معرفی محصول

بررسی کامل دوربین کانن R5

در دهه گذشته هیچ دوربینی به اندازه کانن ای او اس ار ۵ ‏‏‏‏‏‏‏(Canon EOS R۵) توجهات را به خود جلب نکرده است. آیا این هیولا با قدرت فیلم‌برداری ۸K و سنسور ۴۵ مگاپیکسلی انتظارات را برآورده خواهد کرد؟

سر انجام پس از ماه‌ها انتظار شرکت کانن از دوربین خود Canon EOS R۵ رونمایی کرد. EOS R۵ تقریبا هر ویژگی کلیدی که لازم است آن را به یک قهرمان تبدیل کند را دارد، قدرت فیلمبرداری ۸K، سرعت عکسرداری پیاپی‌ای که با بهترین دوربین‌های ورزشی برابری می‌کند، سنسور ۴۵ مگاپیکسلی و بهره‌بری از لرزش‌گیر تصویر پنچ محوره در داخل بدنه ‏‏‏‏‏‏‏(IBIS) که تا ۸ استاپ به اصلاح لرزش تصویر کمک می‌کند.

با بازخوانی کل سنسور ۳۵ میلی‌متری ‏‏‏‏‏‏‏(بدون کراپ و محدودیت فوکوس) با فرمت خام ‏‏‏‏‏‏‏(RAW) قادر به فیلم‌برداری ۸K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه می‌باشد. ‏‏‏‏‏‏‏(امکان فیلم‌برداری ۴K با فرمت خام وجود ندارد.) کانن اعلام داشته R۵ می‌تواند به مدت ۲۰ دقیقه به طور پیوسته در دمای اتاق با رزولوشن ۸K فیلم‌برداری کند.

از آنجایی که فیلم‌برداری ۸K دارای رزولوشن ۴۳۲۰*۸۱۹۲  می‌باشد، و دوربین دارای قابلیت  Frame Grab است به شما امکان را می‌دهد که عکس‌های با رزولوشن عالی ۳۵,۴ مگاپیکسل ‏‏‏‏‏‏‏(به صورت فایل‌های JPEG یا HEIF) از فیلم خود بگیرید، که این وضوح، ۵.۱ مگاپیکسل بیشتر از EOS R است.

به لطف سنسور  ۴۵ مگاپیکسلی CMOS و پردازنده‌ Digic X و بهره‌بری از فیلتر low-pass ‏‏‏‏‏‏‏(که تا کنون فقط در پرچمدار Canon EOS – ۱DX Mark III  وجود داشت) است که کانن ادعا می‌کند دوربین  EOS R۵ تا کنون دارای بالاترین رزولوشن در بین دوربین‌های EOS است، ‏‏‏‏‏‏‏(ظاهرا دارای جرئیات بهتر نسبت به Canon EOS ۵D / R با رزولوشن ۵۰,۶ مگاپیکسل).

در R۵ سیستم Deep Learning AF با قابلیت هوش مصنوعی پیوند داده شده است، که به این دوربین جدید این امکان را می‌دهد تا ردیابی کاملا دقیق چشم، سر و صورت را انجام دهد. همچنین R۵ به سیستم فوکوس Animal AF مجهز شده است، که حتی Mark III از آن برخوردار نیست. ‏‏‏‏‏‏‏(قابلیت ردیابی چشم حیوانات حتی پرندگان در حال پرواز)

 

EOS R۵ از نسخه‌ بهبود یافته‌ سیستم فوکوس خودکار به نام Dual Pixel CMOS AF II استفاده می‌کند، که طبق گفته کانن، ۱۰۰ درصد از ناحیه‌ی فوکوس را پوشش می‌دهد. این ناحیه خود تشکیل شده از ۱۰۵۳ بخش فوکوس خودکار کوچک که به صورت اتوماتیک انتخاب می‌کند. سیستم فوکوس خودکار این دوربین متکی‌ بر نوعی الگوریتم رهگیری جدید است که از فناوری یادگیری ماشین ‏‏‏‏‏‏‏(Machin Learning) استفاده می‌کند. این الگوریتم درکنار حسگر ۴۵ مگاپیکسلی و پردازنده‌ی پرسرعت Digic X باعث می‌شوند روند فوکوس کردن در دوربین EOS R۵ به‌شکلی بی‌نقص انجام شود.

 

 

سرعت عکسبرداری پیاپی این دوربین نیز برابر با ۱DX Mark III است. R۵ با حداکثر سرعت ۲۰ فریم بر ثانیه از طریق شاتر الکترونیکی و ۱۲ فریم بر ثانیه با شاتر مکانیکی با پرچمدار کانن Mark III مطابقت دارد.

 

 

R۵ با وزن ۷۳۵ گرم که حدود ۷۰ گرم سنگین‌تر از EOS R بسیار خوش دست است و وزن در همه نقاط به طور مساوی تقسیم شده که بسیار خوب و متعادل احساس می‌شود. در واقع این جرم اضافی باعث می‌شود تا احساس بهتری داشته باشیم.

در نهایت آن‌طور که کانن می‌گوید، دوربین EOS R۵ مجهز به منظره‌یاب الکترونیکی OLED با ۵.۷۶ میلیون نقطه است و نرخ نوسازی ‏‏‏‏‏‏‏(refresh rate) آن به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. به‌علاوه دوربین جدید کانن صفحه‌نمایشی LCD با ۲.۱ میلیون نقطه دارد که به‌طور کامل می‌توان آن را چرخاند.

 

این دوربین با باتری جدید ۲,۱۳۰ mAh قادر به عکاسی ۴۹۰ عکس از طریق صفحه نمایش و ۳۲۰ عکس با استفاده از منظره‌‌یاب الکتریکی است.

درکنار این‌ها EOS R۵ از دو درگاه کارت حافظه یک CFExpress و یک UHS-II SD بهره می‌گیرد و جک میکروفون و هدفون دارد.

 

از بین دیگر ویژگی‌ها می‌توانیم به بهره‌مندی از درگاه میکرو HDMI، وای‌فای و بلوتوث داخلی و مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار اشاره کنیم. دوربین جدید کانن از این حیث به سری EOS ۵D شباهت دارد.

 

کانن EOS R۵ از اواخر ماه جاری میلادی به بازار عرضه عرضه می‌شود. بدنه‌ دوربین با قیمت ۳٬۹۰۰ دلار عرضه می‌شود که گرچه در نگاه اول عدد زیادی است ‏‏‏‏‏‏‏(به‌خصوص برای بازار ایران)، و خریدار می‌تواند با پرداخت ۴ هزار و ۹۹۹ دلار آن را همراه با کیت لنز ۱۰۵-۲۴ میلیمتری با گشودگی دیافراگم f/۴ سفارش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *