مقالات و آموزش‌ها

رینگ لایت یا رینگ فلاش؟

اگر تا به حال دنبال تجهیزات مناسب برای نورپردازی در زمان عکاسی بوده باشید، حتماً نام رینگ فلاش و رینگ لایت به گوش شما خورده است. این تجهیزات نسبتاً ارزان‌تر در زمینه نورپردازی که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند، می‌توانند کیفیت عکس‌های شما را چندین سطح بالاتر ببرند.

ر واقع اگر بخواهیم  راز عکاسان بزرگ را با شما در میان بگذاریم؛ این راز تنها نورپردازی حرفه‌ای است. شاید تصور کنید بزرگ‌ترین عکاسان دنیا از بهترین دوربین‌های عکاسی برای ثبت تصاویرشان استفاده می‌کنند؛ در حالی که برعکس این ماجرا واقعیت دارد؛ نور عامل اصلی عکاسی است. عکاسان بزرگ به خوبی دریافته‌اند که قدرت نورپردازی و تجهیزات جانبی دیگر، چقدر می‌تواند روی خروجی نهایی آن‌ها تاثیر بگذارد.

پس همراه ما باشید تا با این تجهیزات دوست‌داشتنی و کارآمد بیشتر آشنا شویم.

در این بخش ابتدا با تفاوت رینگ لایت و رینگ فلاش آشنا می‌شویم. سپس به کاربردهای هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

آشنایی با دو معجزه نورپردازی: رینگ فلاش و رینگ لایت!

حالا من از شما می‌پرسم؛ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید؟ عکس‌هایی که خیره‌کننده هستند، نورپردازی فوق‌العاده‌ای دارند. به همین دلیل هم امروزه تجهیزاتی همچون رینگ لایت و رینگ فلاش محبوب شده‌اند. چراکه به‌راحتی و با کمک یک حلقه می‌توان نور مناسب برای عکاسی را تنظیم کرد و تمام!

نام‌گذاری این ابزارها در واقع از روی شکل ظاهری آن‌ها بوده است. از آنجایی که این تجهیزات نوری ظاهری حلقه مانند دارند به آن‌ها رینگ می‌گویند. اما تفاوت این دو ابزار در چیست؟! برای آشنایی با تفاوت رینگ لایت و فلاش ابتدا باید یک تعریف کلی از هر دو داشته باشیم.

 

 

رینگ لایت (ring light) چیست؟!

رینگ لایت یک حلقه نوری است که منبع نور یکنواختی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این رینگ معمولاً از یک لامپ فلورسنت دایره‌ای شکل یا از مجموعه‌ای از چراغ‌های LED تشکیل شده است. اگر بخواهیم به کاربرد اصلی این تجهیزات اشاره کنیم باید از عکاسی در استودیو یا فضای داخلی نام ببریم. این تجهیزات نوری در تنوع قیمت و کیفیت عرضه شده‌اند. بعضی از آن‌ها مختص موبایل، دوربین و یا هر دو هستند؛ به همین دلیل این روزها بسیاری از افرادی که به‌طور شخصی به کار تولید محتوای تصویری مشغول‌اند، از این رینگ لایت‌ها استفاده می‌کنند.

رینگ فلاش (ring flash) چیست؟!

رینگ‌های فلاش نیز همچون رینگ‌ لایت‌ها یک منبع نور دایره‌ای در اختیار عکاس قرار می‌دهند. این تجهیزات قدمت طولانی‌تری دارند و ابعاد آن‌ها نیز معمولاً کوچک است. این رینگ‌ها اغلب دور تا دور لنز دوربین عکاسی قرار می‌گیرند و یک حلقه نوری را دور سوژه ایجاد می‌کنند تا عکاسی با تنظیم نور بهتری همراه باشد.

رینگ‌های فلاش هم همچون رینگ‌ لایت‌ها برای عکاسی پرتره، عکاسی از مدل‌ها، عکاسی ماکرو و موارد دیگر به کار می‌روند.

جالب است بدانید که رینگ‌های فلاش در ابتدا برای مصارف دندانپزشکی طراحی شده بودند؛ تا پزشک بتواند دندان‌های بیمار را واضح و با نور یکنواخت ببیند. اما زمانی که پتانسیل استفاده از آن‌ها در عکس‌های تجاری کشف شد، به دنیا و صنعت عکاسی کوچ کردند.

اولین رینگ‌های فلاش کاملاً بزرگ و حجیم بودند و لازم بود آن‌ها را به دیوار متصل کرد. اما تاریخ، این تجهیزات بزرگ نورپردازی را هم همچون سایر گجت‌های الکترونیکی کوچک و کوچک‌تر کرد.

همراه ما باشید تا با کاربرد این دو پدیده شگفت‌انگیز بیشتر آشنا شوید.

 

 

چرا و چه زمانی رینگ فلاش و رینگ لایت به کارمان می‌آیند؟!

حال که تفاوت این دو تجهیزات نورپردازی را شناخته‌اید باید ببینیم استفاده از این تجهیزات در چه موقعیت‌هایی مناسب است. اولین نکته‌ای که باید بدانید این است: این حلقه‌های نوری زمانی به کار شما می‌آیند که بخواهید نور یکسان روی سوژه داشته باشید. از آنجایی که این تجهیزات به شکل حلقه‌ای طراحی شده‌اند، دوربین عکاسی میان حلقه قرار می‌گیرد تا به ثبت تصاویر بپردازد.

  • بدون سایه‌های مزاحم عکاسی پرتره کن!

اما چرا این نوع طراحی برای برخی از موقعیت‌ها و شرایط عکاسی ضروری است؟! اگر عکاسی پرتره انجام داده باشید حتماً با سایه‌های مختلفی که روی صورت سوژه می‌افتد دست و پنجه نرم کرده‌اید. به خصوص زمانی که دوربین را به چهره سوژه نزدیک کنید؛ جهت دید دوربین و زاویه فلاش آن از یکدیگر دورتر می‌شوند که این موضوع باعث ایجاد سایه‌های مختلف روی صورت یا اطراف سوژه‌تان خواهد شد. هنگام گرفتن سلفی هم رینگ لایت کمک بسیاری می‌کند و زیبایی صورت شما را چند برابر می‌کند.

  • تجربه عکاسی ماکرو با نورپردازی‌های حرفه‌ای

موضوع دیگر عکاسی ماکرو است؛ چه بخواهید از یکی از اجزای صورت سوژه عکاسی کنید، چه یک موجود زنده کوچک یا هر وسیله‌ای که بسیار کوچک باشد. در این شرایط همیشه نوردهی از چالش‌های پردردسر است. در واقع به سختی می‌توان نور را روی سوژه تنظیم کرد، بدون آن که سایه دوربین روی آن نیفتد. بنابراین فرشته نجات شما یک رینگ فلاش ساده است!

  • رینگ فلاش و رینگ لایت برای حذف سایه‌های مزاحم در موارد دیگر

علاوه بر این موارد، هنگام فیلم‌برداری به خصوص از نوع ولاگ Vlog لازم است که سوژه نور یکسانی را دریافت کند که تصویر او واضح‌تر و شفاف‌تر به نظر برسد. به همین دلیل هم با افزایش محبوبیت محتواهای تصویری اینستاگرامی، این تجهیزات نوری هم بیش ‌از پیش بر سر زبان‌ها افتاده‌اند.

البته اگر بخواهیم به کاربرد نسبتاً قدیمی‌تر این تجیهزات اشاره کنیم باید به اتاق‌های گریم سری بزنیم. حتماً شما هم آینه‌ اتاق‌های گریم یا همان آینه‌های معروف هالیوودی را دیده‌اید؛ یک اتاق تاریک که دورتادور آینه‌ها را با چراغ روشن کرده‌اند. دلیل این نوع طراحی نور این است که منابع نور سقفی تاثیری روی سایه‌ها و چهره بازیگر نگذارند تا گریمور بتواند در بهترین حالت چهره‌پردازی کند.

تمامی مواردی که اشاره کردیم «چرایی» استفاده از نورهای حلقه‌ای را نشان دادند. اما بیایید ببینیم در چه مواقعی رینگ لایت و چه مواقعی رینگ فلاش بهترین کاربرد را دارند.

تفاوت رینگ فلاش و رینگ لایت چیست؟! چه زمانی از کدام استفاده کنیم؟

تا اینجا گفتیم که برای نورپردازی به شکل یکسان روی سوژه، منبع نور حلقه‌ای، چه از نوع رینگ لایت باشد و چه رینگ فلاش به کار شما می‌آید. اما تفاوت این دو منبع نور در چیست و برای رسیدن به هدف‌مان کدام یک را باید تهیه کنیم؟!

بیشترین تفاوت این دو منبع نور شاید به ابعاد و نحوه ترکیب آن با دوربین مربوط باشد. رینگ فلاش یک حلقه نسبتاً کوچک است که روی لنز دوربین شما سوار می‌شود. بنابراین شاید برای عکاسی پرتره نتواند آن طور که نیاز دارید، نور کافی روی سوژه بی‌اندازد. البته باید گفت برخی از رینگ فلاش‌های بسیار بزرگ هم هستند که روی دوربین نصب می‌شوند، اما در مقایسه با نمونه‌های کوچک‌تر کارایی کمتری دارند. علاوه بر این، انواع متنوعی از رینگ لایت‌ها و رینگ فلاش‌های گوشی موجود است؛ که از نظر کارکرد و کاربرد تفاوتی با آنچه شرح می‌دهیم، ندارند.

رینگ فلاش بخرید اگر…

اگر در فکر عکاسی ماکرو هستید رینگ فلاش را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این نور به شما کمک می‌کند بدون هیچ‌گونه سایه مزاحم به دل جزئیات سوژه خود بروید و آن‌ها را برجسته‌تر نشان دهید. رینگ فلاش یک نور متعادل ایجاد می‌کند که به طور یکسان بر سوژه مورد نظر شما می‌تابد. درنتیجه جزئیات سوژه با کیفیت بالاتری ثبت خواهند شد.

در نظر داشته باشید که رینگ فلاش روی لنز دوربین شما نصب می‌شود و اگر فاصله از سوژه زیاد باشد، عملاً کارایی نخواهد داشت. این منابع نوری اغلب با باتری کار می‌کنند، اما نمونه‌های بزرگ‌تر آن‌ها ممکن است به اتصال برق شهری نیاز داشته باشند.

رینگ لایت بخرید اگر…

رینگ لایت در مقابل رینگ فلاش کارایی بیشتری دارد. از این منبع نور هم می‌توان برای عکاسی پرتره یا عکاسی از مدل‌های مختلف استفاده کرد، هم برای تولید محتوای تصویری در خانه!

از آنجایی که رینگ لایت‌ها روی لنز دوربین سوار نمی‌شوند، برای تنظیم نور آزادی عمل بیشتری خواهید داشت. می‌توانید آن را به سوژه خود نزدیک کرده یا دور کنید. همچنین این حلقه‌های نوری در قطرهای مختلفی تهیه می‌شوند تا نورپردازی در پروژه‌های مختلفی را پوشش دهند. در ضمن برای استفاده از این تجهیزات نوری به پایه و در بیشتر موارد به برق شهری نیاز دارید. البته اگر از رینگ لایت گوشی استفاده می‌کنید، ممکن است مدل‌های مختلفی را داشته باشید؛ بعضی از مدل‌ها به گوشی شما متصل می‌شوند و از باتری گوشی به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند.

یک خبر خوب دیگر اینکه رینگ لایت‌ها معمولاً با رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. پس می‌توان از آن‌ها برای عکاسی‌های خلاقانه و بازی نور و رنگ نیز استفاده کرد. این حلقه‌های مفید حتی در زمان فیلم‌برداری نیز به کمک شما می‌آیند. به خصوص اگر در محیطی تاریک فیلم‌برداری می‌کنید حتماً به فکر خرید رینگ لایت باکیفیت باشید.

یکی دیگر از کاربری‌های محبوب رینگ‌ لایت‌ها، استفاده از آن‌ها در آرایشگاه‌هاست. بعد از آرایش مدل‌ها یا گریم‌های مختلف، رینگ لایت به شما کمک می‌کند با تاباندن نور به شکل مساوی روی صورت سوژه، گریم یا آرایش را واضح‌تر و جذاب‌تر ثبت کنید.

نمونه از بهترین‌های رینگ فلاش و رینگ لایت

برای خرید این تجهیزات نوری اولین قدم تعیین هدف از خرید است. پیشنهاد می‌دهیم یک‌بار دیگر کاربردها و تفاوت این دو نوع منبع نور را بخوانید تا در زمان انتخاب اشتباه نکنید. در ادامه 3 رینگ لایت و رینگ فلاش محبوب و کاربردی را برای معرفی آورده‌ایم.

رینگ فلاش ویلتروکس مدل Viltrox JY670 C برای کانن

اگر می‌خواهید یک عکاسی ماکرو فوق‌حرفه‌ای را تجربه کنید رینگ فلاش ویلتروکس مدل Viltrox JY670 C یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود. این منبع نور برای لنزهای کانن طراحی شده است؛ اما می‌توان آن را در کنار سایر لنزها نیز به کار برد. این منبع نور برای نوردهی 5 تا 20 سانتی‌متر مناسب بوده و به شکل دو بخش نیم‌دایره‌ای است که می‌توانید آن‌ها را باهم یا جدا از هم روی دوربین سوار کنید. این رینگ فلاش ویلتروکس با داشتن یک نمایشگر LCD امکان تنظیمات مختلف برای ثبت بهترین عکس‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

رینگ لایت گودکس LR180

گودکس Godox نامی آشنا در زمینه تولید تجهیزات نوری باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه است که در زمینه تولید رینگ لایت هم بیکار نمانده است! رینگ لایت گودکس Godox LR180 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها به عنوان منبع نور حلقه‌ای برای شما باشد. این منبع نور، قطر نسبتاً کوچک 36 سانتی‌متری دارد؛ که برای استفاده از آن به پایه نیاز دارید. البته اتصال آن به گوشی نیز امکان‌پذیر است. این منبع که از 180 لامپ LED تشکیل شده می‌تواند دمای رنگ روز 5600 کلوین را تولید کند. اگر در آتلیه‌های عکاسی، سالن‌های گریم و زیبایی و یا آرایشگاه‌ها فعالیت می‌کنید؛ در خرید این رینگ لایت پرطرفدار شک نکنید.

رینگ لایت موبایلی Ring Light HR-20

آیا با گوشی تلفن همراه محتوای تصویری تهیه می‌کنید؟ پس این رینگ لایت گوشی حرفه‌ای را از دست ندهید. رینگ لایت موبایل Selfie Ring Light HR-20 شاید ظاهراً کمی ساده به نظر برسد ولی یک منبع نور ارزان‌قیمت است که به شکل کلیپسی روی گوشی تلفن شما متصل می‌شود و کاملاً کاربردی است. این رینگ لایت یک باتری لیتیومی دارد و برای تولید نور 180 درجه‌ای با دمای رنگ 3500-65000 کلوین مناسب خواهد بود. برای فیلم‌برداری و ثبت تصاویر به شکل سلفی این محصول می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد.

شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ رینگ فلاش یا رینگ لایت؟

در این مقاله سعی کردیم به شکلی ساده انواع منبع نور حلقه‌ای را معرفی کرده و کاربردهای هر یک را توضیح دهیم. از آنجایی که این تجهیزات نوری روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند، شاید بتوانند جایگزین بسیاری از تجهیزات دست‌وپاگیر نورپردازی شوند! به عنوان مثال به لطف وجود رینگ فلاش انقلابی در عکاسی ماکرو ایجاد شده و رینگ لایت‌ها هم زمینه‌ساز بسیاری از عکاسی‌های خلاقانه بوده‌اند.

این روزها اکثر اینفلوئنسرها، یوتوبرها و تولیدکنندگان محتوای ویدیویی آنلاین یک رینگ لایت یا رینگ فلاش از نوع ارزان یا گران، متناسب با گوشی و یا دوربین دارند. چراکه به معجزه کیفیت تصویر با استفاده از این تجهیزات پی‌برده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *