مقالات و آموزش‌ها

3 مهارت ترکیب بندی در عکاسی که می‌توان با تمرین کردن در خانه آموخت

در این مقاله می‌خواهیم شما را ترغیب کنیم تا به تمرین روی مهارت های ترکیب بندی خود در عکاسی فکر کنید. در نظر بگیرید که فقط قرار است روی ترکیب بندی تمرکز داشته باشیم، نه چیز دیگری.

سعی کنید سوژه‌های مناسب عکاسی را در خانه‌ی خود پیدا کنید، چیزهایی که اکثرا به فکرتان نمی‌رسیده که برای این منظور ممکن است مناسب باشند. هدف قرار است کشف سوژه‌های جالب و تمرین و آزمایش روی شیوه‌های مختلف ترکیب بندی آنها باشد.

روی مهارت ترکیب بندی در عکاسی کار کنید

هر چیزی را که تمرین کنید، در آن بهتر خواهید شد. آخرین باری که مشغول بهبود مهارت های ترکیب بندی خود در عکاسی از طریق تمرین بودید، چه زمانی بوده است ؟ آیا تا به حال دوربین خود را با هدف تنها بهتر شدن در استفاده از قانون سوم یا هر جنبه دیگری از ترکیب بندی روشن کرده‌اید ؟

روی استفاده از فضای منفی به مدت یک روز یا یک هفته تمرکز کنید، خواهید فهمید که می‌توانید از آن در عکاسی خود استفاده‌ی بهتری داشته باشید.

با تکرار آنچه انجام می‌دهید، می‌توانید یک مهارت را آنقدر خوب یاد بگیرید که نیازی به آگاهی بیشتر در مورد آن نباشد. رسیدن به این سطح به زمان و تمرین نیاز دارد، اما این کاملاً طبیعی است. هر کاری که با تمرین انجام دهید، با گذشت زمان، می‌توانید بدون فکر زیاد در مورد آن، از آن مهارت استفاده کنید. این یک راه عالی برای ایجاد حس شهودی در شماست.

دو یا سه قانون ترکیب بندی را برای این کار انتخاب کنید. من در مورد قانون یک سوم، فضای منفی و پر کردن قاب می‌نویسم. اما می‌توانید روی هر آنچه دوست دارید کار کنید. نکته اصلی این است که در مورد سوژه‌ی خود یا ثبت عکس‌هایی کم نظیر نگران نباشید ، چون این فقط تمرین و یادگیری بوده و قرار نیست تصاویرتان را برای جشنواره‌ها بفرستید.

یک موسیقیدان را در نظر بگیرید که قصد دارد تمرین کند، اما نمی‌خواهد آن را روی استیج هم برای تماشاگران اجرا کند. هدف او به روی صحنه رفتن و اجرا کردن نیست، بلکه آنها می‌داند که تمرین کردن به او کمک می‌کند تا هنگام اجرای نهایی بهتر بنوازند.

 

 

قانون یک سوم را همیشه در نظر داشته باشید

بیایید با معروف‌ترین مهارت ترکیب بندی در عکاسی ، یعنی قانون یک سوم شروع کنیم که در واقع چیزی است که بسیاری از عکاسان آن را می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند. برای اینکه مهارت‌های ترکیب بندی را عملی کنید، باید روی اصل قاعده تمرکز کنید، نه سوژه.

اگر عکس‌های خوبی را نمی‌تواند ثبت کنید، به هیچ عنوان لازم نیست نگران باشید. این تمرین طوری طراحی شده است که به شما در درک بهتر این قانون در حین عکاسی کمک می‌کند.

ممکن است دوست داشته باشید برای تمرین مهارت های ترکیب بندی در عکاسی از یک سوژه‌ی واحد یا چیزهای مختلفی در اطراف خود استفاده کنید. برای این تمرین، من در اطراف باغ و خانه خودم قدم زدم تا با استفاده از قانون یک سوم روی گل‌ها و سوژه‌های مختلف ترکیب بندی درستی داشته باشم.

 

 

با هر سوژه‌ای که عکس می‌گیرید این تکنیک آزمایش کنید. آن را به روش‌های مختلف تنظیم کنید، اما حتماً آن‌ها را در یکی از نقاط طلایی قانون یک سوم قرار دهید. سعی کنید همیشه سوژه را در یک جای خاص قرار ندهید. اگر برای اولین بار آن را در سمت چپ قاب خود قرار دادید،برای عکس دوم یک سوم سمت راست را امتحان کنید. سپس دوربین خود را 90 درجه چرخانده و سوژه را روی تقاطع یک سوم پایین قرار دهید.

 

 

سعی کنید تا ترکیب بندی‌هایی را امتحان کنید که قبلا در کارهایتان از آنها استفاده نمی‌کردید یا به نظرتان مفید و خوب نبوده‌اند. به نتایج خود درست یا غلط یا حتی خوب یا بد فکر نکنید. هدف تمرین، بهبود مهارت‌های شما است، بنابراین اگر عکسی که می‌گیرید را به هر شکلی دوست ندارید، در این مورد فکر کنید که چرا آن را دوست ندارید ؟ برای بهبود آن چه کاری می‌توانید انجام دهید ؟

قانون یک سوم را تا زمانی که احساس کنید پیشرفت خوبی در آن داشته‌اید، تمرین کنید. آیا درک بهتری از نحوه استفاده مناسب از آن دارید ؟

 

استفاده از فضای منفی برای تمرین افزایش مهارت ترکیب بندی در عکاسی

فضای منفی در عکاسی چیز بدی نیست، حداقل در مواقعی که به طور عمدی در ترکیب بندی تصاویر گنجانده شود. فضای منفی به ناحیه‌ای از یک عکس گفته می‌شود که سوژه درون آن قرار نداشته و هیچ چیز حواس پرت کننده‌ای نیز در آن وجود نداشته باشد.

اغلب در این مناطق هیچ چیز وجود نخواهد داشت، هیچ شکل، خط و یا بافتی وجود ندارد.

در مواردی دیگر ممکن است جزئیات اندکی وجود داشته باشد، اما به هیچ وجه توجه را از موضوع اصلی به خود جلب نخواهد کرد.

 

 

در ورکشاپ‌های عکاسی ، یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که از عکاسان دیگر می‌بینیم این است که فضای خالی بیش از حدی را در بالای سوژه ایجاد می‌کنند که فضای منفی نبوده و به درستی ترکیب بندی نشده است، در واقع عکاس به آن توجه نداشته است، به همین دلیل تمرکز بیننده از سوژه به سمت فضای خالی پشت آن جلب خواهد شد.

مهارت ترکیب بندی در عکاسی خود را با ثبت عکس‌هایی با فضای منفی قوی، تقویت کنید. برای کمک به برجسته شدن سوژه‌ی اصلی خود از مناطق خالی استفاده کنید. از یک دیوار خالی، عمق میدان کم یا یک موضوع سبک با زمینه تاریک استفاده کنید.

روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید فضای منفی را در تصاویر خود به طور مفید بگنجانید.

مجدداً یادآور شوم که هدف، ساختن شاهکار عکاسی نیست. هنگام تمرین اشتباه کردن مفید است.

ترکیبات مختلف، اعم از افقی و عمودی را نیز تمرین و آزمایش کنید. فضای منفی را در سمت چپ، راست، پایین و بالای همان موضوع بگذارید. آنها را با هم در نرم افزارهای پس پردازش ترکیب کنید. کدام یک را بیشتر از همه دوست دارید ؟

 

 

قاب را تا جایی که می‌شود پر کنید

پر کردن قاب یا فریم کاری است که من هر بار که عکاسی می‌کنم باید انجام دهم. بعضی اوقات می‌تواند به این معنا باشد که بیشتر قاب من از فضای منفی پر شده است. تا زمانی که این عمدی باشد و به عکس اضافه شود، خوب است.

خوب پر کردن قاب به این معنی است که هر چقدر که می‌خواهید چیزی مرکز توجه باشد، همانقدر هم باید چیزهای غیر مرتبط در آن کادر نباشند. مهم‌ترین نکته این است که از تمام ترکیب بندی‌تان آگاه باشید و مطمئن شوید که مربوط به سوژه‌ای است که از آن عکس می‌گیرید.

بعضی اوقات پرکردن قاب می‌تواند به معنای نزدیک شدن زیاد به موضوع باشد، بنابراین همه آن موضوع را در عکس نمی‌گنجانید. سایر اوقات ممکن است انتخاب کنید که به عقب بروید یا بزرگنمایی کنید تا برخی از محیط اطراف را شامل شوید، چرا که مرتبط هستند.

همیشه به اطراف لبه‌های قاب خود نگاه کنید. در گوشه‌ها چه چیزهایی وجود دارند ؟ آیا عناصر پس زمینه از موضوع اصلی شما پشتیبانی می‌کنند ؟ اگر اینطور نیست، آنها را حرکت دهید، خود را حرکت دهید، یا از تکنیک دیگری برای از بین بردن عناصر ناخواسته در تصویر استفاده کنید.

حرکت حتی نیز می‌تواند چشم انداز چگونگی ارتباط عناصر درون قابتان را با یکدیگر تغییر دهد. به عنوان نمونه‌ای از این مورد، من در تصویر زیر از همان اشیاء روی میز خود عکس گرفتم. بطری پلاستیکی در پشت کتری، ترکیب بندی من را به طور کلی خراب کرده و تمرکز را از روی سوژه برداشته است.

برای از بین بردن آن در ترکیب بندیم، کمی به پایین و سمت راست حرکت کردم. در این شرایط می‌توانستم بطری را نیز جابجا کنم.

 

 

اما درنتیجه

وقت گذاشتن برای تمرین مهارت های ترکیب بندی در عکاسی ممکن است کمی کسل کننده به نظر برسد، خب این درست همانطور است که شخصی که پیانو را یاد می‌گیرد ممکن است از تمرین‌های زیاد و نه چندان جذاب بی حوصله شود.

آن را امتحان کنید و تاثیرش را در روند عکاسی‌تان مشاهده کنید. ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که از آن لذت می‌برید. مانند هر چیز، برای اینکه بیشترین برداشت مفید را از تمرین‌هایتان داشته باشید، هرگز دست از کار نکشید و سعی کنید این کار را با زمان گذاشتن کافی انجام دهید،نباید شما به راحتی تسلیم شوید.

د

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *