مقالات و آموزش‌ها

شناخت نورپردازی در عکاسی

به جرأت می توان گفت که نورپردازی در عکاسی، مهم ترین بخش در حرفه عکاسی است. باور نمی کنید؟ پس چشم هایتان را ببندید. چه می بینید؟ قطعا جواب تان این است: هیچ چیز. دقیقا به همین دلیل است که عکاسی بدون نور هیچ معنایی ندارد. در واقع، یکی از مهم ترین مهارت ها در عکاسی، توانایی تقسیم نور، دیدن جهت نور، میزان پخش شدگی نور و کنترل آن است تا بتوانید با  نورپردازی صحیح، عکس های بینظیری ثبت کنید.

 

 

نورپردازی در عکاسی پرتره

در اینجا قصد داریم چند نوع تکنیک بسیار کاربردی نورپردازی در عکاسی پرتره را ارائه دهیم که دفعه بعدی که خواستید عکس پرتره بگیرید از آنها استفاده کنید. برای مثال می توانید از نورهای ثابت استفاده کنید تا وضوح عکس شما بالا رود، اما به جای آن می توانید از فلاش های استودیویی نیز استفاده کنید.

انواع نورپردازی

در ادامه انواع نورپردازی در عکاسی را معرفی کرده و توضیح می دهیم که آنها چگونه به حرفه عکاسی شما کمک کرده و آن را ارتقا می دهند.

نورپردازی پروانه ای

نورپردازی پروانه ای که گاهی اوقات پارامونت لایتینگ یا نورپردازی برتر نیز نامیده می شود یکی از جذاب ترین، شیک ترین و زیباترین انواع نورپردازی است که می توان از آن برای اکثر صورت ها استفاده کرد. هدف از این نوع نورپردازی، ایجاد شکل یک پروانه با استفاده از سایه بینی است که در زیر آن و بالای لب ها می افتد. برای انجام این کار سوژه عکاسی خود را مستقیما زیر منبع نور قرار دهید. اینکار باعث ایجاد سایه های چشمگیری در زیر گونه ها، بینی و چانه می شود.

 

 

نورپردازی لوپ

در نورپردازی لوپ (حلقه ای) یک حلقه از نور، دور چهره سوژه شما را می گیرد و دلیل نام گذاری آن نیز به همین خاطر است. برای دستیابی به نورپردازی لوپ، از نورپردازی پروانه ای شروع کنید و سپس منبع نور خود را کمی به سمت راست یا چپ حرکت دهید تا زمانی که یک سایه کوچک در زیر بینی و متمایل به سمت گونه ظاهر شود و یک حلقه کوچک ایجاد شود.

 

 

آموزش نورپردازی رامبراند

نورپردازی رامبراند از نام یک نقاش هلندی به همین نام گرفته شده است، زیرا او اغلب از این الگوی نورپردازی در نقاشی های خود استفاده می کرد. نورپردازی رامبراند توسط یک مثلث نور بر روی گونه مشخص می شود. برخلاف نورپردازی لوپ که در آن سایه بینی و گونه با هم تلاقی نمی کنند، در نورپردازی رامبراند این سایه ها با هم برخورد می کنند، به طوری که یک مثلث کوچک از نور در وسط ایجاد می شود.

برای ایجاد نورپردازی رامبراند به طور صحیح اطمینان حاصل کنید که به چشمی از سوژه که در قسمت سایه صورت قرار گرفته است نور برسد، وگرنه چشم بی روح و بی حس خواهد شد و درخشش و برق خوبی نخواهد داشت. نورپردازی رامبراند نمایشی تر و احساسی تر است؛ بنابراین مانند نورپردازی نیمه (یک طرفه) حالت بیشتری برای مدل عکس ایجاد می کند و یک حس غمگین تری به عکس می دهد. پس از آن به طور صحیح استفاده کنید.

برای ایجاد نورپردازی رامبراند باید سوژه عکاسی  را کمی از نور دور کنید. نور باید بالای سر سوژه باشد تا سایه بینی او به سمت پایین گونه بیفتد. چهره هر فردی برای ایجاد نورپردازی رامبراند مناسب نیست. اگر آنها گونه های برجسته داشته باشند، این شیوه نورپردازی موثر خواهد بود. اگر سوژه یک بینی کوچک یا برآمدگی بینی صاف و یکدستی داشته باشد، دستیابی به نورپردازی رامبراند دشوار است.

به یاد داشته باشید که لازم نیست این الگوی نورپردازی را دقیقا اجرا کنید، اگر سوژه شما از عکس گرفته شده توسط شما راضی باشد و حالتی که شما می خواهید در عکس ایجاد شود، آنگاه نورپردازی انجام شده نیز کفایت می کند. اگر شما از نور طبیعی یک پنجره استفاده می کنید و پنجره کمی به سمت کف زمین متمایل باشد، ممکن است مجبور شوید قسمت پایینی پنجره را با یک گوبو یا یک ورق مسدود کنید تا به این نوع از نورپردازی برسید.

 

 

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی یا عکاسی صنعتی یکی از شاخه های بسیار جذاب عکاسی است که در آن عکاس از محصولات و کالاهای شرکت ها عکس می گیرد، به گونه ای که محصول با کیفیت و با جزئیات نشان داده شود و بیننده به خرید آن ترغیب شود.

 

 

نورپردازی در عکاسی صنعتی

 

نورپردازی در عکاسی حرفه ای، یکی از مهم ترین عناصری است که هر عکاس حرفه ای باید آن را رعایت کند. نورپردازی باید به گونه ای باشد که شکل، سطوح و ابعاد محصول در عکس به شکل برجسته ای نشان داده شود و بر جذابیت محصول بیفزاید.

 

وسایل نورپردازی عکاسی

 

 

امروزه لوازم و تجهیزات زیادی برای نورپردازی در عکاسی وجود داشته که تنوع زیادی نیز دارند. برخی از مهم ترین و اصلی ترین وسایل نورپردازی عکاسی عبارتند از:

–فلاش اکسترنال

–فلاش اسپیدلایت

–فلاش استودیویی (استروب)

–نورهای ثابت

–سافت باکس

–بیوتی دیش

-دیفیوزر (diffuser)

–لانه زنبوری یا مشبک نوری

–چترها

–اسنوت

–رفلکتور

–فون ها

–رادیو فلاش

–پانتوگراف

–کاسه بک گراند

–کاسه استاندارد

–خیمه نور

–شیدر

–اکتاباکس

–مونولایت

–رینگ لایت

 

 

تجهیزات نورپردازی استودیویی

شاید شما به فکر راه اندازی استودیو عکاسی باشید، اما ندانید که کدام تجهیزات نورپردازی برای کار شما مناسب باشند. در واقع یکی از اصول نورپردازی آتلیه انتخاب تجهیزات مناسب کار و استفاده صحیح از آنهاست.

بسیاری از لوازم نورپردازی نام برده شده در بالا در آتلیه نیز به کار می روند. ما در زیر برخی از بهترین و مهم ترین تجهیزات نورپردازی استودیویی را معرفی خواهیم کرد: انواع فلاش های استودیویی، سافت باکس، استریپ باکس، رفلکتور، انواع چترها، فلاش رینگ، اکتاباکس، خیمه نور شکل دهنده های نور و … .

 

کتاب نورپردازی در عکاسی

تا کنون کتاب های زیادی در زمینه نورپردازی در عکاسی نوشته شده است که شما می توانید با خرید و مطالعه آنها هر گونه اطلاعاتی که درباره نورپردازی در عکاسی نیاز داشته باشید را در اختیار شما قرار می دهد. در زیر تعدادی از بهترین کتاب ها در زمینه نورپردازی را نام می بریم:

آموزش نورپردازی در عکاسی نوشته سید میثم موسوی

نوردهی نوشته دیوید برکل ترجمه ی احسان قنبری فرد

نورپردازی تک چهره نوشته والتر نبرگ ترجمه حمید شاهرخ

نورپردازی در عکاسی نوشته جان چایلد، مارک گیلر ترجمه علی تهرانی

نورپردازی حرفه ای در عکاسی نوشته رامین کاکاوند

-نورسنجی در عکاسی نوشته برایان پترسون، مترجم رضا شهبازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *