.

 

بدنه و چیدمان تنظیمات R6 II تقریباً مشابه مدل قبلی خود است. همان دستگیره، منحنی های یکسان، دکمه های یکسان (بیشتر)، همان ابعاد، و حتی با همان دستگیره باتری عمودی R6 کار می کند. مانند R6، در دستان شما قابل توجه است و کانن آن را مقاوم در برابر گرد و غبار و آب و هوا توصیف می کند، البته نه در حد مدل های گران تر مانند R3 یا R5.

 

در واقع، تنها چند تفاوت فیزیکی قابل توجه بین R6 و R6 II وجود دارد، اما آنها تفاوت های مهمی هستند.

 

واضح ترین تغییر این است که کلید روشن/خاموش که قبلاً روی شانه چپ دوربین قرار داشت، به شانه راست منتقل شده است. در جای خود، شانه چپ اکنون محل یک سوئیچ اختصاصی عکس/فیلم است که ظاهر و احساسی تقریباً مشابه کلید برق قدیمی دارد.

 

 

 

برای کاربران فعلی R6، در اینجا احتمال سردرگمی وجود دارد، و ممکن است در ابتدا به جای روشن یا خاموش کردن دوربین، بین عکس‌های ثابت و ویدیو جابه‌جا شوید. با این حال، هنگامی که به آن عادت کردید، مکان جدید دکمه پاور بسیار منطقی است، زیرا به شما امکان می دهد دوربین را بردارید و آن را تنها با یک دست روشن کنید. داشتن سوئیچ اختصاصی برای جابجایی بین عکس‌ها و فیلم‌ها نیز مفید است. با این حال، سوئیچ واحد پیش تولید ما به اندازه کافی سفت نبود تا از جابجایی ناخواسته چند بار تصادفی آن جلوگیری کند.

 

قسمت پشتی دوربین بدون تغییر است، با یک استثنای کوچک: جوی استیک در R6 کمی مقعر است، در حالی که جوی استیک در R6 II تا حدودی محدب است. به نظر می رسد این یک تغییر کوچک است، اما شکل مقعر جوی استیک R6 باعث می شود که به راحتی از دکمه های اطراف متمایز شود. در مقابل، شکل محدب جوی استیک R6 II شناسایی آن را با لمس چالش برانگیز تر می کند. در کل، ما طرح مقعر را ترجیح می دهیم.

 

R6 II همچنین دارای یک ویژگی با R6 است که از لحاظ تاریخی برای بدنه‌های طرفدارتر Canon محفوظ است: دکمه Rate در بالای شانه سمت چپ. این می تواند در حین بررسی تصاویر در حالت پخش، که توسط اکثر نرم افزارهای ویرایش عکس قابل خواندن است، رتبه بندی ستاره ها را در میدان اعمال کند.

 

نمایشگرها و اتصالات

 

 

 

R6 II دارای همان صفحه نمایش لمسی 1.62M نقطه و 3 اینچی در عقب مانند مدل قبلی خود است، همراه با همان منظره یاب الکترونیکی 3.68M نقطه ای که می تواند با سرعت 60 یا 120 فریم بر ثانیه با بزرگنمایی 0.76 برابری کار کند.

 

یک بهبود عملکرد جزئی از حالت شبیه‌سازی OVF کانن حاصل می‌شود که در EOS R3 عرضه شد و تجربه‌ای شبیه به SLR را ارائه می‌دهد. در R6 II، این ویژگی از نمایشگر محدوده دینامیکی بالاتری که در R3 یافت می شود، بهره نمی برد، بنابراین کمی جذاب تر است.

 

R6 II به شکل کفش‌های جانبی چند منظوره Canon ارتقا یافته است که از موارد پیشرفته، میکروفون‌ها یا آداپتور صوتی Tascam پشتیبانی می‌کند که اتصالات میکروفون XLR را می‌پذیرد و صدای 4 کانال را تسهیل می‌کند.

 

این دوربین از دو اسلات کارت SD UHS-II استفاده می‌کند، و همانطور که در برخی از مدل‌های اخیر دیده‌ایم، از اسلات CFexpress استفاده نمی‌کند. همچنین دارای یک پورت USB-C، جک میکروفون و هدفون و یک دوشاخه برای کنترل از راه دور سیمی است. یک خروجی HDMI وجود دارد، اما از کانکتور micro-HDMI بسیار شکننده استفاده می‌کند، چیزی که مطمئناً باعث می‌شود تعدادی از فیلم‌برداران دچار مشکل شوند، به خصوص اگر قصد دارند از یک ضبط کننده خارج از دوربین استفاده کنند.

 

منوهای R6 II برای هر کسی که از دوربین کانن استفاده کرده باشد آشنا خواهد بود. با این حال، کانن می گوید که فرآیند ایجاد اتصالات بلوتوث و وای فای را ساده کرده است، چیزی که ما نتوانستیم در واحد پیش تولید خود امتحان کنیم. این دوربین همچنین از اتصال MFi پشتیبانی می کند، به این معنی که می توانید آن را مستقیماً به آیفون برای انتقال فایل ها وصل کنید.

 

باتری

 

 

 

R6 II از همان باتری LP-E6NH استفاده می کند که در بسیاری از دوربین های دیگر EOS وجود دارد، اگرچه Canon عمر باتری را بهبود بخشیده است. این R6 II دارای 760 عکس با رتبه CIPA در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی و 580 عکس در حالت صاف هنگام استفاده از LCD عقب است. این با رتبه بندی CIPA 510 و 360 در R6 اصلی مقایسه می شود.

 

رتبه‌بندی CIPA مبنایی مفید برای مقایسه عملکرد باتری بین دوربین‌ها فراهم می‌کند، اما اغلب عمر باتری را در مقایسه با استفاده واقعی دست‌کم می‌گیرد. درست است، زمانی که با EVF یا LCD عقب استفاده می‌شود، ما در بدنه پیش‌تولید خود بسیار از این اعداد فراتر رفتیم.

 

برداشت های اولیه

 

 

 

EOS R6 II، به طور قابل پیش بینی، یک نسخه تصحیح شده از EOS R6 اصلی است. در جایی که R6 یک دوربین ثابت بود، R6 II حسی را به وجود می‌آورد که محصولی جامع‌تر با پتانسیل جذابیت برای طیف وسیع‌تری از کاربران است.

 

از یک نظر، R6 II ممکن است بهترین نمونه فعلی Canon از یک نوع دوربین سوئیس Army Knife باشد: این دوربین در هیچ موردی تا حد تبدیل شدن به یک محصول تخصصی یا خاص برتری ندارد، اما این پتانسیل را دارد که انجام دهد. خیلی چیزها فوق العاده خوب مطمئناً از این واقعیت سود می برد که Canon اکنون چندین سال توسعه EOS بدون آینه را در اختیار دارد و راه را برای یک دوربین سطح متوسط ​​پیشرفته تر هموار می کند.

 

پس از عکاسی از هزاران فریم روی یک R6 II پیش‌تولید طی چند روز، این حس را پیدا کردم که می‌تواند یک دوربین بسیار سریع باشد. سرعت نسبتاً نسبی است: R6 II مانند R3 سنسور انباشته ای ندارد (و با این قیمت، من انتظار ندارم که داشته باشد)، اما اگر بخواهید سریع عکس بگیرید، 40 فریم در ثانیه شما را به آنجا می رساند، و من از اینکه چگونه به ندرت مصنوعات کرکره نوردی در تصاویر ورزش‌های با حرکت سریع نشان داده می‌شوند، شگفت‌زده شدم.

 

البته، این 40 فریم در ثانیه تا حدی کار می کند زیرا R6 II از سیستم فوکوس خودکار بدون آینه عالی Canon بهره می برد که اکنون چند سالی به بلوغ آن رسیده است. حتی در بدنه‌ی پیش‌تولید، آن را به طرز شگفت‌آوری پاسخ‌گو هست .و اغلب فقط یک ثانیه طول می‌کشد تا روی هدفی با حرکت سریع مانند دوچرخه‌ای BMX که از پهلو به داخل قاب نگاه می‌کند، قفل شود. این واقعیت که سیستم AF اکنون دارای حالت خودکار برای تشخیص انواع مختلف سوژه است، این تجربه را حتی روان‌تر می‌کند.

 

 

 

بسیاری از پیشرفت‌های این دوربین به دلیل بهبود جریان کار برای عکس‌ها یا فیلم‌برداری است. به عنوان مثال، حالت Raw burst این پتانسیل را دارد که یک صرفه جویی در زمان واقعی باشد. توانایی قدم گذاشتن در هر سرعتی ، به سبک گوشی های هوشمند، به طور مشابه، توانایی پیش بافر کردن عکس‌ها قبل از فشار دادن دکمه شاتر می‌تواند کمک بزرگی در زمانی که همه چیز به سرعت در حال حرکت است.

 

به نظر می رسد کانن قصد دارد گردش کار ویدیویی را نیز بهبود بخشد. علاوه بر بهبود مشخصات ویدیویی و مدیریت حرارتی بهتر، ابزارهایی مانند منوی Q با محوریت ویدئو، نمایشگر با رنگ کاذب، و قابلیت پیش بافر کردن ویدیو تا پنج ثانیه باید برای فیلمبرداران جذاب باشد. این همچنین به معمای این که چرا کانن به یکی از شکایات رایج فیلم‌برداران رسیدگی نکرده است، می‌افزاید: ناتوانی در استفاده از هیستوگرام یا سطح سنج پس از شروع ضبط.

 

EOS R6 II یک دوربین بسیار توانا است که چک لیست های  زیادی را تیک می زند. R6 اصلی نیز یک دوربین جامع بود. در واقع، ما آن را در راهنمای خرید خود به عنوان بهترین دوربین با قیمت حدود 2000 دلار برای مدت طولانی توصیه کردیم، بنابراین این واقعیت که R6 II در برخی از منابع حیاتی بهبود می‌یابد در حالی که ابزارهای مفید جدید اضافه می‌کند، نشانه بسیار خوبی است. من مشتاقانه منتظر یک مدل تولیدی کامل هستم و آن را جلوتر می‌برم، از طیف متنوع‌تری از سوژه‌ها عکاسی می‌کنم و متوجه می‌شوم که چقدر می‌تواند انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *